ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Щербанин Ю. А. Международный транспортный коридор «Север – Юг»: что получилось
[english]
Скачать PDF
Iurii A. Shcherbanin, D. Sc. economics, professor, head of the laboratory for analysis and forecasting of transport and logistics systems of the Institute of Economic Forecasting of the Russian Academy of Sciences
The paper analyses the questions related to the development of “North - South” international transport corridor. Examples reflecting common approaches in the transport policies of the European Union and Russia regarding transport corridors are provided. Main focus is placed on the Caspian Sea region and the “North - South” international transport corridor’s failure to reach the parameters set out as key ones in the early 2000s. The author highlights the importance of marketing and logistical technologies to attract participants and clients of international transport corridors. In order to understand economic and time consumption of transporting containers from India to Astrakhan, results of monitoring conducted on the orders of India’s trade and industry ministry are cited.
Keywords: transport corridor, “North - South” international transport corridor, container shipping, Russian and Iranian ports on the Caspian Sea.
Contacts: shcherbaninya@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Юрий А. Щербанин, д. э. н., профессор, зав. лабораторией анализа и прогнозирования транспортно-логистических систем Института народнохозяйственного прогнозирования РАН
В статье анализируются вопросы, связанные с развитием МТК «Север–Юг». Приводятся примеры, отражающие общие подходы транспортной политики ЕС и России относительно транспортных коридоров. Основное внимание уделяется Каспийскому региону и ответ на вопрос — почему МТК «Север–Юг» пока не достиг тех параметров, которые выдвигались в качестве ключевых в начале 2000-х гг. Автор обосновывает важное значение маркетингово-логистических технологий для привлечения участников и клиентов МТК. С целью понимания экономических и временных затрат транспортировки контейнеров из Индии до Астрахани приводятся ссылки на результаты мониторинга, проведенного по заданию Министерства торговли и промышленности Индии.
Ключевые слова:
транспортный коридор, МТК «Север–Юг», контейнерные перевозки, порты Ирана и России на Каспии.
Контакты:
shcherbaninya@mail.ru
Iurii A. Shcherbanin. International transport corridor “North - South”: what worked out
The paper analyses the questions related to the development of “North - South” international transport corridor. Examples reflecting common approaches in the transport policies of the European Union and Russia regarding transport corridors are provided. Main focus is placed on the Caspian Sea region and the “North - South” international transport corridor’s failure to reach the parameters set out as key ones in the early 2000s. The author highlights the importance of marketing and logistical technologies to attract participants and clients of international transport corridors. In order to understand economic and time consumption of transporting containers from India to Astrakhan, results of monitoring conducted on the orders of India’s trade and industry ministry are cited.
Keywords: transport corridor, “North - South” international transport corridor, container shipping, Russian and Iranian ports on the Caspian Sea.
Contacts: shcherbaninya@mail.ru
Петраков В. В., Рой О. В. Перспективы использования Северного морского пути для транзитных контейнерных перевозок
[english]
Скачать PDF
Vladimir V. Petrakov, Cand. Sc. economics, senior lecturer at the Far Eastern Federal University Oleg V. Roi, head of international transport corridors section of the Infrastructural Projects Department of the Ministry for Development of the Far East
The main objectives of Russian Federation’s state policy in the Arctic in the sphere of international co-operation include ensuring the regime of mutually beneficial multi-sided co-operation of the Russian Federation with interested states on the basis of international agreements and treaties. Specific directions of strengthening Russia’s good-neighbour relations with Arctic states include efficient use of transit and cross-polar air routes in the Arctic, and the use of Northern Sea Route for international shipping. Development of a new economic model for the Northern Sea Route’s functioning and development is required to use its competitive advantages. Benefits from setting up an international container shipping line on the Northern Sea Route are considered as an example.
Keywords: Northern Sea Route, Arctic container line, container shipping, Arctic, icebreakers, Arctic container carriers, model.
Contacts: O.Roy@minvr.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Владимир В. Петраков, к. э. н., доцент Дальневосточного федерального университета Олег В. Рой, начальник отдела международных транспортных коридоров Департамента инфраструктурных проектов Министерства РФ по развитию Дальнего Востока
Главной целью государственной политики Российской Федерации в Арктике в сфере международного сотрудничества ставится обеспечение режима взаимовыгодного многостороннего сотрудничества Российской Федерации с заинтересованными государствами на основе международных договоров и соглашений.
В числе конкретных направлений укрепления добрососедских отношений России с арктическими государствами — эффективное использование транзитных и кроссполярных воздушных маршрутов в Арктике, а также Северного морского пути для международного судоходства. Для использования конкурентных преимуществ СМП необходима выработка новой экономической модели его функционирования и развития. В качестве примера рассмотрены преимущества от создания международной контейнерной линии на СМП.
В числе конкретных направлений укрепления добрососедских отношений России с арктическими государствами — эффективное использование транзитных и кроссполярных воздушных маршрутов в Арктике, а также Северного морского пути для международного судоходства. Для использования конкурентных преимуществ СМП необходима выработка новой экономической модели его функционирования и развития. В качестве примера рассмотрены преимущества от создания международной контейнерной линии на СМП.
Ключевые слова:
Северный морской путь, Арктическая контейнерная линия, контейнерные перевозки, Арктика, ледоколы, арктические контейнеровозы, модель.
Контакты:
O.Roy@minvr.ru
Vladimir V. Petrakov, Oleg V. Roi. Perspectives of using the Northern Sea Route for transit container shipping
The main objectives of Russian Federation’s state policy in the Arctic in the sphere of international co-operation include ensuring the regime of mutually beneficial multi-sided co-operation of the Russian Federation with interested states on the basis of international agreements and treaties. Specific directions of strengthening Russia’s good-neighbour relations with Arctic states include efficient use of transit and cross-polar air routes in the Arctic, and the use of Northern Sea Route for international shipping. Development of a new economic model for the Northern Sea Route’s functioning and development is required to use its competitive advantages. Benefits from setting up an international container shipping line on the Northern Sea Route are considered as an example.
Keywords: Northern Sea Route, Arctic container line, container shipping, Arctic, icebreakers, Arctic container carriers, model.
Contacts: O.Roy@minvr.ru
IT-ТЕХНОЛОГИИ
Романчиков А. М., Гросс В. А., Ефанов Д. В., Васильев А. Ю. Цифровизация железнодорожного транспорта в России
[english]
Скачать PDF
Andrei M. Romanchikov, Cand. Sc. engineering, LocoTech-Signal LLC director general Vadim A. Gross, LocoTech-Signal LLC technical director Dmitrii V. Efanov, D. Sc. engineering, senior lecturer, LocoTech-Signal LLC monitoring and diagnotics systems section head Anton Iu. Vasil’ev, LocoTech-Signal LLC principal specialist
The paper sets out the principal ways for digitalization of railway transport in Russia. Fundamental ingredients of the transportation process which have to be developed in a complex manner, interacting amongst themselves, are identified. Main problems to be solved in order to hasten the transfer to digitalization of railway system are formulated, including identification of the ingredients to be actively developed over the next 10 years.
Keywords: railway infrastructure, digitalization, artificial intelligence, technical diagnosis and monitoring, digital copies.
Contacts: andrey.romanchikov@locotech-signal.ru, vadim.gross@locotech-signal.ru, dmitrii.efanov@locotech-signal.ru, anton.vasiliev@locotech-signal.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Андрей М. Романчиков, к. т. н., генеральный директор ООО «ЛокоТех-Сигнал» Вадим А. Гросс, технический директор ООО «ЛокоТех-Сигнал» Дмитрий В. Ефанов, д. т. н., доцент, руководитель направления систем мониторинга и диагностики ООО «ЛокоТех-Сигнал» Антон Ю. Васильев, главный специалист ООО «ЛокоТех-Сигнал»
В статье обозначены основные пути цифровизации железнодорожного транспорта в России. Определены фундаментальные составляющие перевозочного процесса, которые должны развиваться комплексно, взаимодействуя друг с другом. Сформулированы основные задачи, решение которых позволит приблизить переход к цифровизации железнодорожного комплекса, в том числе определены те составляющие, которые должны активно развиваться в ближайшее десятилетие.
Ключевые слова:
железнодорожная инфраструктура, цифровизация, искусственный интеллект, техническое диагностирование и мониторинг, цифровые копии.
Контакты:
andrey.romanchikov@locotech-signal.ru, vadim.gross@locotech-signal.ru, dmitrii.efanov@locotech-signal.ru, anton.vasiliev@locotech-signal.ru
Andrei M. Romanchikov,Vadim A. Gross, Dmitrii V. Efanov, Anton Iu. Vasil’ev. Digitalisation of railway transport in Russia
The paper sets out the principal ways for digitalization of railway transport in Russia. Fundamental ingredients of the transportation process which have to be developed in a complex manner, interacting amongst themselves, are identified. Main problems to be solved in order to hasten the transfer to digitalization of railway system are formulated, including identification of the ingredients to be actively developed over the next 10 years.
Keywords: railway infrastructure, digitalization, artificial intelligence, technical diagnosis and monitoring, digital copies.
Contacts: andrey.romanchikov@locotech-signal.ru, vadim.gross@locotech-signal.ru, dmitrii.efanov@locotech-signal.ru, anton.vasiliev@locotech-signal.ru
Евстигнеев И. А., Канаев А. К., Шмытинский В. В. Развитие магистральной сети связи скоростных автомобильных дорог
[english]
Скачать PDF
Igor A. Evstigneev, head of advanced systems section of the Information Technology and Intelligent Transport Systems Department of the Russian Highways State Company (Avtodor) Andrei K. Kanaev, D. Sc. engineering, Electrical Communication chair at Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Viktor V. Shmytinskii, Cand. Sc. engineering, head of Avtodor-Telekom SC Telecommunications Centre
The paper considers the questions of development of communication networks of high-speed motorways in connection with development of road network. The need for connecting individual sections into a unified road communication network is justified. Communication network’s influence on indices that characterize the effect from creating high-speed motorway network as a whole is shown.
Keywords: Russian Highways State Company (Avtodor), communication network, telecommunication structure, intelligent transport networks.
Contacts: victor.v.s@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Игорь А. Евстигнеев, нач. отдела перспективных систем Департамента информационных технологий и интеллектуальных транспортных систем ГК «Автодор» Андрей К. Канаев, д. т. н., зав. кафедрой «Электрическая связь» ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I» Виктор В. Шмытинский, к. т. н., рук. Центра телекоммуникаций АО «Автодор-Телеком»
В статье рассмотрены вопросы развития сети связи скоростных автомобильных дорог в увязке с развитием дорожной сети. Обоснована необходимость увязки отдельных участков в единую дорожную сеть связи. Показано влияние сети связи на показатели, характеризующие эффект от создания сети скоростных автомагистралей в целом.
Ключевые слова:
ГК «Автодор», сеть связи, телекоммуникационная структура, интеллектуальные транспортные системы.
Контакты:
victor.v.s@mail.ru
Igor A. Evstigneev, Andrei K. Kanaev, Viktor V. Shmytinskii. Development of backbone network of high-speed motorways
The paper considers the questions of development of communication networks of high-speed motorways in connection with development of road network. The need for connecting individual sections into a unified road communication network is justified. Communication network’s influence on indices that characterize the effect from creating high-speed motorway network as a whole is shown.
Keywords: Russian Highways State Company (Avtodor), communication network, telecommunication structure, intelligent transport networks.
Contacts: victor.v.s@mail.ru
Грищенко А. В., Хамидов О. Р. Оценка технического состояния локомотивных асинхронных тяговых электродвигателей с использованием нейронных сетей
[english]
Скачать PDF
Aleksandr V. Grishchenko, D. Sc. engineering, professor at the locomotives and locomotive fleet department of the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Otabek R. Khamidov, Cand. Sc. engineering, doctoral student at the locomotives and locomotive fleet department of the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University
The paper presents an analysis of defects of asynchronous traction electric motors with short-circuit rotor. It shows that the technology of neural networks structures, applied to diagnostics of asynchronous traction electrical motor, possesses a number of important positive qualities such as rapid action capability, educability and so on. It is shown that the use of artificial neural networks is preferable in order to design diagnostic devices and hardware and software systems, as they constitute a powerful means for recognition and forecasting of signals, conform to the requirements of high integrity of data and accuracy of detection of defects and damage of an electric motor. Main strengths of a locomotive asynchronous traction electric motor with short-circuit rotor are considered. Expediency of forward diagnostics, which allows identifying defects at the earliest stage of their development, is justified.
Keywords: locomotive, asynchronous traction electric motor, model, diagnostics, neural networks, educability, structure, railways, defects.
Contacts: sanklok@land.ru, otabek.rustamovich@yandex.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Александр В. Грищенко, д. т. н., профессор кафедры «Локомотивы и локомотивное хозяйство» ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I» (ПГУПС) Отабек Р. Хамидов, к. т. н., докторант кафедры «Локомотивы и локомотивное хозяйство» ПГУПС
В статье представлен анализ неисправностей асинхронных тяговых электродвигателей с короткозамкнутым ротором. Показано, что технология нейросетевых структур, применяемая для диагностики асинхронного тягового электродвигателя, обладает рядом важных положительных свойств, таких как быстродействие, обучаемость и т. д. Доказано, что для создания диагностических устройств и программно-аппаратных комплексов желательно использовать искусственные нейронные сети, так как они являются мощным средством распознавания и прогнозирования сигналов, отвечают требованиям высокой достоверности данных и точности выявления неисправностей и повреждений электродвигателя. Рассмотрены основные достоинства локомотивного асинхронного тягового электродвигателя с короткозамкнутым ротором. Обоснована целесообразность упреждающей диагностики, позволяющей выявлять дефекты на самой ранней стадии их развития.
Ключевые слова:
локомотив, асинхронный тяговый электродвигатель, модель, диагностика, нейронные сети, обучения, структура, железной дороги, дефекты.
Контакты:
sanklok@land.ru, otabek.rustamovich@yandex.ru
Aleksandr V. Grishchenko, Otabek R. Khamidov. Evaluation of the technical condition of locomotive asynchronous traction electric motors using neural networks
The paper presents an analysis of defects of asynchronous traction electric motors with short-circuit rotor. It shows that the technology of neural networks structures, applied to diagnostics of asynchronous traction electrical motor, possesses a number of important positive qualities such as rapid action capability, educability and so on. It is shown that the use of artificial neural networks is preferable in order to design diagnostic devices and hardware and software systems, as they constitute a powerful means for recognition and forecasting of signals, conform to the requirements of high integrity of data and accuracy of detection of defects and damage of an electric motor. Main strengths of a locomotive asynchronous traction electric motor with short-circuit rotor are considered. Expediency of forward diagnostics, which allows identifying defects at the earliest stage of their development, is justified.
Keywords: locomotive, asynchronous traction electric motor, model, diagnostics, neural networks, educability, structure, railways, defects.
Contacts: sanklok@land.ru, otabek.rustamovich@yandex.ru
ЭКОНОМИКА И МЕНЕДЖМЕНТ
Григорян М. Г., Каракулов Ф. З. Повышение эффективности корпоративного управления на железнодорожном транспорте Республики Узбекистан
[english]
Скачать PDF
Martyn G. Grigorian, D. Sc. economics, professor of the transport economy department at the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Farkhod Z. Karakulov, external doctorate student at the transport economy department of the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University
The paper gives reasons for the need to increase efficiency of corporate management on the railway transport of the Republic of Uzbekistan. Primary results of the activity of the railway company are presented. On the basis of analysis of indices of its performance main directions for developing corporate management are proposed.
Keywords: corporate management, railway transport, efficiency, analysis of performance, directions for management development.
Contacts: f.z.karakulov@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Мартын Г. Григорян, д. э. н., профессор кафедры экономики транспорта Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Фарход З. Каракулов, соискатель кафедры экономики транспорта ПГУПС
В статье обосновывается необходимость повышения эффективности корпоративного управления на железнодорожном транспорте Республики Узбекистан. Представлены основные результаты деятельности железнодорожной компании. На основе анализа показателей результатов деятельности железнодорожной компании предложены основные направления совершенствования корпоративного управления.
Ключевые слова:
корпоративное управление, железнодорожный транспорт, эффективность, анализ результатов деятельности, направления совершенствования управления.
Контакты:
f.z.karakulov@mail.ru
Martyn G. Grigorian, Farkhod Z. Karakulov. Increasing efficiency of corporate management on the railway transport of the Republic of Uzbekistan
The paper gives reasons for the need to increase efficiency of corporate management on the railway transport of the Republic of Uzbekistan. Primary results of the activity of the railway company are presented. On the basis of analysis of indices of its performance main directions for developing corporate management are proposed.
Keywords: corporate management, railway transport, efficiency, analysis of performance, directions for management development.
Contacts: f.z.karakulov@mail.ru
Журавлева Н. А., Сакович И. Л. Интеграция железнодорожных перевозок в транспортные системы городских агломераций
[english]
Скачать PDF
Natal’ia A. Zhuravleva, D. Sc. economics, professor, chair of the transport economy department at the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Igor’ L. Sakovich, Cand. Sc. economics, first deputy head of the Russian Railways JSC subsidiary Oktyabrskaya Railway in charge of economics, finances and corporate co-ordination
Development of major cities which form agglomerations reflects the most significant social and demographic processes of society’s development. It is an objective process which occurs spontaneously but requires task-oriented management. Inefficiently managed agglomerations can be identified as their transport problems become more acute. The world has accumulated sufficient experience of solving them but unfortunately it is insufficiently recognised in a major agglomeration centred on St Petersburg. The paper sets out the results of a study of economic advantages of combined passenger traffic on the basis of rail transport, primarily railways, in an agglomeration, and a mechanism for their cost estimate.
Keywords: intermodal transport, agglomeration, suburban railway services, advantages, economic evaluation.
Contacts: zhuravleva_na@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Наталья А. Журавлева, д. э. н., профессор, зав. кафедрой «Экономика транспорта» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I Игорь Л. Сакович, к. э. н., первый заместитель начальника Октябрьской железной дороги — филиала ОАО «РЖД», по экономике, финансам и корпоративной координации
Развитие крупных городов, образующих агломерации, отражает наиболее значимые социальные и демографические процессы развития общества. Это объективный процесс, возникающий стихийно, но требующий целенаправленного управления. Неэффективно управляемые агломерации видны по мере обострения в них транспортных проблем. В мире накоплен достаточный опыт их решения, но, к сожалению, он мало учитывается в такой огромной агломерации, центром которой является Санкт-Петербург. В статье изложены результаты исследования экономических выгод от смешанных пассажирских перевозок на базе рельсового, прежде всего, железнодорожного транспорта в агломерации и механизм их стоимостной оценки.
Ключевые слова:
интермодальные перевозки, агломерация, пригородные железнодорожные перевозки, выгоды, экономическая оценка.
Контакты:
zhuravleva_na@mail.ru
Natal’ia A. Zhuravleva, Igor’ L. Sakovich. Integration of rail transportation into transport systems of urban agglomerations
Development of major cities which form agglomerations reflects the most significant social and demographic processes of society’s development. It is an objective process which occurs spontaneously but requires task-oriented management. Inefficiently managed agglomerations can be identified as their transport problems become more acute. The world has accumulated sufficient experience of solving them but unfortunately it is insufficiently recognised in a major agglomeration centred on St Petersburg. The paper sets out the results of a study of economic advantages of combined passenger traffic on the basis of rail transport, primarily railways, in an agglomeration, and a mechanism for their cost estimate.
Keywords: intermodal transport, agglomeration, suburban railway services, advantages, economic evaluation.
Contacts: zhuravleva_na@mail.ru
Евсеев О. В., Якимов М. Р. Математические модели в формировании эффективных транспортных систем
[english]
Скачать PDF
Oleg V. Evseev, D. Sc. engineering, director of Scientific Center of Complex Transport Problems of Ministry of Transport of Russian Federation Mikhail R. Iakimov, D. Sc. engineering, professor of the Traffic Organisation and Safety of Traffic department of the Moscow Automobile and Road Construction State Technical University
The paper presents a systematization of problems, methods and instruments for simulation of urban agglomerations’ transport systems. A classification of models from the point of view of problems to be solved is provided. Links between models at the level of data input and output are provided, and an algorithm for their sequential application is proposed.
Keywords: transport planning, urban agglomeration, safe and quality roads, transport models.
Contacts: evseev@mintrans.org
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Олег В. Евсеев, д. т. н., директор ФГБУ «НЦКТП Минтранса России» Михаил Р. Якимов, д. т. н., профессор кафедры «Организация и безопасность движения» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета
Представлена систематизация задач, способов и инструментов моделирования транспортных систем городских агломераций. Дается классификация моделей с точки зрения вида решаемых задач. Приведена связь моделей на уровне входных и выходных данных, а также предложен алгоритм их последовательного применения.
Ключевые слова:
транспортное планирование, городская агломерация, безопасные и качественные дороги, транспортные модели.
Контакты:
evseev@mintrans.org
Oleg V. Evseev, Mikhail R. Iakimov. Simulation models in forming efficient transport systems
The paper presents a systematization of problems, methods and instruments for simulation of urban agglomerations’ transport systems. A classification of models from the point of view of problems to be solved is provided. Links between models at the level of data input and output are provided, and an algorithm for their sequential application is proposed.
Keywords: transport planning, urban agglomeration, safe and quality roads, transport models.
Contacts: evseev@mintrans.org
БЕЗОПАСНОСТЬ
Мельник Д. М. Взаимосвязь уровня рисков и уровня качества процессов в авиационном предприятии
[english]
Скачать PDF
Dmitrii M. Mel’nik, head of department for control of flight standards adherence and certification of air transportation operators of the State Aviation Supervision and Supervision over Transportation Security office for Central Federal District of the Federal Authority for Transport Oversight (Rostransnadzor)
Efficiency of functioning of flight operations safety management system (FO SMS) in an air transport enterprise is determined by, amongst other factors, by efficiency of managing flight safety risks. Risk level can be calculated by evaluation of air transport enterprise processes within the framework of quality control system integrated with FO SMS. As evaluation of danger factors risks is listed in the second component of the FO SMS, according to supplement № 19 to the Convention on International Civil Aviation, evaluation of the air transport enterprise risk levels can be used as an element of the third component of the FO SMS and serve as a type of FO SMS efficiency evaluation. The author presents a method for evaluation of risk level when undertaking the process of evaluation of processes of air transport enterprise.
Keywords: quality, safety, process, evaluation, factor, risk, acceptable level, integration, air transport enterprise, operator.
Contacts: melnik.cugan@gmail.com
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Дмитрий М. Мельник, нач. отдела надзора за соблюдением летных стандартов и сертификацией эксплуатантов воздушного транспорта Управления государственного авиационного надзора и надзора за обеспечением транспортной безопасности по Центральному Федеральному округу Ространснадзора
Эффективность функционирования системы управления безопасностью полетов (СУБП) в авиационном предприятии определяется в том числе и эффективностью управления рисками в области безопасности полетов. Уровень рисков может быть найден при оценке процессов авиационного предприятия в рамках системы управления качеством (СУК), при интегрированном подходе в области СУК и СУБП. Поскольку оценка рисков факторов опасности обозначена во втором компоненте СУБП, в соответствии с приложением 19 к Конвенции о международной гражданской авиации, оценка уровня рисков авиационного предприятии может использоваться как элемент третьего компонента СУБП и представлять разновидность оценки эффективности СУБП. Автором представлен метод оценки уровня рисков при выполнении оценки процессов авиационного предприятия.
Ключевые слова:
качество, безопасность, процесс, оценка, фактор, риск, уровень, приемлемый, интеграция, авиационное, предприятие, эксплуатант.
Контакты:
melnik.cugan@gmail.com
Dmitrii M. Mel’nik. Interrelation of risk level and process quality level in an air transport enterprise
Efficiency of functioning of flight operations safety management system (FO SMS) in an air transport enterprise is determined by, amongst other factors, by efficiency of managing flight safety risks. Risk level can be calculated by evaluation of air transport enterprise processes within the framework of quality control system integrated with FO SMS. As evaluation of danger factors risks is listed in the second component of the FO SMS, according to supplement № 19 to the Convention on International Civil Aviation, evaluation of the air transport enterprise risk levels can be used as an element of the third component of the FO SMS and serve as a type of FO SMS efficiency evaluation. The author presents a method for evaluation of risk level when undertaking the process of evaluation of processes of air transport enterprise.
Keywords: quality, safety, process, evaluation, factor, risk, acceptable level, integration, air transport enterprise, operator.
Contacts: melnik.cugan@gmail.com
ТРАНСПОРТНЫЕ СРЕДСТВА И ТЕХНИКА
Титова Т. С., Евстафьев А. М., Изварин М. Ю., Сычугов А. Н. Перспективы развития тягового подвижного состава. Часть 1
[english]
Скачать PDF
Tamila S. Titova, D. Sc. engineering, professor, first vice-rector, rector for academic work of the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Andrei M. Evstaf’ev, Cand. Sc. engineering, senior lecturer, Electrical Traction department chair at the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Mikhail Iu. Izvarin, Cand. Sc. engineering, senior lecturer, Electrical Traction department at the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Anton N. Sychugov, senior teacher, Electrical Traction department at the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University
Growing prices for energy resources force international producers of traction rolling stock to constantly seek engineering solutions to optimise operational expenses. On-board energy storage devices can fulfill a number of important functions contributing to efficient use of energy resources, including accumulating energy during stopping electrical braking, levelling of consumption schedule of power supply from the primary thermal engine, and accumulation of excess energy from regenerative braking. The paper presents an overview of engineering solutions for hybrid vehicles presented at the InnoTrans exhibitions.
Keywords: traction rolling stock, hybrid locomotive, traction converter, super capacitor, electric storage battery.
Contacts: evstam@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Тамила С. Титова, д. т. н., профессор, первый проректор — проректор по научной работе Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Андрей М. Евстафьев, к. т. н., доцент, зав. кафедрой «Электрическая тяга» ПГУПС Михаил Ю. Изварин, к. т, н., доцент, кафедра «Электрическая тяга» ПГУПС Антон Н. Сычугов, ст. преподаватель, кафедра «Электрическая тяга» ПГУПС
Рост цен на энергоресурсы вынуждает мировых производителей тягового подвижного состава вести непрерывный поиск технических решений для оптимизации эксплуатационных затрат. Бортовые накопители энергии могут выполнять ряд важных функций, способствующих эффективному использования энергоресурсов: аккумулирование энергии при остановочном электрическом торможении, выравнивании графика потребления мощности от первичного теплового двигателя, аккумулирование избыточной энергии рекуперативного торможения. В статье представлен обзор технических решений гибридных транспортных средств, представленных на выставках InnoTrans.
Ключевые слова:
тяговый подвижной состав, гибридный локомотив, тяговый преобразователь, ионистор, аккумуляторная батарея.
Контакты:
evstam@mail.ru
Tamila S. Titova, Andrei M. Evstaf’ev, Mikhail Iu. Izvarin, Anton N. Sychugov. Traction rolling stock development perspectives, part I
Growing prices for energy resources force international producers of traction rolling stock to constantly seek engineering solutions to optimise operational expenses. On-board energy storage devices can fulfill a number of important functions contributing to efficient use of energy resources, including accumulating energy during stopping electrical braking, levelling of consumption schedule of power supply from the primary thermal engine, and accumulation of excess energy from regenerative braking. The paper presents an overview of engineering solutions for hybrid vehicles presented at the InnoTrans exhibitions.
Keywords: traction rolling stock, hybrid locomotive, traction converter, super capacitor, electric storage battery.
Contacts: evstam@mail.ru
Жуманов А. У. Локомотивный парк Республики Казахстан
[english]
Скачать PDF
Abzal U. Zhumanov, postgraduate student at Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University
The paper sets out the current technical state and development perspectives of Republic of Kazakhstan’s locomotive stock. A trend of growing negative consequences from aging of the traction rolling stock is noted. Main points of the programme for building and mastering manufacture of new locomotives, developed by the National Company Kazakhstan Temir Zholy SC, are characterised. Main technical indices of new-generation locomotives are listed, and perspectives for their application in the Republic of Kazakhstan and outside of it are discussed.
Keywords: locomotive fleet, rolling stock, technical characteristics, National Company Kazakhstan Temir Zholy SC.
Contacts: abzal-3188889@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Абзал У. Жуманов, аспирант Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I
Представлено современное техническое состояние и перспективы развития локомотивного парка Республики Казахстан. Отмечена тенденция нарастания негативных последствий старения парка тягового подвижного состава. Дана характеристика основных положений Программы создания и освоения производства новых локомотивов, разработанной АО «НК «Қазакстан темір жолы». Приведены основные технические показатели локомотивов нового поколения и перспективы их применения как в РК, так и за рубежом.
Ключевые слова:
локомотивное хозяйство, подвижной состав, технические характеристики, АО «НК «Қазакстан темір жолы».
Контакты:
abzal‑3188889@mail.ru
Abzal U. Zhumanov. Locomotive stock of the Republic of Kazakhstan
The paper sets out the current technical state and development perspectives of Republic of Kazakhstan’s locomotive stock. A trend of growing negative consequences from aging of the traction rolling stock is noted. Main points of the programme for building and mastering manufacture of new locomotives, developed by the National Company Kazakhstan Temir Zholy SC, are characterised. Main technical indices of new-generation locomotives are listed, and perspectives for their application in the Republic of Kazakhstan and outside of it are discussed.
Keywords: locomotive fleet, rolling stock, technical characteristics, National Company Kazakhstan Temir Zholy SC.
Contacts: abzal-3188889@mail.ru
Артамонов Е. И., Ковязин А. Л., Орлова А. М., Соколов А. М., Савушкина Ю. В. Тормозные системы, интегрированные в тележку грузовых вагонов
[english]
Скачать PDF
Evgenii I. Artamonov, postgraduate student, deputy head of performance trials department of the Tikhvin Testing Centre for Railway Engineering Aleksandr L. Koviazin, head of braking systems design department of the All-Union Scientific and Research Centre for Transport Technologies Anna M. Orlova, D. Sc. engineering, professor, deputy director general for research and engineering development of the United Wagon Company, director general of the All-Union Scientific and Research Centre for Transport Technologies Aleksei M. Sokolov, D. Sc. engineering, first deputy director general for strategy and product of the United Wagon Company Iuliia V. Savushkina, Cand. Sc. economics, director of the analytical studies department of the All-Union Scientific and Research Centre for Transport Technologies
The paper presents the results of testing of braking systems of new-generation wagons. Methods of integration of operating mechanisms of braking system into a cargo wagon bogie, calculation method and approbation of changes by tests were used in the work. As a result, braking systems for new-generation wagons were designed, including a braking system of a bogie compatible with pneumatic parts of the wagons. These newly developed braking systems permitted to increase the superstructure capacity and reduce the wagon’s dead weight.
Keywords: innovative cargo wagon, braking systems, cargo wagon bogie.
Contacts: info@railtest.ru, info@tt-center.ru, info@uniwagon.com info@railtest.ru, info@tt-center.ru, info@uniwagon.com
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Евгений И. Артамонов, аспирант, зам. нач. отдела ходовых испытаний ООО «ТИЦ ЖД» Александр Л. Ковязин, рук. отдела проектирования тормозных систем ООО «ВНИЦТТ» Анна М. Орлова, д. т. н., профессор, зам. генерального директора по научно-техническому развитию ПАО «НПК ОВК», генеральный директор ООО «ВНИЦТТ» Алексей М. Соколов, д. т. н., первый зам. генерального директора по стратегии и продукту ПАО «НПК ОВК» Юлия В. Савушкина, к. э. н., директор департамента аналитических исследований ООО «ВНИЦТТ»
В статье представлены результаты испытания тормозных систем вагонов нового поколения. В работе использовались методы интеграции исполнительных механизмов тормозной системы в тележку грузового вагона, методика расчета и апробация изменений испытаниями. В результате разработаны тормозные системы для вагонов нового поколения, в частности тормозная система тележки, совместимая с пневматическими частями вагонов. Разработанные тормозные системы позволили увеличить объем кузова и снизить массу тары вагона.
Ключевые слова:
инновационный грузовой вагон, тормозные системы, тележка грузового вагона.
Контакты:
info@railtest.ru, info@tt-center.ru, info@uniwagon.com
Evgenii I. Artamonov, Aleksandr L. Koviazin, Anna M. Orlova, Aleksei M. Sokolov, Iuliia V. Savushkina. Braking systems integrated into cargo wagon bogies
The paper presents the results of testing of braking systems of new-generation wagons. Methods of integration of operating mechanisms of braking system into a cargo wagon bogie, calculation method and approbation of changes by tests were used in the work. As a result, braking systems for new-generation wagons were designed, including a braking system of a bogie compatible with pneumatic parts of the wagons. These newly developed braking systems permitted to increase the superstructure capacity and reduce the wagon’s dead weight.
Keywords: innovative cargo wagon, braking systems, cargo wagon bogie.
Contacts: info@railtest.ru, info@tt-center.ru, info@uniwagon.com info@railtest.ru, info@tt-center.ru, info@uniwagon.com