ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Редин А. Л., Онищенко Д. О., Коссов В. С., Захаров В. И. О программе развития отечественного транспортного двигателестроения
[english]
Скачать PDF
Andrei L. Redin, Cand. Sc. Eng., power equipment department chair of the Rolling Stock Scientific, Research, Design and Technology Institute SC (AO VNIKTI) Dmitrii O. Onishchenko, D. Sc. Eng., professor of the Piston Engine department, Bauman Moscow State Technical University Valerii S. Kossov, D. Sc. Eng., professor, director general of the Rolling Stock Scientific, Research, Design and Technology Institute SC (AO VNIKTI) Viktor I. Zakharov, Cand. Sc. Eng., advisor to the rector's office, South Ural State University
The paper presents an analysis of the current state of engine building in Russia. Results of implementation of the 'Creation and organisation of production of new-generation diesel engines and their components in the Russian Federation in 2011-2015' sub-programme under the federal special-purpose programme 'National Engineering Capability' as concerns creation of diesels of traction rolling stock for railways are outlined. An analysis of the projected strategy for development of piston engine building in the Russian Federation is provided. Ways of solving the problems of development of piston engine building, proposed during the 'Engine of Russia' all-Russian inter-industry forum, are presented.
Keywords: engine, engine building, strategy for development of piston engine building in the Russian Federation, components, competence centres, 'Engine of Russia' forum.
Contacts: vnikti@ptl-kolomna.ru, e2@bmstu.ru, info@susu.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Андрей Л. Редин, к. т. н., зав. отделом силовых установок АО «Научно-исследовательский и конструкторско-технологический институт подвижного состава» (АО «ВНИКТИ») Дмитрий О. Онищенко, д. т. н., профессор кафедры поршневых двигателей Московского государственного технического университета имени Н. Э. Баумана Валерий С. Коссов, д. т. н., профессор, генеральный директор АО «ВНИКТИ» Виктор И. Захаров, к. т. н., советник при ректорате ФГАОУ ВО «ЮУрГУ (НИУ)»
В статье представлен анализ современного состояния двигателестроения в России. Приведены результаты реализации подпрограммы «Создание и организация производства в Российской Федерации в 2011–2015 годах дизельных двигателей и их компонентов нового поколения» в рамках федеральной целевой программы «Национальная технологическая база» в части создания дизелей тягового подвижного состава железных дорог. Проведен анализ проекта стратегии развития поршневого двигателестроения в Российской Федерации. Представлены пути решения проблем развития поршневого двигателестроения, предложенные на общероссийском межотраслевом форуме «Двигатель России».
Ключевые слова:
двигатель; двигателестроение; стратегия развития поршневого двигателестроения в Российской Федерации; комплектующие; центры компетенции; форум «Двигатель России»
Контакты:
vnikti@ptl-kolomna.ru, e2@bmstu.ru, info@susu.ru
Andrei L. Redin, Dmitrii O. Onishchenko, Valerii S. Kossov, Viktor I. Zakharov, On the programme for development of Russia's transport engine building
The paper presents an analysis of the current state of engine building in Russia. Results of implementation of the 'Creation and organisation of production of new-generation diesel engines and their components in the Russian Federation in 2011-2015' sub-programme under the federal special-purpose programme 'National Engineering Capability' as concerns creation of diesels of traction rolling stock for railways are outlined. An analysis of the projected strategy for development of piston engine building in the Russian Federation is provided. Ways of solving the problems of development of piston engine building, proposed during the 'Engine of Russia' all-Russian inter-industry forum, are presented.
Keywords: engine, engine building, strategy for development of piston engine building in the Russian Federation, components, competence centres, 'Engine of Russia' forum.
Contacts: vnikti@ptl-kolomna.ru, e2@bmstu.ru, info@susu.ru
Комаров Ю. Я., Ганзин С. В., Комаров Д. Ю. Роль муниципалитетов в улучшении функционирования транспортной инфраструктуры
[english]
Скачать PDF
Iurii Ia. Komarov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, Motor Transport department chair, Volgograd State Technical University (VolgGTU) Sergei V. Ganzin, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, Motor Transport department, Volgograd State Technical University (VolgGTU) Dmitrii Iu. Komarov, lead specialist of Sakhalin Energy Investment Company Ltd.
The paper considers the problems of operation of public transport and transport infrastructure in large cities and prospects for their development on the basis of systemic approach. Main shortcomings of functioning of public transport are analysed using the example of the city of Volgograd. Setting up a single centre for organisation of transportation and traffic safety functioning on logistical principles is proposed, with its work based on newly developed principles of interaction between government bodies and transport operators.
Keywords: transport infrastructure, administration, traffic organisation, traffic safety.
Contacts: atrans@vstu.ru, ganzin_fat@mail.ru, komarovdima@inbox.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Юрий Я. Комаров, к. т. н., доцент, зав. кафедрой «Автомобильный транспорт» Волгоградского государственного технического университета (ВолгГТУ) Сергей В. Ганзин, к. т. н., доцент, кафедра «Автомобильный транспорт» ВолгГТУ Дмитрий Ю. Комаров, ведущий специалист Sakhalin Eenergy Investment Company Ltd.
В статье рассмотрены проблемы работы общественного транспорта и транспортной инфраструктуры в крупных городах и перспективы их развития на основе системного подхода. Проанализированы основные недостатки функционирования общественного транспорта на примере Волгограда. Предложено создание единого центра по организации перевозок и безопасности дорожного движения, функционирующего на логистических принципах, работа которого будет строиться на основе разработанных новых принципах взаимодействия органов власти и операторов перевозок.
Ключевые слова:
транспортная инфраструктура; управление; организация и безопасность движения организация движения
Контакты:
atrans@vstu.ru, ganzin_fat@mail.ru, komarovdima@inbox.ru
Iurii Ia. Komarov, Sergei V. Ganzin, Dmitrii Iu. Komarov, The role of municipalities in improving the functioning of transport infrastructure
The paper considers the problems of operation of public transport and transport infrastructure in large cities and prospects for their development on the basis of systemic approach. Main shortcomings of functioning of public transport are analysed using the example of the city of Volgograd. Setting up a single centre for organisation of transportation and traffic safety functioning on logistical principles is proposed, with its work based on newly developed principles of interaction between government bodies and transport operators.
Keywords: transport infrastructure, administration, traffic organisation, traffic safety.
Contacts: atrans@vstu.ru, ganzin_fat@mail.ru, komarovdima@inbox.ru
ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ
Постолит А. В. Инновационные учетные и платежные сервисы на транспорте
[english]
Скачать PDF
Anatolii V. Postolit, D. Sc. Eng., professor, Russian Academy of Transport academician, Kompas-Tsentr LLC deputy director for research
As part of implementation of National Technological Initiative's Avtonet roadmap, a project 'Development and implementation of intelligent hardware and software system for processing big data for analysis of passenger flows and automated fare payment on unmanned passenger vehicles using Bluetooth Low Energy technologies' is being carried out. The project is based on Bluetooth technologies' capability for contactless identification of objects and monitoring of their transportation, and implementation of registration and payment services on the basis of these technologies is proposed. The paper outlines basic approaches to setting up systems for contactless identification of passengers and cargoes, for monitoring of their transportation, and for automation of fare payment on passenger transport, and considers possible spheres of application of these technologies to solve various problems of transport systems.
Keywords: software, information systems, databases, identification, Bluetooth, monitoring, payment systems, passenger transport, telematics platform, unmanned transport.
Contacts: anat_post@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Анатолий В. Постолит, д. т. н., профессор, академик РАТ, зам. директора по науке ООО «Компас-Центр»
В рамках реализации дорожной карты Национальной технологической инициативы (НТИ) «Автонет» выполняется проект «Разработка и реализация интеллектуального аппаратно-программного комплекса обработки больших данных для анализа пассажиропотоков и автоматизированной оплаты проезда на пассажирских беспилотных транспортных средствах с использованием технологий Bluetooth Low Energy». В основу проекта заложены возможности технологий Bluetooth для бесконтактной идентификации объектов и мониторинга их перемещения, предлагается реализация на основе этих технологий учетно-платежных сервисов. В статье приведены базовые подходы создания систем для бесконтактной идентификации пассажиров, грузов и мониторинга их перемещения, для автоматизации оплаты проезда на пассажирском транспорте, рассмотрены возможные сферы применения данных технологий для решения различных задач транспортного комплекса.
Ключевые слова:
программное обеспечение; информационные системы; базы данных; идентификация; Bluetooth; мониторинг; платежные системы; пассажирский транспорт; телематическая платформа; беспилотный транспорт
Контакты:
anat_post@mail.ru
Anatolii V. Postolit, Innovative transport registration and payment services
As part of implementation of National Technological Initiative's Avtonet roadmap, a project 'Development and implementation of intelligent hardware and software system for processing big data for analysis of passenger flows and automated fare payment on unmanned passenger vehicles using Bluetooth Low Energy technologies' is being carried out. The project is based on Bluetooth technologies' capability for contactless identification of objects and monitoring of their transportation, and implementation of registration and payment services on the basis of these technologies is proposed. The paper outlines basic approaches to setting up systems for contactless identification of passengers and cargoes, for monitoring of their transportation, and for automation of fare payment on passenger transport, and considers possible spheres of application of these technologies to solve various problems of transport systems.
Keywords: software, information systems, databases, identification, Bluetooth, monitoring, payment systems, passenger transport, telematics platform, unmanned transport.
Contacts: anat_post@mail.ru
IT-ТЕХНОЛОГИИ
Ефанов Д. В., Осадчий Г. В. Энергоэффективные решения для систем управления на железнодорожном транспорте
[english]
Скачать PDF
Dmitrii V. Efanov, D. Sc. Eng., senior lecturer, monitoring and diagnostics systems department manager of LokoTekh-Signal LLC, professor of the Automation, Telemechanics and Communications in Railway Transport department, Russian University of Transport (MIIT) German V. Osadchii, technical director of the Complex Monitoring Systems Scientific Research Centre LLC
The paper proposes a model for introduction of environmentally-friendly technologies in control of train movement by instituting energy consumption classes for movement control systems. It is based on applying smart power network technologies, using renewable energy sources and implementation of decentralised location of power supply sources and of control facilities in close proximity to automation objects. This new evolutionary approach to building an architecture of movement control systems is motivated by the appearance of a whole number of key prospective IT technologies, by economic conditions and by new environmental norms.
Keywords: automated railway control, smart power networks, renewable power sources, green interlocking.
Contacts: TrES-4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Дмитрий В. Ефанов, д. т. н., доцент, руководитель направления систем мониторинга и диагностики ООО «ЛокоТех-Сигнал», профессор кафедры «Автоматика, телемеханика и связь на железнодорожном транспорте» Российского университета транспорта (МИИТ) Герман В. Осадчий, технический директор ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга
Предложена концепция внедрения «зеленых» технологий в управлении движением поездов с ведением классов энергопотребления для систем управления движением. Она основана на использовании технологий «умных» электросетей, применения возобновляемых источников энергии и реализации децентрализованного расположения источников энергоснабжения и средств управления в непосредственной близости к объектам автоматики. Новый эволюционный подход к построению архитектуры систем управления движением продиктован появлением целого ряда ключевых перспективных IT-технологий, экономическими предпосылками и новыми экологическими нормами.
Ключевые слова:
железнодорожная автоматика; «умные» электросети; возобновляемые источники энергии; «Green» Interlocking
Контакты:
TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru
Dmitrii V. Efanov, German V. Osadchii, Energy-efficient solutions for control systems in railway transport
The paper proposes a model for introduction of environmentally-friendly technologies in control of train movement by instituting energy consumption classes for movement control systems. It is based on applying smart power network technologies, using renewable energy sources and implementation of decentralised location of power supply sources and of control facilities in close proximity to automation objects. This new evolutionary approach to building an architecture of movement control systems is motivated by the appearance of a whole number of key prospective IT technologies, by economic conditions and by new environmental norms.
Keywords: automated railway control, smart power networks, renewable power sources, green interlocking.
Contacts: TrES-4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru
Хабибуллина Е. Л., Сысоев А. С., Воронин Н. В. Агрегирование разнородных данных для определения параметров транспортного потока
[english]
Скачать PDF
Elena L. Khabibullina, assistant, Applied Mathematics department, Lipetsk State Technical University Anton S. Sysoev, Cand. Sc. Eng., deputy dean for research of Automation and Information Science Faculty, senior lecturer, Applied Mathematics department, Lipetsk State Technical University Nikita V. Voronin, 4th year transport engineering faculty student, Lipetsk State Technical University
Controlling road traffic and managing transport corridors is possible by obtaining results of analysis of heterogeneous data sources produced as a result of development of telecommunications technologies permitting identification of an object, its condition and location. The paper presents the results of operation of using heterogeneous sources for calculation of necessary characteristics of transportation flow, describes existing approaches ton aggregation of information received from heterogeneous sources, and proposes a conceptual framework for a heterogeneous data aggregation module based on big data methods and an organisational and technological model of a data bank. The study was carried out thanks to a Russian Science Foundation grant (project № 18-71-10034).
Keywords: intelligent transport system, transportation flow, heterogeneous data.
Contacts: e_khabibullina@stu.lipetsk.ru, anton_syssoyev@mail.ru, stels650n@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Елена Л. Хабибуллина, ассистент кафедры прикладной математики ФГБОУ ВО «Липецкий государственный технический университет» (ФГБОУ ВО «ЛГТУ») Антон С. Сысоев, к. т. н, заместитель декана факультета автоматизации и информатики по научной работе, доцент кафедры прикладной математики, ФГБОУ ВО «ЛГТУ» Никита В. Воронин, студент 4 курса факультета инженеров транспорта ФГБОУ ВО «ЛГТУ»
Осуществление контроля дорожного движения и управление транспортными коридорами возможно с помощью результатов анализа разнородных источников данных, появившихся в результате развития телекоммуникационных технологий, позволяющих идентифицировать объект, его состояние и местоположение. В статье представлены результаты работы использования разнородных источников для расчета необходимых характеристик транспортного потока, описаны существующие подходы к агрегированию информации, полученной из разнородных источников, предложена концептуальная схема модуля агрегирования разнородных данных на основе методов больших данных, предложена организационно-технологическая модель хранилища данных. Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда (проект № 18–71–10034).
Ключевые слова:
интеллектуальная транспортная система; транспортный поток; гетерогенные данные
Контакты:
e_khabibullina@stu.lipetsk.ru, anton_syssoyev@mail.ru, stels650n@mail.ru
Elena L. Khabibullina, Anton S. Sysoev, Nikita V. Voronin, Aggregation of heterogeneous data for determination of transportation flow parameters
Controlling road traffic and managing transport corridors is possible by obtaining results of analysis of heterogeneous data sources produced as a result of development of telecommunications technologies permitting identification of an object, its condition and location. The paper presents the results of operation of using heterogeneous sources for calculation of necessary characteristics of transportation flow, describes existing approaches ton aggregation of information received from heterogeneous sources, and proposes a conceptual framework for a heterogeneous data aggregation module based on big data methods and an organisational and technological model of a data bank. The study was carried out thanks to a Russian Science Foundation grant (project № 18-71-10034).
Keywords: intelligent transport system, transportation flow, heterogeneous data.
Contacts: e_khabibullina@stu.lipetsk.ru, anton_syssoyev@mail.ru, stels650n@mail.ru
ЭКОЛОГИЯ
Иванченко А. А., Костылев И. И., Приходько И. В. Системный подход к предотвращению загрязнения атмосферы транспортом
[english]
Скачать PDF
Aleksandr A. Ivanchenko, D. Sc. Eng., professor, Internal Combustion Engines and Automation of Shipping Power Plants department chair, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping Ivan I. Kostylev, D. Sc. Eng., professor, Thermal Engineering, Marine Boiler and Auxiliary Engines department chair, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping Irina V. Prikhod'ko, senior instructor, Waterborne Transport Economy department, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
The paper considers problems linked to environmental danger of transport in large cities — megalopolises and regions. It outlines the need to introduce in the practice of operation of means of transport the complex systemic administrative and organisational measures including monitoring of pollution of atmosphere in the territories adjacent to locations of movement and processing of means of transport, regulation of movement and arrangement of means of transport in the location of their processing, redistribution of cargo and passenger flows between various types of transport. Systemic principles and a model for their implementation on regional or basin level are proposed. Results of approbation of the proposed principles are presented, using the example of inland waterways vessels.
Keywords: means of transport, car, vessel, diesel locomotive, emissions of hazardous substances, motorway, port, rail terminal, adjacent atmosphere.
Contacts: prof_ivanchenko@mail.ru,
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Александр А. Иванченко, д. т. н., профессор, заведующий кафедрой двигателей внутреннего сгорания и автоматики судовых энергетических установок Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова (ГУМРФ им. адмирала С. О. Макарова) Иван И. Костылев, д. т. н., профессор, заведующий кафедрой теплотехники, судовых котлов и вспомогательных установок ГУМРФ им. адмирала С. О. Макарова Ирина В. Приходько, старший преподаватель кафедры экономики водного транспорта ГУМРФ им. адмирала С. О. Макарова
В статье рассмотрены проблемы, связанные с экологической опасностью транспорта в крупных городах — мегаполисах и регионах. Обоснована необходимость внедрения в практику эксплуатации транспортных средств (ТС) комплексных системных административно-организационных мероприятий, включающих следующее: мониторинг загрязнения атмосферы на территориях, прилегающих к местам движения и обработки ТС, регулирование движения и расстановки ТС в местах их обработки, перераспределение грузовых и пассажирских потоков между различными видами транспорта. Предложены системные принципы и модель для их реализации на региональном/бассейновом уровне. Представлены результаты апробации предлагаемых принципов на примере судов речного флота.
Ключевые слова:
транспортное средство; автомобиль; судно; тепловоз; выбросы вредных веществ; автомагистраль; порт; вокзал; прилегающая атмосфера
Контакты:
prof_ivanchenko@mail.ru
Aleksandr A. Ivanchenko, Ivan I. Kostylev, Irina V. Prikhod'ko, Systemic approach to prevention of dangerous pollution of atmosphere by transport
The paper considers problems linked to environmental danger of transport in large cities — megalopolises and regions. It outlines the need to introduce in the practice of operation of means of transport the complex systemic administrative and organisational measures including monitoring of pollution of atmosphere in the territories adjacent to locations of movement and processing of means of transport, regulation of movement and arrangement of means of transport in the location of their processing, redistribution of cargo and passenger flows between various types of transport. Systemic principles and a model for their implementation on regional or basin level are proposed. Results of approbation of the proposed principles are presented, using the example of inland waterways vessels.
Keywords: means of transport, car, vessel, diesel locomotive, emissions of hazardous substances, motorway, port, rail terminal, adjacent atmosphere.
Contacts: prof_ivanchenko@mail.ru,
Белый О. В., Баринова Л. Д., Забалканская Л. Э. Оценка экологически устойчивого развития городского общественного транспорта
[english]
Скачать PDF
Oleg V. Belyi, D. Sc. Eng., professor, St Petersburg Scientific Centre of the Russian Academy of Sciences research director Liudmila D. Barinova, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, St Petersburg Scientific Centre of the Russian Academy of Sciences lead researcher Liubov' E. Zabalkanskaia, Cand. Sci. Phys.-Math., senior lecturer, St Petersburg Scientific Centre of the Russian Academy of Sciences lead researcher
Development of public transport provides for the need in necessary mobility on a qualitatively new level under the condition of minimising negative impact on urban environment and human health. The paper proposes a set of indices of the state of a public transport system in relation to chief sustainability criteria, allowing for objective evaluation of the present state of the system and the results of controlling actions to ensure long-term environmentally sustainable development.
Keywords: transport system sustainability criteria, public transport, social, economic and environmental aspects of public transport development.
Contacts: nvan-chen-man@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Олег В. Белый, д. т. н., профессор, директор по науке ФГБУН Санкт-Петербургский научный центр РАН (СПб НЦ РАН) Людмила Д. Баринова, к. т. н., доцент, ведущий научный сотрудник СПб НЦ РАН Любовь Э. Забалканская, к. физ.-мат. н., доцент, ведущий научный сотрудник СПб НЦ РАН
Развитие общественного транспорта на качественно новом уровне обеспечивает потребности в необходимых передвижениях при условии минимизации негативного воздействия на городскую среду и здоровье человека. В статье предложен набор показателей состояния системы общественного транспорта относительно основных критериев устойчивости, который позволит объективно оценить нынешнее состояние системы и результат управляющих воздействий для обеспечения экологически устойчивого развития в долгосрочной перспективе
Ключевые слова:
критерии устойчивости транспортной системы; общественный транспорт; социальный; экономический и экологические аспекты развития общественного транспорта
Контакты:
nvan-chen-man@mail.ru
Oleg V. Belyi, Liudmila D. Barinova, Liubov' E. Zabalkanskaia, Evaluation of environmentally sustainable development of urban passenger transport
Development of public transport provides for the need in necessary mobility on a qualitatively new level under the condition of minimising negative impact on urban environment and human health. The paper proposes a set of indices of the state of a public transport system in relation to chief sustainability criteria, allowing for objective evaluation of the present state of the system and the results of controlling actions to ensure long-term environmentally sustainable development.
Keywords: transport system sustainability criteria, public transport, social, economic and environmental aspects of public transport development.
Contacts: nvan-chen-man@mail.ru
БЕЗОПАСНОСТЬ
Плотников А. М., Баландин Д. О. Расчетная оценка безопасности движения на одноуровневых пересечениях дорог
[english]
Скачать PDF
Anatolii M. Plotnikov, D. Sc. Eng., professor, St Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering and State University of Aerospace Instrumentation Dmitrii O. Balandin, M.A., State University of Aerospace Instrumentation
The paper evaluates the efficiency of calculation method for evaluation of traffic safety in accident clusters of St Petersburg's street and road network in 2018 at x-shaped single-level road crossings. The method uses visualised and formalised models of single-phase traffic patterns with conflict loading. It is shown that forecasting of road traffic accidents at such crossings can be carried out on the basis of conceptually new conceptual framework of evaluation of levels of demands for traffic safety depending on types and numbers of conflict points in the maneuvers of transport and transport and passenger flows. Experimental studies confirmed practicability of applying the aforementioned calculation method of evaluation of traffic safety in actual practice.
Keywords: traffic safety, traffic organisation scheme, conflict loading, conflict points, motion trajectory of transport and passenger flows.
Contacts: pamspb@yandex.ru, gima_1996@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Анатолий М. Плотников, д. т. н., профессор Санкт-Петербургского государственного архитектурно-строительного университета и Санкт-Петербургского государственного университета аэрокосмического приборостроения (ГУАП) Дмитрий О. Баландин, магистр, ГУАП
Исследована эффективность расчетного метода оценки безопасности движения в очагах аварийности улично-дорожной сети Санкт-Петербурга за 2018 г. на Х-образных одноуровневых пересечениях дорог. Метод использует визуализированные и формализованные модели пофазных схем организации движения с конфликтной загрузкой. Показано, что прогноз дорожно-транспортных происшествий на таких пересечениях может быть осуществлен на основе концептуально нового понятийного аппарата оценок уровней требований к безопасности движения в зависимости от видов и численности конфликтных точек в «маневрах» транспортных и транспортно-пешеходных потоков. Проведенные экспериментальные исследования подтвердили целесообразность применения указанного расчетного метода оценки безопасности движения в реальной практике.
Ключевые слова:
безопасность движения; схема организации движения; конфликтная загрузка; конфликтные точки; траектория движения транспортных и пешеходных потоков.
Контакты:
pamspb@yandex.ru, gima_1996@mail.ru
Anatolii M. Plotnikov, Dmitrii O. Balandin, Calculation estimate of traffic safety on single-level road crossings
The paper evaluates the efficiency of calculation method for evaluation of traffic safety in accident clusters of St Petersburg's street and road network in 2018 at x-shaped single-level road crossings. The method uses visualised and formalised models of single-phase traffic patterns with conflict loading. It is shown that forecasting of road traffic accidents at such crossings can be carried out on the basis of conceptually new conceptual framework of evaluation of levels of demands for traffic safety depending on types and numbers of conflict points in the maneuvers of transport and transport and passenger flows. Experimental studies confirmed practicability of applying the aforementioned calculation method of evaluation of traffic safety in actual practice.
Keywords: traffic safety, traffic organisation scheme, conflict loading, conflict points, motion trajectory of transport and passenger flows.
Contacts: pamspb@yandex.ru, gima_1996@mail.ru
ЛОГИСТИКА
Афанасьев Ю. С. Управление автомобильными перевозками в логистической системе крупного города
[english]
Скачать PDF
Iurii S. Afanas'ev, engineer, National Research University Higher School of Economics
The paper consider the problems of cargo transportation in large cities linked to occurrence of transport collapse characterised by reduced speed of transport movement in particular areas of the street and road network and decreased efficiency of planning cargo transportation expenses, which makes the transported goods less competitive in the consumer market. Primary causes of occurrence of collapses and consequent logistical risks are considered. Scientific-methodological foundation for improving large cities' logistical systems is proposed. It is shown that optimisation of managing urban logistical system's transport flows and increasing efficiency of planning cargo transportation is possible by creating a centralised system allowing logistical operators using address data on implementation of each cargo traffic activity, obtained from the city-wide road traffic management system.
Keywords: managing transport flows, logistical operator, transport collapse, logistical risks, efficiency of transportation, navigation systems, intelligent transport systems.
Contacts: dialog-project@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Юрий С. Афанасьев, инженер, НИУ «Высшая школа экономики»
В статье рассмотрены проблемы перевозки грузов в крупных городах, связанные с возникновением транспортного коллапса, характеризуемого снижением скорости движения транспорта на отдельных участках улично-дорожной сети (УДС) и снижением эффективности планирования затрат на осуществление грузоперевозок, что делает перевозимый товар менее конкурентоспособным на рынке потребления. Рассмотрены первопричины возникновения коллапсов и возникающих с ними логистических рисков. Предложена научно-методическая база совершенствования логистических систем крупных городов. Показано, что оптимизировать управление транспортными потоками городской логистической системы и повысить эффективность планирования грузоперевозок возможно за счет создания централизованной системы, позволяющей логистическим операторам использовать адресную информацию об условиях реализации каждой грузоперевозки, получаемой от системы управления общегородским дорожным движением.
Ключевые слова:
управление транспортными потоками; логистический оператор; транспортный коллапс; логистические риски; эффективность перевозок; системы навигации; интеллектуальные транспортные системы
Контакты:
dialog-project@mail.ru
Iurii S. Afanas'ev, Administration of motor transportation in a large city's logistical system
The paper consider the problems of cargo transportation in large cities linked to occurrence of transport collapse characterised by reduced speed of transport movement in particular areas of the street and road network and decreased efficiency of planning cargo transportation expenses, which makes the transported goods less competitive in the consumer market. Primary causes of occurrence of collapses and consequent logistical risks are considered. Scientific-methodological foundation for improving large cities' logistical systems is proposed. It is shown that optimisation of managing urban logistical system's transport flows and increasing efficiency of planning cargo transportation is possible by creating a centralised system allowing logistical operators using address data on implementation of each cargo traffic activity, obtained from the city-wide road traffic management system.
Keywords: managing transport flows, logistical operator, transport collapse, logistical risks, efficiency of transportation, navigation systems, intelligent transport systems.
Contacts: dialog-project@mail.ru
ГОРОД И ТРАНСПОРТ
Горев А. Э., Попова О. В. Развитие городского пассажирского транспорта
[english]
Скачать PDF
Andrei E. Gorev, D. Sc. Econ., professor of Transport Systems department of Automobile and Road-Building Faculty, St Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering Ol’ga V. Popova, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of Transport Systems department of Automobile and Road-Building Faculty, St Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering
An optimised vehicle is required for further development of urban passenger transport. The paper considers economic and environmental efficiency of using various types of electrobuses. The data obtain through this analysis indicate the need to develop traditional trolleybus systems using both ordinary trolleybuses and trolleybuses with increased autonomous run (dynamically charged electrobuses).
Keywords: urban passenger transport, trolleybus, electrobus, bus.
Contacts: a-gorev@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Андрей Э. Горев, д. э. н., профессор кафедры транспортных систем автомобильно-дорожного факультета Санкт-Петербургского государственного архитектурно-строительного университета (СПб ГАСУ) Ольга В. Попова, к. т. н., доцент кафедры транспортных систем автомобильно-дорожного факультета (СПб ГАСУ)
Для дальнейшего развития городского пассажирского транспорта необходимо оптимальное транспортное средство. В статье рассмотрена экономическая и экологическая эффективность использования различных типов электробусов. На основе данных проведенного анализа сделан вывод о необходимости развития традиционных троллейбусных систем с использованием как обычных троллейбусов, так и троллейбусов с увеличенным автономным ходом (электробусов с динамической подзарядкой).
Ключевые слова:
городской пассажирский транспорт; троллейбус; электробус; автобус
Контакты:
a-gorev@mail.ru
Andrei E. Gorev, Ol’ga V. Popova, Development of urban passenger transport
An optimised vehicle is required for further development of urban passenger transport. The paper considers economic and environmental efficiency of using various types of electrobuses. The data obtain through this analysis indicate the need to develop traditional trolleybus systems using both ordinary trolleybuses and trolleybuses with increased autonomous run (dynamically charged electrobuses).
Keywords: urban passenger transport, trolleybus, electrobus, bus.
Contacts: a-gorev@mail.ru
Дудкин Е. П., Колтаков А. В., Султанов Н. Н. Совершенствование конструкции сварных крестовин и технологии их изготовления
[english]
Скачать PDF
Evgenii P. Dudkin, D. Sc. Eng., professor, Industrial and Urban Transport research and education centre head, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Anton V. Koltakov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, Construction of Transport System Roads department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Nariman N. Sultanov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, Construction of Transport System Roads department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS)
Switch assembly frogs of tram tracks are the most labour-intensive elements of switch assemblies. In the railway transport, they are mostly produced by casting method, but due to a large variety of types of crossings of tram tracks, it is more economically viable to produce them by profile welding method. The paper proposes an improvement to the technology of producing check rails of frog assembly by milling work. Application of the new technology significantly cuts the production time and provides significant economic effect.
Keywords: tram switch assemblies, check rails, frog production technology, channel forming, welded tram frog, frog rolling zone.
Contacts: ed@pgups-tempus.ru, koltakovpro@mail.ru, 79046117746@yandex.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Евгений П. Дудкин, д. т. н., профессор, руководитель НОЦ «Промышленный и городской транспорт» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Антон В. Колтаков, к. т. н., доцент кафедры «Строительство дорог транспортного комплекса» ПГУПС Нариман Н. Султанов, к. т. н., доцент кафедры «Строительство дорог транспортного комплекса» ПГУПС
Крестовины стрелочных переводов трамвайных путей являются наиболее трудоемкими элементами стрелочных переводов. На железнодорожном транспорте их изготавливают в основном методом литья, а на трамвайных путях из-за большого разнообразия типов пересечений их выгоднее изготавливать методом сварки профилей. В статье предложено усовершенствование технологии изготовления «усовиков» крестовинного узла методом фрезерования. Применение новой технологии существенно сокращает время изготовления и дает значительный экономический эффект.
Ключевые слова:
трамвайные стрелочные переводы; усовики; технология изготовления крестовин; формирование желоба; крестовина сварная трамвайная; зона переката крестовины
Контакты:
ed@pgups-tempus.ru, koltakovpro@mail.ru, 79046117746@yandex.ru
Evgenii P. Dudkin, Anton V. Koltakov, Nariman N. Sultanov, Improving the design of welded frogs and the technology of their production
Switch assembly frogs of tram tracks are the most labour-intensive elements of switch assemblies. In the railway transport, they are mostly produced by casting method, but due to a large variety of types of crossings of tram tracks, it is more economically viable to produce them by profile welding method. The paper proposes an improvement to the technology of producing check rails of frog assembly by milling work. Application of the new technology significantly cuts the production time and provides significant economic effect.
Keywords: tram switch assemblies, check rails, frog production technology, channel forming, welded tram frog, frog rolling zone.
Contacts: ed@pgups-tempus.ru, koltakovpro@mail.ru, 79046117746@yandex.ru
ТРАНСПОРТНОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
Титова Т. С., Евстафьев А. М., Изварин М. Ю., Сычугов А. Н. Перспективы развития тягового подвижного состава. Часть 2
[english]
Скачать PDF
Tamila S. Titova, D. Sc. Eng., professor, first vice rector — provost for research of the Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Andrei M. Evstaf'ev, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, Electric Traction department chair, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Mikhail Iu. Izvarin, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, Electric Traction department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Anton N. Sychugov, senior instructor, Electric Traction department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS)
The paper is a continuation of the overview of technical solutions for hybrid vehicles presented at InnoTrans exhibitions over the last few years (locomotives and special self-propelled rolling stock). An analysis of main circuit engineering solutions of the world's leading producers of railway hybrid vehicles is provided.
Keywords: traction rolling stock, hybrid locomotive, traction battery, super condenser, power circuit.
Contacts: evstam@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Тамила С. Титова, д. т. н., профессор, первый проректор — проректор по научной работе Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Андрей М. Евстафьев, к. т. н., доцент, заведующий кафедрой «Электрическая тяга» ПГУПС Михаил Ю. Изварин, к. т. н., доцент, кафедра «Электрическая тяга» ПГУПС Антон Н. Сычугов, старший преподаватель, кафедра «Электрическая тяга» ПГУПС
Статья является продолжением обзора технических решений гибридных транспортных средств, представленных на выставках InnoTrans в последние годы (локомотивы и специальный самоходный подвижной состав). Выполнен анализ основных схематехнических решений ведущих мировых производителей железнодорожных гибридных транспортных средств.
Ключевые слова:
тяговый подвижной состав; гибридный локомотив; тяговая аккумуляторная батарея; ионистор; силовая схема
Контакты:
evstam@mail.ru
Tamila S. Titova, Andrei M. Evstaf'ev, Mikhail Iu. Izvarin, Anton N. Sychugov, Prospects for development of traction rolling stock. Part 2
The paper is a continuation of the overview of technical solutions for hybrid vehicles presented at InnoTrans exhibitions over the last few years (locomotives and special self-propelled rolling stock). An analysis of main circuit engineering solutions of the world's leading producers of railway hybrid vehicles is provided.
Keywords: traction rolling stock, hybrid locomotive, traction battery, super condenser, power circuit.
Contacts: evstam@mail.ru