ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Брязгина Е. О., Казьмин Д. М. Планирование инвестиций федерального бюджета в транспортную инфраструктуру
[english]
Скачать PDF
Ekaterina O.Briazgina, deputy director general, federal autonomous institution Russian Road Research Institute (FAU ROSDORNII) Dmitrii M.Kaz’min, transport planning methodological support section head, FAU ROSDORNII
The paper considers interrelation of transport planning and state investment policies in the sphere of infrastructure, as well as the role of transport planning in achieving the objectives of the Safe and High-Quality Motor Roads national project. Description of chief principles and methodological approaches to development of transport planning documents of Russian Federation’s territorial subjects and urban agglomerations in the framework of the national project is provided. Brief summary of agglomeration-level transport planning experience in the course of implementation of high-priority project Safe and High-Quality Motor Roads in 2017–2018 is provided.
Keywords: transport planning, Safe and High-Quality Motor Roads national project, transport infrastructure development investment, road management programmes.
Contacts: bryazgina@rosdornii.ru, kazmin@rosdornii.ru
Екатерина О.Брязгина, заместитель генерального директора ФАУ «РОСДОРНИИ» Дмитрий М.Казьмин, начальник отдела методического обеспечения транспортного планирования ФАУ «РОСДОРНИИ»
В статье рассматривается взаимосвязь транспортного планирования и инвестиционной политики государства в инфраструктурной сфере, а также роль транспортного планирования в достижении целей национального проекта «Безопасные и качественные автомобильные дороги». Дано описание основных принципов и методических подходов к разработке документов транспортного планирования субъектов Российской Федерации и городских агломераций в рамках национального проекта, предложен краткий обзор опыта транспортного планирования на агломерационном уровне в ходе реализации приоритетного проекта «Безопасные и качественные дороги» в 2017–2018 годах.
Ключевые слова:
транспортное планирование, национальный проект «Безопасные и качественные автомобильные дороги», инвестиции в развитие транспортной инфраструктуры, программы дорожной деятельности
Контакты:
bryazgina@rosdornii.ru, kazmin@rosdornii.ru
Ekaterina O.Briazgina, Dmitrii M.Kaz’min, Planning federal budget investment in transport infrastructure
The paper considers interrelation of transport planning and state investment policies in the sphere of infrastructure, as well as the role of transport planning in achieving the objectives of the Safe and High-Quality Motor Roads national project. Description of chief principles and methodological approaches to development of transport planning documents of Russian Federation’s territorial subjects and urban agglomerations in the framework of the national project is provided. Brief summary of agglomeration-level transport planning experience in the course of implementation of high-priority project Safe and High-Quality Motor Roads in 2017–2018 is provided.
Keywords: transport planning, Safe and High-Quality Motor Roads national project, transport infrastructure development investment, road management programmes.
Contacts: bryazgina@rosdornii.ru, kazmin@rosdornii.ru
Асаул М. А., Кураков А. В., Мохов А. Е. Проект «Меридиан» — первая частная автомагистраль в России
[english]
Скачать PDF
Maksim A.Asaul, D.Sc.Econ., professor, deputy director of the Transport and Infrastructure Department of the Eurasian Economic Commission, professor of the Motor Transport Economy department, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) AndreiV.Kurakov, Cand. Sc.Econ., senior lecturer, chief research fellow, Solomenko Institute of Transport Problems of the Russian Academy of Sciences Aleksei E.Mokhov, Cand. Sc.Psychology, deputy head of the natural monopolies bureau of the Transport and Infrastructure Department of the Eurasian Economic Commission
The paper provides brief outline of a private initiative in the sphere of Eurasian integration processes, the Meridian motorway project, designed to connect motor transport communications of Europe and Asia. Construction stages and economic mechanisms of implementation of the Meridian project are presented. An overview of legal documents regulating the works being undertaken and planned is included.
Keywords: Eurasian Economic Union, New Silk Road, Silk Road Economic Belt, integration, transport corridor, Meridian motorway project, infrastructure, motorway, dual carriageway, motor road, transport traffic
Contacts: asaul@eecommission.org
Максим А.Асаул, д.э.н., профессор, заместитель директора Департамента транспорта и инфраструктуры Евразийской экономической комиссии, профессор кафедры «Экономика автомобильного транспорта» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ) Андрей В.Кураков, к.э.н., доцент, старший научный сотрудник ФГБУН «Институт проблем транспорта им. Н.С.Соломенко» Российской академии наук Алексей Е.Мохов, к.п.н., заместитель начальника отдела естественных монополий Департамента транспорта и инфраструктуры Евразийской экономической комиссии
Статья делает краткий абрис частной инициативе в сфере процесса евразийской интеграции — проекту автомагистрали «Меридиан», призванной связать автомобильные транспортные коммуникации Европы и Азии.
Представлены этапы строительства и экономические механизмы реализации проекта «Мередиан». Представлен обзор правовых документов, регламентирующих осуществляемые и предполагающиеся работы.
Представлены этапы строительства и экономические механизмы реализации проекта «Мередиан». Представлен обзор правовых документов, регламентирующих осуществляемые и предполагающиеся работы.
Ключевые слова:
Евразийский экономический союз, «Новый Шелковый путь», экономический пояс Шелкового пути, интеграция, транспортный коридор, проект автомагистрали «Меридиан», инфраструктура, автомагистраль, автострада, автодорога, транспортный трафик
Контакты:
asaul@eecommission.org
Maksim A.Asaul, AndreiV.Kurakov, Aleksei E.Mokhov, Meridian Project as Russia’s first private motorway
The paper provides brief outline of a private initiative in the sphere of Eurasian integration processes, the Meridian motorway project, designed to connect motor transport communications of Europe and Asia. Construction stages and economic mechanisms of implementation of the Meridian project are presented. An overview of legal documents regulating the works being undertaken and planned is included.
Keywords: Eurasian Economic Union, New Silk Road, Silk Road Economic Belt, integration, transport corridor, Meridian motorway project, infrastructure, motorway, dual carriageway, motor road, transport traffic
Contacts: asaul@eecommission.org
ЛОГИСТИКА
Щербанин Ю. А. Международный транспортный форум ITF — 2019: транспорт на службе интеграции, ВСМ и электромобили
[english]
Скачать PDF
Iu.A.Shcherbanin, D.Sc.Econ., professor, Oil and Gas Trading and Logistics department chair, Gubkin National University of Oil and Gas
The paper discusses the results of the International Transport Forum ITF‑2019, which took place in May 2019. The place and role of transport in the service of international economic integration is considered. Special attention is paid to development of high-speed passenger rail transportation and electric cars. Significant amount of statistical data is presented.
Keywords: integration, transport, high-speed railways, electric cars
Contacts: shcherbaninya@mail.ru
Ю.А.Щербанин, д.э.н., профессор, заведующий кафедрой нефтегазотрейдинга и логистики Российского государственного университета нефти и газа (НИУ) имени И.М.Губкина
В статье обсуждаются итоги прошедшего в мае 2019г. международного транспортного форума ITF — 2019. Рассматриваются место и роль транспорта на службе международной экономической интеграции. Особое внимание уделено развитию высокоскоростных пассажирских железнодорожных перевозок, электромобилей.
Представлен значительный объем статистической информации.
Представлен значительный объем статистической информации.
Ключевые слова:
интеграция, транспорт, высокоскоростные железные дороги, электромобили.
Контакты:
shcherbaninya@mail.ru
Iu.A.Shcherbanin, International Transport Forum ITF 2019: transport in the service of integration, high-speed mainlines and electric cars
The paper discusses the results of the International Transport Forum ITF‑2019, which took place in May 2019. The place and role of transport in the service of international economic integration is considered. Special attention is paid to development of high-speed passenger rail transportation and electric cars. Significant amount of statistical data is presented.
Keywords: integration, transport, high-speed railways, electric cars
Contacts: shcherbaninya@mail.ru
Тимофеева Е. Ю. Согласованное развитие и размещение транспортной и таможенной инфраструктуры на территории Евразийского экономического союза
[english]
Скачать PDF
Elena Iu.Timofeeva, Cand. Sc.Econ., senior lecturer of the Customs Procedures department, St Petersburg State University of Economics
The paper presents an analysis of transport and logistical interaction between the Eurasian Economic Union (EEU) member states. Dynamics of external and mutual trade of EEU member states are outlined. The role of various types of types of transport in transportation of export and import goods is considered. Dynamics of cargo flows are shown. Main problems, methods for solving them and spatial priorities in development of transport infrastructure are listed. Directions for optimisation of transport and logistical expenses are proposed.
Keywords: foreign trade potential, transport and logistics infrastructure, customs infrastructure, development and siting, warehouse complexes, Eurasian Economic Union
Contacts: eytimofeeva@yandex.ru
Елена Ю.Тимофеева, к.э.н., доцент кафедры таможенного дела Санкт-Петербургского государственного экономического университета С
Представлен анализ транспортно-логистического взаимодействия стран, входящих в Евразийский экономический союз (Союза). Приведена динамика внешней и взаимной торговли стран Союза; рассмотрена роль различных видов транспорта в перевозках экспортных и импортных грузов; показана динамика грузопотоков; изложены основные проблемы, способы их решения и пространственные приоритеты развития транспортной инфраструктуры; предложены направления для оптимизации транспортно-логистических затрат.
Ключевые слова:
внешнеторговый потенциал, транспортно-логистическая инфраструктура, таможенная инфраструктура, развитие и размещение, складские комплексы, Евразийский экономический союз
Контакты:
eytimofeeva@yandex.ru
Elena Iu.Timofeeva, Coordinated development and siting of transport and customs infrastructure in the territory of the Eurasian Economic Union
The paper presents an analysis of transport and logistical interaction between the Eurasian Economic Union (EEU) member states. Dynamics of external and mutual trade of EEU member states are outlined. The role of various types of types of transport in transportation of export and import goods is considered. Dynamics of cargo flows are shown. Main problems, methods for solving them and spatial priorities in development of transport infrastructure are listed. Directions for optimisation of transport and logistical expenses are proposed.
Keywords: foreign trade potential, transport and logistics infrastructure, customs infrastructure, development and siting, warehouse complexes, Eurasian Economic Union
Contacts: eytimofeeva@yandex.ru
Абдуллаев Ж. Я., Грошев Г. М., Грачев А. А., Сугоровский А. В., Аль-Шумари А. С. Методика увеличения пропускной способности линии при росте объема перевозок
[english]
Скачать PDF
Zhasurbek Ia.Abdullaev, postgraduate student of the Field Operation Management department, Emperor AlexanderI St Petersburg State Transport University (PGUPS) Gennadii M.Groshev, D.Sc.Eng., professor, Field Operation Management department, PGUPS Andrei A.Grachev, Cand. Sc.Eng., senior lecturer, Field Operation Management department, PGUPS AntonV.Sugorovskii, Cand. Sc.Eng., senior lecturer of the Field Operation Management department, PGUPS Adnan S.Al’-Shumari, Cand. Sc.Eng., senior lecturer, Field Operation Management department, PGUPS
The paper presents an analysis of existing methods for forecasting traffic volume on single-track railway lines. A calculation method that allows determining the optimum scheme for increasing throughput and traffic-carrying capacity of the line is proposed. Polynomial trend line is used to evaluate the level of forecasting the instances of increasing railway traffic volume; veracity of approximation is close to 1. This economic and mathematical model allows optimisation of gradual increase in railway line throughput capacity, development of technical infrastructure and capturing traffic volumes increasing over time.
Keywords: throughput capacity, double-track inserted sections, service speed, operating costs, extension of station yard
Contacts: zafarchik0901@mail.ru, spbgroshev@gmail.com, aagrochev@outlook.com, c123945@yandex.ru, adnan.al-shumari@yandex.ru
Жасурбек Я.Абдуллаев, аспирант кафедры «Управление эксплуатационной работой» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора АлександраI (ПГУПС) Геннадий М.Грошев, д.т.н., профессор, кафедра «Управление эксплуатационной работой» ПГУПС Андрей А.Грачев, к.т.н., доцент, кафедра «Управление эксплуатационной работой» ПГУПС Антон В.Сугоровский, к.т.н., доцент кафедры «Управление эксплуатационной работой» ПГУПС Аднан С.Аль-Шумари, к.т.н., доцент, кафедра «Управление эксплуатационной работой» ПГУПС
В статье представлен анализ существующих методов прогнозирования объема перевозок на однопутных железнодорожных линиях. Предложена методика расчетов, которая позволяет определить оптимальную схему увеличения пропускной и провозной способности линии. Для оценки уровня прогнозирования при росте объема железнодорожных перевозок используется полиномиальный тренд, достоверность аппроксимации близка к 1. Разработанная экономико-математическая модель дает возможность оптимизации поэтапного увеличения пропускной способности железнодорожной линии, развитие технического оснащения и освоения возрастающих в перспективе объемов перевозок.
Ключевые слова:
пропускная способность, двухпутная вставка, участковая скорость, эксплуатационные затраты, удлинение станционных путей
Контакты:
zafarchik0901@mail.ru, spbgroshev@gmail.com, aagrochev@outlook.com, c123945@yandex.ru, adnan.al-shumari@yandex.ru
Zhasurbek Ia.Abdullaev, Gennadii M.Groshev, Andrei A.Grachev, AntonV.Sugorovskii, Adnan S.Al’-Shumari, A method for increasing line throughput capacity in the instance of traffic volume increase
The paper presents an analysis of existing methods for forecasting traffic volume on single-track railway lines. A calculation method that allows determining the optimum scheme for increasing throughput and traffic-carrying capacity of the line is proposed. Polynomial trend line is used to evaluate the level of forecasting the instances of increasing railway traffic volume; veracity of approximation is close to 1. This economic and mathematical model allows optimisation of gradual increase in railway line throughput capacity, development of technical infrastructure and capturing traffic volumes increasing over time.
Keywords: throughput capacity, double-track inserted sections, service speed, operating costs, extension of station yard
Contacts: zafarchik0901@mail.ru, spbgroshev@gmail.com, aagrochev@outlook.com, c123945@yandex.ru, adnan.al-shumari@yandex.ru
ВЫСОКОСКОРОСТНЫЕ МАГИСТРАЛИ
Шматченко В. В., Иванов В. Г., Навойцев В. В., Зименкова Т. С., Сеньковский О. А. Проблемы безопасности высокоскоростных железнодорожных пассажирских транспортных систем
[english]
Скачать PDF
V.V.Shmatchenko, Cand. Sc.Eng., senior lecturer of the Electrical Communication department, Emperor AlexanderI St Petersburg State Transport University (PGUPS) Viktor G.Ivanov, senior teacher of the Electrical Communication department, deputy dean of the Automation and Intelligent Systems faculty, PGUPS VadimV.Navoitsev, lead specialist, InfoAvto LLC Tat’iana S.Zimenkova, engineer, postgraduate student, Transport and Energy Converting Machines faculty, PGUPS Oleg A.Sen’kovskii, vice president of the non-profit partnership Association of Railway Equipment Manufacturers (NP OPZhT), director general of the Wagon and Component Commissioning Inspection Centre (ITsPVK)
The paper presents results of analysis of the state of traffic safety of high-speed railway transport according to accident incidence rate statistics for high-speed rail mainlines in European and Asian countries and of ordinary passenger railway transport. Human error is shown to be the main cause of accidents. Two options for minimising human error are considered, automation of train movement control on the basis of application of digital radio-communication channel and introduction of traffic safety management standard as part of railway business system conforming to ISO 22613 (formerly IRIS) standard and using technological maturity metric for a priori risk evaluation.
Keywords: traffic safety, safety management system, high-speed rail transport, railway accident incidence rate statistics, train movement control incremental system, technological maturity metric, a priori risk evaluation, railway system life cycle stages.
Contacts: vshmat45@mail.ru
В.В.Шматченко, к.т.н., доцент кафедры «Электрическая связь» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора АлександраI (ПГУПС) Виктор Г.Иванов, старший преподаватель кафедры «Электрическая связь», зам. декана факультета «Автоматизация и интеллектуальные технологии» ПГУПС Вадим В.Навойцев, ведущий специалист ООО «ИнфоАвто» Татьяна. С.Зименкова, инженер, аспирант, факультет «Транспортные и энергетические машины» ПГУПС Олег А.Сеньковский, вице-президент НП ОПЖТ, генеральный директор ИЦПВК
Представлены результаты анализа состояния безопасности движения высокоскоростного железнодорожного транспорта по данным статистики аварийности на высокоскоростных магистралях (ВСМ) стран Европы и Азии и обычного пассажирского железнодорожного транспорта. Доказано, что основными причинами аварийности являются ошибки человека. Рассмотрены два направления минимизации ошибок человека — автоматизация управления движением поездов на основе использования цифрового радиоканала и внедрение системы менеджмента безопасности движения как части системы железнодорожного бизнеса, соответствующей стандарту ISO 22613 (ранее — IRIS) и использующей метрику уровней технологической зрелости для априорной оценки риска.
Ключевые слова:
безопасность движения, система менеджмента безопасности, высокоскоростной железнодорожный транспорт, статистика аварийности на железных дорогах, инкрементная система управления движением поездов, метрика технологической зрелости, априорная оценка риска, этапы жизненного цикла железнодорожных систем
Контакты:
vshmat45@mail.ru
V.V.Shmatchenko, Viktor G.Ivanov, VadimV.Navoitsev, Tat’iana S.Zimenkova, Oleg A.Sen’kovskii, Wagon and Component Commissioning Inspection Centre (ITsPVK)
The paper presents results of analysis of the state of traffic safety of high-speed railway transport according to accident incidence rate statistics for high-speed rail mainlines in European and Asian countries and of ordinary passenger railway transport. Human error is shown to be the main cause of accidents. Two options for minimising human error are considered, automation of train movement control on the basis of application of digital radio-communication channel and introduction of traffic safety management standard as part of railway business system conforming to ISO 22613 (formerly IRIS) standard and using technological maturity metric for a priori risk evaluation.
Keywords: traffic safety, safety management system, high-speed rail transport, railway accident incidence rate statistics, train movement control incremental system, technological maturity metric, a priori risk evaluation, railway system life cycle stages.
Contacts: vshmat45@mail.ru
Прокофьев М. Н. Новые железные дороги нужны России
[english]
Скачать PDF
Mikhail N.Prokof’ev, Cand. Sc.Eng., service section engineer of the Multimodal Transport Systems Centre of the Management and Digital Technologies Institute of the Russian Transport University (RUT MIIT)
The need for separating cargo and high-speed passenger traffic is shown on the basis of data from international and Russian experience in building and operation of high-speed rail mainlines. Application of the route passenger throughput value, instead of population density, is justified for evaluation of efficiency of construction of high-speed rail mainlines in Russia. Route speed efficiency of high-speed rail mainlines is evaluated. Proposal is formulated for reconsidering the financial model and design strategy of high-speed rail mainlines in Russia to find a more acceptable balance between volume of investment and actual cost of tickets on the one hand and route speed and progressiveness of engineering solutions on the other.
Keywords: high-speed rail line, high-speed mainline, passenger flows, high-speed passenger transportation, infrastructure, construction of high-speed rail mainlines
Contacts: mn.prok@yandex.ru
Михаил Н.Прокофьев, к.т.н., инженер сервисного отдела Центра мультимодальных транспортных систем Института управления и цифровых технологий Российского университета транспорта (РУТ МИИТ)
На основе данных международного и отечественного опыта строительства и эксплуатации высокоскоростных магистралей (ВСМ) показана необходимость разделения грузового и высокоскоростного пассажирского видов движения. При оценке эффективности строительства ВСМ в России обосновано использование показателя «пассажиропоток по маршруту», а не «плотность населения». Дана оценка эффективности эксплуатационной скорости ВСМ. Предложено пересмотреть финансовую модель и стратегию проектирования ВСМ в России для нахождения более приемлемого соотношения между объемом инвестиций и фактической стоимостью билетов — с одной стороны и эксплуатационной скоростью, прогрессивностью технических решений — с другой стороны.
Ключевые слова:
высокоскоростная железнодорожная линия, высокоскоростная магистраль, пассажиропотоки, высокоскоростные пассажирские перевозки, инфраструктура, строительство ВСМ
Контакты:
mn.prok@yandex.ru
Mikhail N.Prokof’ev, Russia needs new railways
The need for separating cargo and high-speed passenger traffic is shown on the basis of data from international and Russian experience in building and operation of high-speed rail mainlines. Application of the route passenger throughput value, instead of population density, is justified for evaluation of efficiency of construction of high-speed rail mainlines in Russia. Route speed efficiency of high-speed rail mainlines is evaluated. Proposal is formulated for reconsidering the financial model and design strategy of high-speed rail mainlines in Russia to find a more acceptable balance between volume of investment and actual cost of tickets on the one hand and route speed and progressiveness of engineering solutions on the other.
Keywords: high-speed rail line, high-speed mainline, passenger flows, high-speed passenger transportation, infrastructure, construction of high-speed rail mainlines
Contacts: mn.prok@yandex.ru
БЕЗОПАСНОСТЬ
Козлов А. И., Куклев Е. А., Шатраков Ю. Г. Популяризация отечественных разработок в области повышения безопасности полетов
[english]
Скачать PDF
AnatoliiI.Kozlov, D.Sc.Physics and Mathematics, professor, air transport avionics operation department, Moscow State Technical University of Technical Aviation Evgenii A.Kuklev, D.Sc.Eng., professor, Mechanics department chair, St Petersburg State University of Civil Aviation Iurii G.Shatrakov, D.Sc.Eng., professor, academic secretary, All-Russian Radio Equipment Research Institute JSC (AO VNIIRA)
The paper presents results of work for publishing Russian academic literature in English. International academic community was offered results of research into aeronautical radio navigation and aircraft flight safety on the basis on ICAO, NASA and FAA international standards, and Russian Federation’s civil aviation scientific schools achievements in complex systems modelling and organisation of aviation education.
Keywords: flight safety, modelling, event risks, catastrophe equation, radio navigation, radio-electronic equipment.
Contacts: a.kozlov@mstuca.aero, mechanic_6@mail.ru, aspirantura.vniira@yandex.ru
Анатолий И.Козлов, д. физ.-мат. н., профессор, кафедра технической эксплуатации радиоэлектронного оборудования воздушного транспорта Московского государственного технического университета гражданской авиации Евгений А.Куклев, д.т.н., профессор, заведующий кафедрой №6 «Механика» Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации Юрий Г.Шатраков, д.т.н., профессор, ученый секретарь АО «ВНИИРА»
Представлены результаты работы по изданию отечественной научной литературы на английском языке. Международному сообществу предложены результаты научных разработок: по воздушной радионавигации и безопасности полетов воздушных судов на основе международных стандартов ICAO, NASA, FAA; научных школ ГА РФ в области моделирования сложных систем и организации образования в сфере авиации.
Ключевые слова:
безопасность полетов, управление, моделирование, риски возникновения неблагоприятных событий, уравнение катастрофы, радионавигация, радиоэлектронные средства
Контакты:
a.kozlov@mstuca.aero, mechanic_6@mail.ru, aspirantura.vniira@yandex.ru
AnatoliiI.Kozlov, Evgenii A.Kuklev, Iurii G.Shatrakov, International recognition of Russian research into increasing civil aviation flight safety
The paper presents results of work for publishing Russian academic literature in English. International academic community was offered results of research into aeronautical radio navigation and aircraft flight safety on the basis on ICAO, NASA and FAA international standards, and Russian Federation’s civil aviation scientific schools achievements in complex systems modelling and organisation of aviation education.
Keywords: flight safety, modelling, event risks, catastrophe equation, radio navigation, radio-electronic equipment.
Contacts: a.kozlov@mstuca.aero, mechanic_6@mail.ru, aspirantura.vniira@yandex.ru
Плотников А. М., Жанказиев С. В., Гурин Д. О. О текущих результатах деятельности по достижению целевого уровня безопасности дорожного движения в регионах России
[english]
Скачать PDF
Anatolii M.Plotnikov, D.Sc.Eng., professor of St Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering (SPbGASU) and State University of Aerospace Instrumentation SultanV.Zhankaziev, D.Sc.Eng., professor, Traffic Organisation and Safety department chair, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) Dmitrii O.Gurin, lead specialist of the Information Systems and Technologies Directorate, SPbGASU
The paper presents current results of activities of Russian Federation’s territorial subjects for reaching target level of social risk marker of number of people killed in the roads of the Russian Federation in 2018. According to the Strategy for Safety of Road Traffic in the Russian Federation for 2018–2024, by 2024, the figure should not exceed four fatalities per 100,000 of the population. Contrasting estimates of averaged target value, produced for Russia’s territorial subjects, are provided. According to data for early 2019, the target level of road traffic safety was almost reached in the megalopolises but it is not achievable in Russia’s regions even by 2024. The example of application of the technology for reducing fatal traffic accidents at at-grade intersections with or without traffic lights, which was tested in St Petersburg, is outlined. The technology allows solving the problem of reaching the performance standard of road traffic safety in Russia’s practice.
Keywords: road traffic safety, driver — vehicle — road environment system, social risk of death in road traffic accidents, at-grade road intersections (crossings)
Contacts: pamspb@yandex.ru
Анатолий М.Плотников, д.т.н., профессор Санкт-Петербургского государственного архитектурно-строительного университета (СПбГАСУ) и Санкт-Петербургского государственного университета аэрокосмического приборостроения Султан В.Жанказиев, д.т.н., профессор, заведующий кафедрой «Организация и безопасность движения» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ) Дмитрий О.Гурин, ведущий специалист Управления информационных систем и технологий СПбГАСУ
В статье представлены текущие результаты деятельности субъектов РФ по достижению ими целевого показателя социального риска с погибшими на дорогах РФ за 2018 год. Согласно «Стратегии безопасности дорожного движения в Российской Федерации на 2018–2024 годы» этот показатель не должен превышать 4 чел. погибших на 100 тыс. населения к концу 2024г. Приведены контрастирующие оценки усредненного целевого показателя, полученные для субъектов РФ. По данным на начало 2019 года в мегаполисах целевой уровень безопасности дорожного движения (БДД) почти достигнут, а в регионах РФ он недостижим даже к 2024г. Показан пример применения опробованной в Санкт-Петербурге технологии снижения ДТП с погибшими на одноуровневых регулируемых и нерегулируемых светофорами перекрестках дорог, которая позволяет решить задачу выхода российской практики на нормативный показатель безопасности дорожного движения.
Ключевые слова:
безопасность дорожного движения, «водитель–автомобиль–дорожная среда», социальный риск гибели в дорожно-транспортных происшествиях, одноуровневые перекрестки (пересечения) дорог
Контакты:
pamspb@yandex.ru
Anatolii M.Plotnikov, SultanV.Zhankaziev, Dmitrii O.Gurin, On the current results of activities for reaching the target level of traffic safety in Russia’s territorial subjects
The paper presents current results of activities of Russian Federation’s territorial subjects for reaching target level of social risk marker of number of people killed in the roads of the Russian Federation in 2018. According to the Strategy for Safety of Road Traffic in the Russian Federation for 2018–2024, by 2024, the figure should not exceed four fatalities per 100,000 of the population. Contrasting estimates of averaged target value, produced for Russia’s territorial subjects, are provided. According to data for early 2019, the target level of road traffic safety was almost reached in the megalopolises but it is not achievable in Russia’s regions even by 2024. The example of application of the technology for reducing fatal traffic accidents at at-grade intersections with or without traffic lights, which was tested in St Petersburg, is outlined. The technology allows solving the problem of reaching the performance standard of road traffic safety in Russia’s practice.
Keywords: road traffic safety, driver — vehicle — road environment system, social risk of death in road traffic accidents, at-grade road intersections (crossings)
Contacts: pamspb@yandex.ru
Атаев П. Г., Геллер Р. М., Липаткин Д. В. Методика анализа дорожно-транспортных происшествий с пострадавшими на примере Санкт-Петербурга
[english]
Скачать PDF
Petr G.Ataev, senior lecturer of the technological management and innovations department of the ITMO University, development director of the Dornadzor LLC Roman M.Geller, head of geo-information department, Dornadzor LLC DenisV.Lipatkin, research engineer, Regional Economy Problems Institute of the Russian Academy of Sciences
Statistical data on personal injury road traffic accidents for 2015–2019 were studied. Web geo-information system (Web-GIS), integrated with databases of relevant institutions, was used as an instrument of spatial analysis. Method of fractal analysis is proposed for evaluation of geometrical complexity of transport network. Fractal dimension of street and road network indicates the degree of development of the territory and serves as a comparative value for distribution of road traffic accidents. An algorithm for determining interconnections between accident incidence rate and the street and road network characteristics is recommended. It consists of determining pair correlations and creating linear regression models. The proposed method was tested in analysis of accident incidence rate across the entire street and road network of St Petersburg, including the most dangerous intersections.
Keywords: street and road network, road traffic accident, fractal analysis, GIS, road traffic organisation, accident incidence rate on the roads
Contacts: pierre_ataev@yahoo.fr, geller@dornadzor-sz.ru, dlipatkin@nordhf.ru
Петр Г.Атаев, доцент факультета технологического менеджмента и инноваций Университета ИТМО, директор по развитию ООО «Дорнадзор» Роман М.Геллер, руководитель отдела геоинформационных технологий ООО «Дорнадзор» Денис В.Липаткин, инженер-исследователь Института проблем региональной экономики РАН
Изучены статистические данные по ДТП с пострадавшими за период 2015–2019гг. В качестве инструмента пространственного анализа использована сетевая геоинформационная система (Веб-ГИС), интегрированная с базами данных профильных учреждений. Для оценки геометрической сложности транспортной сети предложен метод фрактального анализа. Фрактальная размерность улично-дорожной сети показывает меру освоенности территории и выступает в качестве сравнительной величины для распределения ДТП. Рекомендован алгоритм определения взаимосвязи между аварийностью и характеристиками улично-дорожной сети. Он заключается в установлении парных корреляций и создании моделей линейной регрессии. Предложенная методика апробирована при анализе аварийности на всей улично-дорожной сети Санкт-Петербурга, в том числе для наиболее опасных перекрестков.
Ключевые слова:
улично-дорожная сеть, ДТП, фрактальный анализ, ГИС, организация дорожного движения, аварийность на дорогах
Контакты:
pierre_ataev@yahoo.fr, geller@dornadzor-sz.ru, dlipatkin@nordhf.ru
Petr G.Ataev, Roman M.Geller, DenisV.Lipatkin, Method of analysis of personal-injury road traffic accidents on the example of St Petersburg
Statistical data on personal injury road traffic accidents for 2015–2019 were studied. Web geo-information system (Web-GIS), integrated with databases of relevant institutions, was used as an instrument of spatial analysis. Method of fractal analysis is proposed for evaluation of geometrical complexity of transport network. Fractal dimension of street and road network indicates the degree of development of the territory and serves as a comparative value for distribution of road traffic accidents. An algorithm for determining interconnections between accident incidence rate and the street and road network characteristics is recommended. It consists of determining pair correlations and creating linear regression models. The proposed method was tested in analysis of accident incidence rate across the entire street and road network of St Petersburg, including the most dangerous intersections.
Keywords: street and road network, road traffic accident, fractal analysis, GIS, road traffic organisation, accident incidence rate on the roads
Contacts: pierre_ataev@yahoo.fr, geller@dornadzor-sz.ru, dlipatkin@nordhf.ru
ТРАНСПОРТНОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
Коссов В. С., Овечников М. Н., Волохов Г. М., Оганьян Э. С., Князев Д. А. Оценка усталости колеса в стандартах России и США
[english]
Скачать PDF
Valerii S.Kossov, D.Sc.Eng., professor, director general of Rolling Stock Scientific Research, Design and Technology Institute JSC (AO VNIKTI) Mikhail N.Ovechnikov, D.Sc.Eng., strength calculation laboratory head, AO VNIKTI Grigorii M.Volokhov, D.Sc.Eng., rolling stock dynamics and bearing power section head, AO VNIKTI Eduard S.Ogan’ian, D.Sc.Eng., chief research fellow, AO VNIKTI Dmitrii A.Kniazev, wheel pair laboratory head, AO VNIKTI
New approaches to evaluation of safety margin of railway transport wheel were developed over the last few decades. The paper presents an inter-comparison of wheel fatigue methods by methods of the Russian Federation and the United States, and offers an appraisal of differences that were identified.
Keywords: wheel, fatigue, finite elements method
Contacts: vnikti@ptl-kolomna.ru
Валерий С.Коссов, д.т.н., профессор, генеральный директор АО «Научно-исследовательский и конструкторско-технологический институт подвижного состава» (АО «ВНИКТИ») Михаил Н.Овечников, д.т.н., заведующий лабораторией прочностных расчетов АО «ВНИКТИ» Григорий М.Волохов, д.т.н., заведующий отделением динамики и прочности подвижного состава и инфраструктуры АО «ВНИКТИ» Эдуард С.Оганьян, д.т.н., главный научный сотрудник АО «ВНИКТИ» Дмитрий А.Князев, заведующий лабораторией колесных пар АО «ВНИКТИ»
В последние десятилетия получили развитие новые подходы к определению запаса прочности колес железнодорожного транспорта. В статье проведено сопоставление методик усталости колес по стандартам РФ и США, дана оценка выявленных различий.
Ключевые слова:
колесо, усталость, метод конечных элементов
Контакты:
vnikti@ptl-kolomna.ru
Valerii S.Kossov, Mikhail N.Ovechnikov, Grigorii M.Volokhov, Eduard S.Ogan’ian, Dmitrii A.Kniazev, Evaluation of wheel fatigue in Russian and US standards
New approaches to evaluation of safety margin of railway transport wheel were developed over the last few decades. The paper presents an inter-comparison of wheel fatigue methods by methods of the Russian Federation and the United States, and offers an appraisal of differences that were identified.
Keywords: wheel, fatigue, finite elements method
Contacts: vnikti@ptl-kolomna.ru
Ададуров А. С., Романова А. А. Критерии достоверности результатов диагностики буксовых узлов грузовых вагонов акустическими методами
[english]
Скачать PDF
Aleksandr S.Adadurov, Cand. Sc.Eng., senior lecturer, deputy director general of the Railway Research Institute (VNIIZhT JSC) Anna A.Romanova, Cand. Sc.Eng., senior lecturer, Wagons and Rolling Stock department, Emperor AlexanderI St Petersburg State Transport University (PGUPS)
The paper considers external factors affecting readings of acoustic control stations and development of ball bearing defects in cargo wagons’ axle boxes. Criteria for evaluation and registration of the influence of these factors on validity of results of diagnostics by acoustic methods are listed.
Keywords: acoustic control station, axle box defects, early detection system
Contacts: Adadurov.aleksandr@vniizht.ru
Александр С.Ададуров, к.т.н., доцент, заместитель генерального директора АО «ВНИИЖТ» Анна А.Романова, к.т.н., доцент кафедры «Вагоны и вагонное хозяйство» Петербургского государственного Университета путей сообщения Императора АлександраI
В статье рассмотрены внешние факторы, влияющие на показания постов акустического контроля и развитие дефектов подшипников буксовых узлов грузовых вагонов. Приведены критерии оценки и учета влияния этих факторов на достоверность результатов диагностики акустическими методами.
Ключевые слова:
пост акустического контроля, дефекты буксовых узлов, система ранней диагностики
Контакты:
Adadurov.aleksandr@vniizht.ru
Aleksandr S.Adadurov, Anna A.Romanova, Validation criteria of cargo wagon’s axle box diagnostic results by acoustic method
The paper considers external factors affecting readings of acoustic control stations and development of ball bearing defects in cargo wagons’ axle boxes. Criteria for evaluation and registration of the influence of these factors on validity of results of diagnostics by acoustic methods are listed.
Keywords: acoustic control station, axle box defects, early detection system
Contacts: Adadurov.aleksandr@vniizht.ru