ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Кравченко П. А, Жанказиев С. В., Олещенко Е. М. Терминологический и алгоритмический аспекты в проблеме обеспечения нулевой смертности на дорогах России
[english]
Скачать PDF
Pavel A. Kravchenko, D. Sc. Eng., professor, academic director of the Road Traffic Safety Institute of the St. Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering Sultan V. Zhankaziyev, D. Sc. Eng., professor, Traffic Organisation and Safety department chair, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) Elena M. Oleshchenko, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Transport Systems department, deputy director of the Advanced Studies and Specialist
The paper presents scientific and applied research analysis of creating a mechanism for managing the state of the state system for prevention of danger and fatality in road traffic. A tool for improving functional quality of the content of the federal law on road traffic safety and efficiency of its practical implementation is presented. It is shown that applying aspect oriented approach to expanding the region of factors and causes of occurrence of fatalities in traffic accidents can form the complete set and create Russia’s own scientific theory of ensuring traffic safety. Two fundamental aspects are studied, terminological, which excludes instances of distorting the meaning of the law’s main terms and determining the would-be theory’s law and the algorithmic, which determines the quality of processes of functioning of the system and the form of their presentation adequate to the form of machine (computer) programs.
Keywords: federal law on road traffic safety, causes of the road traffic accidents, aspect approach, terminological aspect, algorithmic aspect
Contacts: obdd2008@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Павел А. Кравченко, д-р. техн. наук, профессор, научный руководитель Института безопасности дорожного движения Санкт-Петербургского государственного архитектурно-строительного университета (СПбГАСУ) Султан В. Жанказиев, д-р. техн. наук, профессор, заведующий кафедрой «Организация и безопасность движения» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ) Елена М. Олещенко, канд. техн. наук, доцент, доцент кафедры «транспортные системы», заместитель директора Института повышения квалификации и профессиональной переподготовки специалистов СПбГАСУ
В статье представлен научно-прикладной анализ создания механизма управления состоянием государственной системы предупреждения опасности и смертности в дорожном движении. Приведен инструмент повышения функционального качества содержания Федерального закона «О БДД», эффективности его применения на практике. Показано, что применение аспектного подхода к расширению области факторов и причин возникновения фактов смертности в ДТП способно сформировать их полное множество и создать в России собственную научную теорию обеспечения БДД. Исследованы два фундаментальных аспекта — терминологический, устраняющий факты искажения смысла основных терминов Закона и определяющий язык будущей теории, а также алгоритмический, определяющий качество процессов функционирования системы и форму их представления, адекватную форме машинных (компьютерных) программ.
Ключевые слова:
ФЗ «О безопасности дорожного движения», причины ДТП, аспектный подход, терминологический аспект, алгоритмический аспект
Контакты:
obdd2008@mail.ru
Pavel A. Kravchenko, Sultan V. Zhankaziyev, Elena M. Oleshchenko, Terminological and algorithmic aspects in the problem of ensuring zero fatality rate in Russia’s roads
The paper presents scientific and applied research analysis of creating a mechanism for managing the state of the state system for prevention of danger and fatality in road traffic. A tool for improving functional quality of the content of the federal law on road traffic safety and efficiency of its practical implementation is presented. It is shown that applying aspect oriented approach to expanding the region of factors and causes of occurrence of fatalities in traffic accidents can form the complete set and create Russia’s own scientific theory of ensuring traffic safety. Two fundamental aspects are studied, terminological, which excludes instances of distorting the meaning of the law’s main terms and determining the would-be theory’s law and the algorithmic, which determines the quality of processes of functioning of the system and the form of their presentation adequate to the form of machine (computer) programs.
Keywords: federal law on road traffic safety, causes of the road traffic accidents, aspect approach, terminological aspect, algorithmic aspect
Contacts: obdd2008@mail.ru
ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ
Мачерет Д. А, Мачерет А. А. Железнодорожная экономика в условиях внешних рисков
[english]
Скачать PDF
Dmitrii A. Macheret, D. Sc. Econ., professor, chair of the Transport Infrastructure Economy and Construction Business Management department of the Russian University of Transport (MIIT) Anastasiia A. Macheret, Cand. Sc. Econ., senior lecturer of the Transport Economy and Management department of the Russian University of Transport (MIIT)
The paper considers economic risks of the railway transport considering its specific features and the results of negative impact from external factors, which have already manifested in the industry’s activity. The external factors impacting the railway transport’s activity are classified. An analysis of negative external factors influencing railways’ activity is presented. Main directions for ensuring economic stability of railway transport under conditions of impacts from negative external factors are shown, and their implementation in the activity of Russia’s railways is analysed. The conclusion is that the management system and the development and production facilities of the industry permit offsetting the risks related to the influence from the external environment and creating the foundations for ensuring long-term development trajectory.
Keywords: railway transport, risks, external factors, ensuring economic stability, passenger transportation, cargo transportation, productivity of resources
Contacts: macheretda@rambler.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Дмитрий А. Мачерет, д-р экон. наук, профессор, зав. кафедрой «Экономика транспортной инфраструктуры и управление строительным бизнесом» Российского университета транспорта (РУТ (МИИТ)) Анастасия А. Мачерет, канд. экон. наук, доцент кафедры «Экономика и управление на транспорте» РУТ (МИИТ)
Рассмотрены экономические риски железнодорожного транспорта с учетом его особенностей и результаты негативного влияния внешних факторов, уже проявившиеся в деятельности отрасли. Приведена классификация внешних факторов, влияющих на деятельность железнодорожного транспорта. Представлен анализ влияния негативных внешних факторов на деятельность железных дорог. Показаны основные направления обеспечения экономической устойчивости железнодорожного транспорта в условиях воздействия неблагоприятных внешних факторов и проанализирована их реализация в деятельности российских железных дорог. Сделан вывод о том, что система управления и производственно-технологическая база отрасли позволяют нивелировать риски, связанные с влиянием внешней среды, и создать основу для обеспечения долгосрочной траектории развития.
Ключевые слова:
железнодорожный транспорт, риски, внешние факторы, обеспечение экономической устойчивости, пассажирские перевозки, грузовые перевозки, производительность ресурсов
Контакты:
macheretda@rambler.ru
Dmitrii A. Macheret, Anastasiia A. Macheret, Railway economy under external risk conditions
The paper considers economic risks of the railway transport considering its specific features and the results of negative impact from external factors, which have already manifested in the industry’s activity. The external factors impacting the railway transport’s activity are classified. An analysis of negative external factors influencing railways’ activity is presented. Main directions for ensuring economic stability of railway transport under conditions of impacts from negative external factors are shown, and their implementation in the activity of Russia’s railways is analysed. The conclusion is that the management system and the development and production facilities of the industry permit offsetting the risks related to the influence from the external environment and creating the foundations for ensuring long-term development trajectory.
Keywords: railway transport, risks, external factors, ensuring economic stability, passenger transportation, cargo transportation, productivity of resources
Contacts: macheretda@rambler.ru
ЛОГИСТИКА
Асаул М. А., Малыгин И. Г., Мохов А. Е. Волго-Печорский путь
[english]
Скачать PDF
Maksim A. Asaul, D. Sc. Econ., deputy director of the Transport and Infrastructure Department of the Eurasian Economic Commission, professor of the Motor Transport Economy department of the Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) Igor’ G. Malygin, D. Sc. Eng., professor, director of the Solomenko Institute of Transport Problems of the Russian Academy of Sciences Aleksei E. Mokhov, Cand. Sc. Polit., deputy head of the natural monopolies section of the Transport and Infrastructure Department of the Eurasian Economic Commission
The paper presents an outline of the potential for creating and operating the Volga-Pechora Waterway, a Eurasian transport communication that can be used as an integrated route on the continent, taking the functioning of the Eurasian Economic Union (EEU) into account. The route of the proposed canal, territorial advantages and economic benefits of canal laying are analysed. An overview of global transport routes connected to the proposed inland canal is provided from the point of view of increasing Eurasian intracontinental transit and access to the Northern Sea Route. An analysis of current situation with water resources in the Volga-Caspian region and its dynamics in case of implementation of a new water system on the basis of the Volga-Pechora Waterway is also presented.
Keywords: Volga-Pechora Waterway, Northern Sea Route, Eurasian Economic Union (EEU), integration association, Eurasian Land Bridge, Silk Road Economic Belt, international transport corridors, North-South international transport corridors, Trans-Siberian Railway, Eurasia Canal, infrastructure, communications, integration, transport area
Contacts: asaul@eecommission.org
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Максим А. Асаул, д-р экон. наук, профессор, заместитель директора Департамента транспорта и инфраструктуры Евразийской экономической комиссии, профессор кафедры «Экономика автомобильного транспорта» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета Игорь Г. Малыгин, д-р техн. наук, профессор, директор ФГБУН «Институт проблем транспорта им. Н. С. Соломенко» РАН Алексей Е. Мохов, канд. полит. наук, заместитель начальника отдела естественных монополий Департамента транспорта и инфраструктуры Евразийской экономической комиссии
В статье представлен абрис потенциала создания и эксплуатации евразийской транспортной коммуникации — Волго-Печорский путь (ВПП) в качестве интеграционного маршрута на континенте и с учетом функционирования Евразийского экономического союза (ЕАЭС). Проанализирован маршрут предлагаемого канала, территориальные преимущества и экономическая выгода проекта прокладки канала. Сделан обзор глобальных транспортных маршрутов, сопряженных с предполагаемым речным каналом, с позиции увеличения евразийского внутриконтинентального транзита и выхода на Северный морской путь (СМП). Также представлен анализ текущей ситуации с водными ресурсами в Волго-Каспийском регионе и ее динамика в случае реализации новой водной системы на базе Волго-Печорского пути.
Ключевые слова:
Волго-Печорский путь (ВПП), Северный морской путь (СМП), Евразийский экономический союз (ЕАЭС), интеграционное объединение, Новый Шелковый путь, экономический пояс Шелкового пути (ЭПШП), международные транспортные коридоры (МТК), МТК «Север–Юг», Транссиб, Евразийский канал (ЕАК), инфраструктура, коммуникации, интеграция, транспортное пространство
Контакты:
asaul@eecommission.org
Maksim A. Asaul, Igor’ G. Malygin, Aleksei E. Mokhov, Volga-Pechora Waterway
The paper presents an outline of the potential for creating and operating the Volga-Pechora Waterway, a Eurasian transport communication that can be used as an integrated route on the continent, taking the functioning of the Eurasian Economic Union (EEU) into account. The route of the proposed canal, territorial advantages and economic benefits of canal laying are analysed. An overview of global transport routes connected to the proposed inland canal is provided from the point of view of increasing Eurasian intracontinental transit and access to the Northern Sea Route. An analysis of current situation with water resources in the Volga-Caspian region and its dynamics in case of implementation of a new water system on the basis of the Volga-Pechora Waterway is also presented.
Keywords: Volga-Pechora Waterway, Northern Sea Route, Eurasian Economic Union (EEU), integration association, Eurasian Land Bridge, Silk Road Economic Belt, international transport corridors, North-South international transport corridors, Trans-Siberian Railway, Eurasia Canal, infrastructure, communications, integration, transport area
Contacts: asaul@eecommission.org
Переселенков Г. С. Возможности совершенствования транспортной системы на севере Дальнего Востока
[english]
Скачать PDF
Georgii S. Pereselenkov, D. Sc. Eng., professor
The paper considers the directions for development of investment self-sufficiency of transport provision of the Far North and the northern regions of the Far East, including the oil and gas bearing basin of the Sea of Okhotsk. Construction of the Ogoron to Chumikan railway in the valley of the Uda river as a relief road for the Baikal-Amur mainline, the Chumikan port, ports on the Western shore of the Sea of Okhotsk and synthetic engineering structures to reliably link the island of Sakhalin to the mainland by all types of transport is shown to be attractive for this purpose.
Keywords: transport system of Russian Far North and Far East, transport infrastructure, Ogoron to Chumikan railway, ports of the Sea of Okhotsk
Contacts: paniira@inbox.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Георгий С. Переселенков, д-р техн. наук, профессор
В статье рассмотрены направления развития инвестиционной самодостаточности транспортного обеспечения Крайнего Севера и северных регионов Дальнего Востока, включая нефтегазоносный бассейн Охотского моря. Показана привлекательность строительства для этой цели железной дороги Огорон–Чумикан по долине реки Уда — дублера БАМа на выходе к морю, порта Чумикан, портов западного побережья Охотского моря и варианта надежной связи всеми видами транспорта острова Сахалин с материком комплексными инженерными сооружениями.
Ключевые слова:
транспортная система Крайнего Севера и Дальнего Востока, транспортная инфраструктура, железная дорога Огорон–Чумикан, порты Охотского моря
Контакты:
paniira@inbox.ru
Georgii S. Pereselenkov, Improvement capabilities of the transport system in the northern regions of Russia’s Far East
The paper considers the directions for development of investment self-sufficiency of transport provision of the Far North and the northern regions of the Far East, including the oil and gas bearing basin of the Sea of Okhotsk. Construction of the Ogoron to Chumikan railway in the valley of the Uda river as a relief road for the Baikal-Amur mainline, the Chumikan port, ports on the Western shore of the Sea of Okhotsk and synthetic engineering structures to reliably link the island of Sakhalin to the mainland by all types of transport is shown to be attractive for this purpose.
Keywords: transport system of Russian Far North and Far East, transport infrastructure, Ogoron to Chumikan railway, ports of the Sea of Okhotsk
Contacts: paniira@inbox.ru
Щербанин Ю. А. Особенности развития логистики нефтегазового сектора Сибири и приарктической зоны
[english]
Скачать PDF
Iurii A. Shcherbanin, D. Sc. Econ., professor, oil and gas trading and logistics department chair, National University of Oil and Gas (Gubkin University)
The paper presents an analysis of problems related to cargo transportation to new oil and gas fields under development in Siberia and Russian Federation’s subarctic zone. Current state and development prospects of railway, inland waterway and motor transport are outlined. Specific features of delivering cargo to the region are characterised. Recommendations on several key transport projects are provided.
Keywords: Vankor, Chayanda, Northern Latitudinal Railway, Eastern Siberia, railways, motor transportation, winter snow roads, inland water transport, logistics
Contacts: shcherbaninya@mail.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Юрий А. Щербанин, д-р экон. наук, профессор, зав. кафедрой нефтегазотрейдинга и логистики Российского государственного университета нефти и газа (НИУ) им. И. М. Губкина
В статье представлен анализ вопросов, связанных с перевозкой грузов на новые разрабатываемые нефтегазовые месторождения Сибири и приарктической зоны Российской Федерации. Представлено текущее состояние и перспективы развития железнодорожного, водного и автомобильного транспорта, дана характеристика особенностей доставки грузов в регион, представлены рекомендации по некоторым ключевым транспортным проектам.
Ключевые слова:
Ванкор, Чаянда, Северный широтный ход, Восточная Сибирь, железные дороги, автоперевозки, автозимники, речной транспорт, логистика
Контакты:
shcherbaninya@mail.ru
Iurii A. Shcherbanin, Features of development of logistics of the oil and gas sector in Siberia and subarctic zone
The paper presents an analysis of problems related to cargo transportation to new oil and gas fields under development in Siberia and Russian Federation’s subarctic zone. Current state and development prospects of railway, inland waterway and motor transport are outlined. Specific features of delivering cargo to the region are characterised. Recommendations on several key transport projects are provided.
Keywords: Vankor, Chayanda, Northern Latitudinal Railway, Eastern Siberia, railways, motor transportation, winter snow roads, inland water transport, logistics
Contacts: shcherbaninya@mail.ru
ПЕРЕВОЗКИ
Телегин А. И., Юлова А. В. Оптимизация пассажирских перевозок судами на воздушной подушке
[english]
Скачать PDF
Anatolii I. Telegin, D. Sc. Eng., professor of the Volga State University of Water Transport Anastasiia V. Iulova, postgraduate student of the Volga State University of Water Transport
The paper presents an analysis of possibilities of expanding application of various types of transport for local and regional passenger transportation. A method is proposed for calculation to determine optimum timetable for year-round transportation of passengers of air-cushion vessels on urban and suburban routes accounting for requirements of current regulatory documentation.
Keywords: passenger transportation, air-cushion vessels, service timetable, timetable calculation methods
Contacts: kafedra-lim@yandex.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Анатолий И. Телегин, д-р техн. наук, профессор Федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего образования «Волжский государственный университет водного транспорта» (ФГБОУ ВО «ВГУВТ») Анастасия В. Юлова, аспирант ФГБОУ ВО «ВГУВТ»
В статье представлен анализ возможности расширения применения различных видов транспорта для местных и региональных пассажирских перевозок. Предложена методика расчета для определения оптимального расписания круглогодичной перевозки пассажиров судами на воздушной подушке на внутригородских и пригородных маршрутах с учетом требований действующей нормативно-правовой документации.
Ключевые слова:
перевозка пассажиров, суда на воздушной подушке, расписание движения, методика расчета расписания
Контакты:
kafedra-lim@yandex.ru
Anatolii I. Telegin, Anastasiia V. Iulova, Optimisation of passenger transportation by air-cushion vessels
The paper presents an analysis of possibilities of expanding application of various types of transport for local and regional passenger transportation. A method is proposed for calculation to determine optimum timetable for year-round transportation of passengers of air-cushion vessels on urban and suburban routes accounting for requirements of current regulatory documentation.
Keywords: passenger transportation, air-cushion vessels, service timetable, timetable calculation methods
Contacts: kafedra-lim@yandex.ru
БЕЗОПАСНОСТЬ
Семенов С. А. Оптимизация правовых норм, связанных с подготовкой сил обеспечения транспортной безопасности
[english]
Скачать PDF
Sergei A. Semenov, head of the Russian Maritime Security Service
The paper presents review and evaluation of current statutory regulation used in training transport safety support services. Proposals are outlined to supplement the statutes and regulations of the Transport Ministry of the Russian Federation with a view to reduce the expenses of transport infrastructure subjects and transport safety units on training transport safety support forces.
Keywords: transport safety, transport safety support forces, training of transport safety support forces
Contacts: semenov@msecurity.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Сергей А. Семенов, начальник ФБУ «Служба морской безопасности»
Представлены обзор и оценка действующего нормативно-правого регулирования, используемого при подготовке сил обеспечения транспортной безопасности. Предложены дополнения в нормативные правовые акты Минтранса России, способные снизить затраты субъектов транспортной инфраструктуры и подразделений транспортной безопасности на подготовку сил обеспечения транспортной безопасности.
Ключевые слова:
транспортная безопасность, силы обеспечения транспортной безопасности, подготовка сил обеспечения транспортной безопасности
Контакты:
semenov@msecurity.ru
Sergei A. Semenov, Optimisation of legal regulations related to training transport safety support services
The paper presents review and evaluation of current statutory regulation used in training transport safety support services. Proposals are outlined to supplement the statutes and regulations of the Transport Ministry of the Russian Federation with a view to reduce the expenses of transport infrastructure subjects and transport safety units on training transport safety support forces.
Keywords: transport safety, transport safety support forces, training of transport safety support forces
Contacts: semenov@msecurity.ru
IT-ТЕХНОЛОГИИ
Ефанов Д. В., Мячин В. Н., Осадчий Г. В., Зуева М. В. Выбор способа фильтрации диагностических данных в системах непрерывного мониторинга объектов транспортной инфраструктуры 35
[english]
Скачать PDF
Dmitrii V. Efanov, D. Sc. Eng., senior lecturer, professor of the Automatics, Telemechanics and Communications on the Railway Transport department of the Russian University of Transport (MIIT) Valery N. Myachin, D. Sc. Eng., professor, general director of the Complex Monitoring Systems research and development centre German V. Osadchii, technical director of the Complex Monitoring Systems research and development centre Marina V. Zueva, design engineer of the Complex Monitoring Systems research and development centre
The paper provides an analysis of the key problem of modern systems of continuous monitoring of transport infrastructure objects and sophisticated engineering structures which is linked to the low quality of primary (raw) diagnostic data. Authors provide results of experiments for selection of the optimal method for filtering raw diagnostic data to increase veracity of monitoring results that can later be used for hind-sight analysis. The most efficient method for implementing the filtration procedure in this case is determined.
Keywords: transport infrastructure monitoring, diagnostic data processing, data filtering, increasing veracity of monitoring results, residual operation life control
Contacts: TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, marina-seo-media@yandex.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Дмитрий В. Ефанов, д-р техн. наук, доцент, профессор кафедры «Автоматика, телемеханика и связь на железнодорожном транспорте» Российского университета транспорта (РУТ (МИИТ)) Валерий Н. Мячин, д -р техн. наук, профессор, генеральный директор ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга» Герман В. Осадчий, технический директор НТЦ «Комплексные системы мониторинга» Марина В. Зуева, инженер-проектировщик НТЦ «Комплексные системы мониторинга»
Проанализировна ключевая проблема современных систем непрерывного мониторинга объектов транспортной инфраструктуры и технически сложных искусственных сооружений, связанная с низким качеством первичных («сырых») диагностических данных. Приводены результаты экспериментов по выбору оптимального способа фильтрации «сырых» диагностических данных для повышения достоверности результатов мониторинга, которые в дальнейшем могут быть использованы для ретроспективного анализа. Определен наиболее эффективный способ реализации процедуры фильтрации в этом случае.
Ключевые слова:
мониторинг транспортной инфраструктуры, обработка диагностических данных, фильтрация данных, повышение достоверности результатов мониторинга, контроль остаточного ресурса
Контакты:
TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, marina-seo-media@yandex.ru
Dmitrii V. Efanov, Valery N. Myachin, German V. Osadchii, Marina V. Zueva, Selection of a method for diagnostic data filtering in continuous monitoring systems of transport infrastructure objects
The paper provides an analysis of the key problem of modern systems of continuous monitoring of transport infrastructure objects and sophisticated engineering structures which is linked to the low quality of primary (raw) diagnostic data. Authors provide results of experiments for selection of the optimal method for filtering raw diagnostic data to increase veracity of monitoring results that can later be used for hind-sight analysis. The most efficient method for implementing the filtration procedure in this case is determined.
Keywords: transport infrastructure monitoring, diagnostic data processing, data filtering, increasing veracity of monitoring results, residual operation life control
Contacts: TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, marina-seo-media@yandex.ru
Орлова А. М., Хилов И. А., Гуськов В. И., Сапожникова Н. Ш., Шилова Е. В., Иванченко П. В. 2D-маркировка ключевых элементов железнодорожного подвижного состава
[english]
Скачать PDF
Anna M. Orlova, D. Sc. Eng., executive director of the All-Union Research and Development Centre for Transport Technology Ivan A. Khilov, Cand. Sc. Eng., head of the computational analysis department of the All-Union Research and Development Centre for Transport Technology Vladimir I. Gus’kov, head of the design team of the All-Union Research and Development Centre for Transport Technology Nataliia Sh. Sapozhnikova, senior engineer of the All-Union Research and Development Centre for Transport Technology Ekaterina V. Shilova, expert of the federal state unitary enterprise ZashchitaInfoTrans Pavel V. Ivanchenko, expert of the federal state unitary enterprise ZashchitaInfoTrans
One of the directions in introducing digital technologies in cargo wagon manufacturing is development of an automated national database of rolling stock details, implementation of which would create conditions for control over application of spare parts for the duration of their life cycle. The paper covers development of an information system for registration and inventory count of key elements of railway rolling stock using automated regime and additional unique markings with element-identification labels. Stages for implementation of a test version of the system to be used by the producers of cargo wagon and their components are proposed.
Keywords: digitalisation, identification, marking, positioning, railway transport, wagon, safety in operation, counterfeit goods, automated database, rolling stock details, registration and inventory count, key rolling stock elements, electronic passport
Contacts: aorlova@uniwagon.com, ikhilov@tt-center.ru, vguskov@tt-center.ru, nsapozhnikova@tt-center.ru, e.shilova@degitali.ru, p.ivanchenko@degitali.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Анна М. Орлова, д-р техн. наук, исполнительный директор ООО «Центр транспортных технологий» (ООО «ВНИЦТТ») Иван А. Хилов, канд. техн. наук, руководитель расчетно-аналитического отдела ООО «ВНИЦТТ» Владимир И. Гуськов, руководитель конструкторской группы ООО «ВНИЦТТ» Наталия Ш. Сапожникова, старший инженер ООО «ВНИЦТТ» Екатерина В. Шилова, эксперт ФГУП «ЗащитаИнфоТранс» Павел В. Иванченко, эксперт ФГУП «ЗащитаИнфоТранс»
Одним из направлений внедрения цифровых технологий в грузовом вагоностроении является разработка автоматизированной национальной базы данных деталей подвижного состава, внедрение которой создаст условия для контроля применения запасных частей в течение всего их жизненного цикла. В статье освещена разработка информационной системы регистрации и учета ключевых элементов железнодорожного подвижного состава с использованием автоматизированного режима и дополнительной уникальной маркировки идентификационными метками элементов. Предложены этапы реализации тестовой версии системы для применения изготовителями грузовых вагонов и их компонентов.
Ключевые слова:
цифровизация, идентификация, маркировка, позиционирование, железнодорожный транспорт, вагон, безопасность эксплуатации, контрафактная продукция, автоматизированная база данных, детали подвижного состава, регистрация и учет, ключевые элементы подвижного состава, электронный паспорт
Контакты:
aorlova@uniwagon.com, ikhilov@tt-center.ru, vguskov@tt-center.ru, nsapozhnikova@tt-center.ru, e.shilova@degitali.ru, p.ivanchenko@degitali.ru
Anna M. Orlova, Ivan A. Khilov, Vladimir I. Gus’kov, Nataliia Sh. Sapozhnikova, Ekaterina V. Shilova, Pavel V. Ivanchenko, 2D marking of key elements of railway rolling stock
One of the directions in introducing digital technologies in cargo wagon manufacturing is development of an automated national database of rolling stock details, implementation of which would create conditions for control over application of spare parts for the duration of their life cycle. The paper covers development of an information system for registration and inventory count of key elements of railway rolling stock using automated regime and additional unique markings with element-identification labels. Stages for implementation of a test version of the system to be used by the producers of cargo wagon and their components are proposed.
Keywords: digitalisation, identification, marking, positioning, railway transport, wagon, safety in operation, counterfeit goods, automated database, rolling stock details, registration and inventory count, key rolling stock elements, electronic passport
Contacts: aorlova@uniwagon.com, ikhilov@tt-center.ru, vguskov@tt-center.ru, nsapozhnikova@tt-center.ru, e.shilova@degitali.ru, p.ivanchenko@degitali.ru
ТРАНСПОРТНОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
Артамонов Е. И., Горский Д. В., Ковязин А. Л., Шевченко Д. В. Разработка методики для уточненного определения коэффициента тормозного нажатия и расчетной силы нажатия на ось по результатам ходовых испытаний
[english]
Скачать PDF
Evgenii I. Artamonov, deputy head of the running tests section of the Tikhvin Railway Engineering Testing Centre Dmitrii V. Gorskii, team leader at the Railway Research Institute Aleksandr L. Koviazin, head of the Brake System Engineering department of the All-Union Research and Development Centre for Transport Technology Denis V. Shevchenko, deputy research director of the All-Union Research and Development Centre for Transport Technology
Due to development of new standards aiming to ensure adherence to requirements of the Customs Union’s technical regulations for railway transport safety, the need arose for comparing approaches to determining calculated axle brake pressing in conversion to cast-iron shoes in reference to running brake tests. For the first time in Russian literature, the paper outlines a method for determining calculated axle pressing in conversion to cast-iron shoes in reference to running brake tests and accounting for the time required to fill brake cylinders. Brake pressing coefficient is identified, changing during the braking process to match the brake way obtained during testing with brake way calculated from fitted real coefficient. This method is particularly suitable for multi-axle wagons that have longer filling time compared to standard wagons.
Keywords: calculated brake pressing, brake tests, coupled wagons
Contacts: eartamonov@railtest.ru, dmtrgrsk@mail.ru, akovyazin@tt-center.ru, dshevchenko@tt-center.ru
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
Евгений И. Артамонов, зам. начальника отдела ходовых испытаний ООО «Тихвинский испытательный центр железнодорожной техники» Дмитрий В. Горский, руководитель группы АО «Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта» Александр Л. Ковязин, руководитель отдела проектирования тормозных систем ООО «Центр транспортных технологий» (ООО «ВНИЦТТ») Денис В. Шевченко, зам. исполнительного директора по науке ООО «ВНИЦТТ»
В связи с разработкой новых стандартов, направленных на обеспечение выполнения требований технических регламентов Таможенного союза по безопасности железнодорожного транспорта возникла необходимость сравнения подходов к определению расчетного тормозного нажатия на ось в пересчете на чугунные тормозные колодки по результатам ходовых тормозных испытаний. В статье впервые в отечественной литературе изложена методика определения расчетного нажатия на ось в пересчете на чугунные тормозные колодки по результатам ходовых тормозных испытаний и с учетом времени наполнения тормозных цилиндров. Подобран коэффициент тормозного нажатия, изменяющийся в течение торможения до условия совпадения тормозного пути, полученного при испытаниях с тормозным путем, рассчитанным по подобранному действительному коэффициенту. Данная методика особенно актуальна для многоосных вагонов, имеющих увеличенное время наполнения по сравнению со стандартными вагонами.
Ключевые слова:
расчетное тормозное нажатие, тормозные испытания, сочлененные вагоны
Контакты:
eartamonov@railtest.ru, dmtrgrsk@mail.ru, akovyazin@tt-center.ru, dshevchenko@tt-center.ru
Evgenii I. Artamonov, Dmitrii V. Gorskii, Aleksandr L. Koviazin, Denis V. Shevchenko, Development of a method for more exact determination of brake pressing coefficient and calculated axle pressing force resulting from running tests
Due to development of new standards aiming to ensure adherence to requirements of the Customs Union’s technical regulations for railway transport safety, the need arose for comparing approaches to determining calculated axle brake pressing in conversion to cast-iron shoes in reference to running brake tests. For the first time in Russian literature, the paper outlines a method for determining calculated axle pressing in conversion to cast-iron shoes in reference to running brake tests and accounting for the time required to fill brake cylinders. Brake pressing coefficient is identified, changing during the braking process to match the brake way obtained during testing with brake way calculated from fitted real coefficient. This method is particularly suitable for multi-axle wagons that have longer filling time compared to standard wagons.
Keywords: calculated brake pressing, brake tests, coupled wagons
Contacts: eartamonov@railtest.ru, dmtrgrsk@mail.ru, akovyazin@tt-center.ru, dshevchenko@tt-center.ru
Околович Г. А., Шарикова Т. Г. Влияние остаточного аустенита на эксплуатационную надежность подшипников
[english]
Скачать PDF
Gennadii A. Okolovich, D. Sc. Eng., professor of the Polzunov Altai State Technical University Tat’iana G. Sharikova, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Polzunov Altai State Technical University
Rolling bearings for railway wagons’ bearing boxes operate under conditions of high bearing pressure and dynamic loading. Wearing life of ball bearings is mainly determined by the quality of steel and its thermal treatment. The problem of ensuring reliability of rolling bearing boxes is a vital task, and the paper proposes a solution. The authors have discovered that bearing heating and wheel-pair jamming was caused by increasing the size of bearings from transformation of retained austenite into martensite. Defects of thermal treatment of ball bearings (elevated level of retained austenite, structural and carbide inhomogeneity) are identified as a result of the study. Oxidization tints resulting from heating bearings above 200 о С are shown.
Keywords: austenite, retained austenite, martensite, structure, mechanical qualities, hardness, hardening, drawing back, cold treatment, fractures.
Contacts: mtio10@mail.ru, tatiana.sharikova@gmail.com
![](/science_transport/etc/image/acrobat.gif)
еннадий А. Околович, д-р техн. наук, профессор Алтайского государственного технического университета им. И. И. Ползунова (АлтГТУ) Татьяна Г. Шарикова, канд. техн. наук, доцент АлтГТУ
Роликовые подшипники для букс железнодорожных вагонов работают в условиях высоких контактных и динамических нагрузок. Долговечность подшипников определяется главным образом качеством стали и ее термической обработкой. Вопрос обеспечения надежности роликовых буксовых подшипников является актуальной задачей, решение которой предложено в данной статье. Авторами впервые выявлено, что нагрев подшипников и заклинивание колесной пары произошло вследствие увеличения размера роликов из-за превращения остаточного аустенита в мартенсит. В результате исследования установлены дефекты термической обработки роликов: повышенное содержание остаточного аустенита, структурная и карбидная неоднородность. Показаны цвета побежалости как следствие нагрева роликов выше 200 °С.
Ключевые слова:
аустенит, остаточный аустенит, мартенсит, структура, механические свойства, твердость, закалка, отпуск, обработка холодом, трещины
Контакты:
mtio10@mail.ru, tatiana.sharikova@gmail.com
Gennadii A. Okolovich, Tat’iana G. Sharikova, Impact of retained austenite on operational reliability of ball bearings
Rolling bearings for railway wagons’ bearing boxes operate under conditions of high bearing pressure and dynamic loading. Wearing life of ball bearings is mainly determined by the quality of steel and its thermal treatment. The problem of ensuring reliability of rolling bearing boxes is a vital task, and the paper proposes a solution. The authors have discovered that bearing heating and wheel-pair jamming was caused by increasing the size of bearings from transformation of retained austenite into martensite. Defects of thermal treatment of ball bearings (elevated level of retained austenite, structural and carbide inhomogeneity) are identified as a result of the study. Oxidization tints resulting from heating bearings above 200 о С are shown.
Keywords: austenite, retained austenite, martensite, structure, mechanical qualities, hardness, hardening, drawing back, cold treatment, fractures.
Contacts: mtio10@mail.ru, tatiana.sharikova@gmail.com