ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Олег В. Белый, Владимир А. Шамахов, Вадим С. Кудряшов, Реализация государственной транспортной политики в Арктической зоне РФ
[english]
Oleg V. Belyi, Dr. Sc. Eng., research director, St. Petersburg Research Centre of the Russian Academy of Sciences, director of the centre for transport systems management and logistics, North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (RANEPA) Vladimir A. Shamakhov, Dr. Sc. Econ., director, North-West Institute of Management of the RANEPA, director of the Arctic Studies and Projects Centre, RANEPA Vadim S. Kudriashov, Cand. Sc. Econ., project director, Arctic Studies and Projects Centre, RANEPA
The paper considers specific features of the current situation of the Arctic region in the sphere of transport logistics of the Russian Federation. Pros and cons of the Northern Sea Route are outlined in comparison to competing transport systems. Strategic potential of the Northern Sea Route, as well as pipeline, motorway and railway networks is analysed, and their influence on development of the economy of the Russian Federation is considered. Spheres of Russia’s strategic national interests in the Arctic are presented. It is established that for prospective socioeconomic development of the Russian Federation and ensuring its national security, the Arctic region has to be separated as an independent object of state policies. The authors propose that the bodies of administration of the Arctic zone be located in St Petersburg, Russia’s maritime capital.
Keywords: transport, logistics, state, policies, administration, economy, Arctic
Contacts: nvan-chen-man@mail.ru
Олег В. Белый, д-р техн. наук, директор по науке Санкт-Петербургского научного центра РАН, директор центра управления транспортными системами и логистикой Северо-Западного института управления РАНХиГС Владимир А. Шамахов, д-р экон. наук, директор Северо-Западного института управления РАНХиГС, директор Центра арктических исследований и проектов РАНХиГС Вадим С. Кудряшов, канд. экон. наук, директор проектов Центра арктических исследований и проектов РАНХиГС
В статье рассмотрены особенности текущего положения Арктики в сфере транспортной логистики Российской Федерации. Выявлены преимущества и недостатки Северного морского пути по отношению к конкурирующим транспортным системам. Проведен анализ стратегического потенциала Северного морского пути, а также трубопроводных, автодорожных, железнодорожных сетей, рассмотрено их влияние на развитие экономики РФ. Представлены сферы стратегических национальных интересов РФ в Арктике. Определено, что для перспективного социально-экономического развития РФ и обеспечения ее национальной безопасности необходимо выделить данный регион в самостоятельный объект государственной политики. Органы управления Арктической зоной предложено расположить в Санкт-Петербурге — морской столице Российской Федерации.
Ключевые слова:
транспорт, логистика, государство, политика, управление, экономика, Арктика
Контакты:
nvan-chen-man@mail.ru
Oleg V. Belyi, Vladimir A. Shamakhov, Vadim S. Kudriashov, Implementation of state transport policy in the Arctic zone of the Russian Federation
The paper considers specific features of the current situation of the Arctic region in the sphere of transport logistics of the Russian Federation. Pros and cons of the Northern Sea Route are outlined in comparison to competing transport systems. Strategic potential of the Northern Sea Route, as well as pipeline, motorway and railway networks is analysed, and their influence on development of the economy of the Russian Federation is considered. Spheres of Russia’s strategic national interests in the Arctic are presented. It is established that for prospective socioeconomic development of the Russian Federation and ensuring its national security, the Arctic region has to be separated as an independent object of state policies. The authors propose that the bodies of administration of the Arctic zone be located in St Petersburg, Russia’s maritime capital.
Keywords: transport, logistics, state, policies, administration, economy, Arctic
Contacts: nvan-chen-man@mail.ru
Пинский А. С., Клюев В. В. Россия открывает автономное судоходство. Правовые аспекты и особенности организации
[english]
Aleksandr S. Pinskii, director general, Maritime High Tech Association Marinet Vitalii V. Kliuev, advisor to the director general of Pola Invest LLC, member of the Marinet working group
The paper presents information on objectives and methods of creating legal conditions of operation of maritime autonomous surface ships (MASS) in the Russian Federation. The required amendments to the legislation of the Russian Federation are expected to be passed in 2020, allowing wide application of Russian-flagged MASS and contributing to Russian companies’ higher competitiveness in the market. The paper describes key details of the new regulations and how they can be used by shipping companies and marine equipment producers.
Keywords: maritime autonomous surface ships (MASS), MASS autonomy levels, categories of autonomous ships, sea ports law, code of merchant shipping
Contacts: info@marinet.org
Александр С. Пинский, генеральный директор АНО « Отраслевой центр МАРИНЕТ» Виталий В. Клюев, советник генерального директора ООО «Пола Инвест», член рабочей группы «Маринет»
В статье представлена информация о целях и методах создания правовых условий эксплуатации морских автономных надводных судов (МАНС) в Российской Федерации. Необходимые изменения в законодательство Российской Федерации планируется внести в 2020 году, что позволит широко применять МАНС под российским флагом и будет способствовать более успешной конкуренции отечественных компаний на рынке. В статье описываются ключевые детали нового регулирования и то, каким образом его смогут использовать судоходные компании и производители судового оборудования.
Ключевые слова:
морские автономные надводные суда (МАНС), уровни автономности МАНС, категории автономных судов, Закон о морских портах, Кодекс торгового мореплавания
Контакты:
info@marinet.org
Aleksandr S. Pinskii, Vitalii V. Kliuev, Russia opens autonomous shipping — legal aspects and specific features of organisation
The paper presents information on objectives and methods of creating legal conditions of operation of maritime autonomous surface ships (MASS) in the Russian Federation. The required amendments to the legislation of the Russian Federation are expected to be passed in 2020, allowing wide application of Russian-flagged MASS and contributing to Russian companies’ higher competitiveness in the market. The paper describes key details of the new regulations and how they can be used by shipping companies and marine equipment producers.
Keywords: maritime autonomous surface ships (MASS), MASS autonomy levels, categories of autonomous ships, sea ports law, code of merchant shipping
Contacts: info@marinet.org
Енин Д. В. Исследование понятия «доступность» в контексте соблюдения прав инвалидов
[english]
Dmitrii V. Enin, Cand. Sc. Eng., director of the Institute for Applied Transport Research, head of the research centre for barrier-free environment in transport, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI)
The concept of accessibility was developed in many regulatory documents in Russia, including in the construction and transport spheres, yet until now there was no uniform understanding and basic definition of it. The paper studies the origins and essence of this concept, and formulates a definition.
Keywords: accessibility, disabled persons, persons with limitations of vital activities, transport.
Contacts: info@iptis.ru
Дмитрий В. Енин, канд. техн. наук, директор ООО «Институт прикладных транспортных исследований», руководитель научного центра безбарьерной среды на транспорте Московского автомобильнодорожного государственного технического университета (МАДИ)
Понятие «доступность» в России получило развитие во многих нормативных документах, в том числе в сферах строительства и транспорта, однако до настоящего времени отсутствует его единообразное понимание и базовое определение. В статье исследуются истоки и сущность этого понятия, а также сформулировано его определение.
Ключевые слова:
доступность, инвалиды, лица с ограничениями жизнедеятельности, транспорт
Контакты:
info@iptis.ru
Dmitrii V. Enin, Study of the concept of accessibility in the context of observance of rights of the disabled
The concept of accessibility was developed in many regulatory documents in Russia, including in the construction and transport spheres, yet until now there was no uniform understanding and basic definition of it. The paper studies the origins and essence of this concept, and formulates a definition.
Keywords: accessibility, disabled persons, persons with limitations of vital activities, transport.
Contacts: info@iptis.ru
ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ
Журавлева Н. А. Влияние постпандемийной экономики на бизнес-модель транспортных
[english]
Natal’ia A. Zhuravleva, Dr. Sc. Econ., professor, chair of the Transport Economy department, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University (PGUPS)
The period of world economy’s recovery from the pandemic crisis will seriously change the situation in the cargo and passenger transportation market. The objective of the study is evaluation of factors of post-crisis economy — changes in the gravity of commodity markets, amendments in the value priorities of cargo shippers and passengers, abandonment of traditional competition and other significant circumstances that change transport organisations’ business model. Chief result of the study is systematisation of factors that significantly change the model of transportation business. Probability of changing commodity markets’ gravity towards Asian countries, consequences of impact of digital technologies on efficiency of transport business, and transport services’ value shift towards high speed are evaluated. The influence on passenger companies’ operational activities of post-pandemic economy, which formed new habits and schemes for regulation of contact distances, and stepped up journey hygiene, is shown. Influence of the crisis on reduction of competition in the transportation market is justified. The identified trends of changes in the transport market reflect the need for search of a rational vector of development of operational and business models of transport organisation.
Keywords: post-pandemic crisis, operational and business models of transport organisations
Contacts: ipebu@mail.ru
Наталья А. Журавлева, д-р экон. наук, профессор, зав. кафедрой «Экономика транспорта» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС)
Период выхода мировой экономики из пандемийного кризиса серьезно изменит ситуацию на рынке грузовых и пассажирских перевозок.
Целью представленного исследования является оценка факторов посткризисной экономики: изменения гравитации товарных рынков, смены ценностных предпочтений грузоотправителя и пассажира, ухода от традиционной конкуренции и других существенных обстоятельств, меняющих бизнес-модель транспортных организаций. Основным результатом исследования является систематизация факторов, существенно меняющих модель перевозочного бизнеса. Оценена вероятность изменения гравитации товарных рынков в сторону азиатских стран, последствий влияния цифровых технологий на эффективность транспортного бизнеса и смещения ценности транспортной услуги в сторону высоких скоростей. Показано влияние постпандемийной экономики, сформировавшей новые привычки, схемы регулирования дистанции контактов, а также ужесточение гигиены поездок на операционную деятельность пассажирских компаний. Обосновано влияние кризиса на снижение конкуренции на транспортном рынке. Выявленные тенденции изменений на транспортном рынке отражают потребность в поиске рационального вектора развития операционных и бизнес-моделей транспортных организаций.
Целью представленного исследования является оценка факторов посткризисной экономики: изменения гравитации товарных рынков, смены ценностных предпочтений грузоотправителя и пассажира, ухода от традиционной конкуренции и других существенных обстоятельств, меняющих бизнес-модель транспортных организаций. Основным результатом исследования является систематизация факторов, существенно меняющих модель перевозочного бизнеса. Оценена вероятность изменения гравитации товарных рынков в сторону азиатских стран, последствий влияния цифровых технологий на эффективность транспортного бизнеса и смещения ценности транспортной услуги в сторону высоких скоростей. Показано влияние постпандемийной экономики, сформировавшей новые привычки, схемы регулирования дистанции контактов, а также ужесточение гигиены поездок на операционную деятельность пассажирских компаний. Обосновано влияние кризиса на снижение конкуренции на транспортном рынке. Выявленные тенденции изменений на транспортном рынке отражают потребность в поиске рационального вектора развития операционных и бизнес-моделей транспортных организаций.
Ключевые слова:
постпандемийный кризис, операционные и бизнес-модели транспортных организаций
Контакты:
ipebu@mail.ru
Natal’ia A. Zhuravleva, Influence of the post-pandemic economy on transport organisations’ business model
The period of world economy’s recovery from the pandemic crisis will seriously change the situation in the cargo and passenger transportation market. The objective of the study is evaluation of factors of post-crisis economy — changes in the gravity of commodity markets, amendments in the value priorities of cargo shippers and passengers, abandonment of traditional competition and other significant circumstances that change transport organisations’ business model. Chief result of the study is systematisation of factors that significantly change the model of transportation business. Probability of changing commodity markets’ gravity towards Asian countries, consequences of impact of digital technologies on efficiency of transport business, and transport services’ value shift towards high speed are evaluated. The influence on passenger companies’ operational activities of post-pandemic economy, which formed new habits and schemes for regulation of contact distances, and stepped up journey hygiene, is shown. Influence of the crisis on reduction of competition in the transportation market is justified. The identified trends of changes in the transport market reflect the need for search of a rational vector of development of operational and business models of transport organisation.
Keywords: post-pandemic crisis, operational and business models of transport organisations
Contacts: ipebu@mail.ru
Калюжный Н. А. Экономическая оценка территорий объектов транспортной инфраструктуры (на примере транспортно-пересадочного узла «Девяткино»)
[english]
Nikolai A. Kaliuzhnyi, Cand. Sc. Eng., junior researcher, Institute of Regional Economy Studies of the Russian Academy of Sciences
The paper considers the existing method for economic evaluation of territories, and proposes an alternative mathematical model for evaluation of territories for transport infrastructure objects on the example of the Deviatkino transport interchange hub. Transportation rent income factors are introduced to make existing cadastral evaluation of territories for transport interchange hub function more exact.
Keywords: transport interchange hub, economic evaluation of territories, cadastral evaluation
Contacts: nicholaskalyuzhny@gmail.com
Николай А. Калюжный, канд. техн. наук, младший научный сотрудник Института проблем региональной экономики РАН
В статье рассмотрена существующая методика экономической оценки территорий и предложена альтернативная математическая модель оценки территорий для объектов транспортной инфраструктуры на примере транспортно-пересадочного узла «Девяткино». Введены рентные «транспортные» факторы, которые позволят уточнить существующую кадастровую оценку территорий для функции «транспортно-пересадочный узел».
Ключевые слова:
транспортно-пересадочный узел, экономическая оценка территорий, кадастровая оценка
Контакты:
nicholaskalyuzhny@gmail.com
Nikolai A. Kaliuzhnyi, Economic evaluation of transport infrastructure objects’ territory (on the example of the Deviatkino transport interchange hub)
The paper considers the existing method for economic evaluation of territories, and proposes an alternative mathematical model for evaluation of territories for transport infrastructure objects on the example of the Deviatkino transport interchange hub. Transportation rent income factors are introduced to make existing cadastral evaluation of territories for transport interchange hub function more exact.
Keywords: transport interchange hub, economic evaluation of territories, cadastral evaluation
Contacts: nicholaskalyuzhny@gmail.com
ТРАНСПОРТНЫЕ СРЕДСТВА И ТЕХНИКА
Брязгина Е. О., Кургузов В. Б., Белов М. Ю. Основные векторы развития ИТС Российской Федерации
[english]
Ekaterina O. Briazgina, director of development of intelligent transport systems, Russian Road Scientific Research Institute (ROSDORNII) Vasilii B. Kurguzov, head of the intelligent transport systems directorate, ROSDORNII Mikhail Iu. Belov, deputy head of the intelligent transport systems directorate, ROSDORNII
One of the objectives of digital transformation of the Russian Federation economy is increasing efficiency of management of the transport system, its integration into the world digital transport system, and ensuring the highest possible utilisation of Russia’s transport infrastructure under the new conditions of world transport market. The main task is ensuring interoperability of equipment and technologies deployed in creating intelligent transport systems and in organisation of information interaction on the V2V and V2I levels. The problem can be solved by complexation and harmonisation of national intelligent transport system network on the basis of unification and standardisation, functional compatibility and unification of technical components and technological solutions used in building intelligent transport systems, as well as converging technologies, applications and organisational solutions. The paper describes approaches to creating and functioning of a national network of intelligent transport systems on public-access motorways.
Keywords: intelligent transport systems, safe and high-quality motorways, federal intelligent transport system, national network of intelligent transport systems, digital development of road and transport industry, pilotless vehicle infrastructure, conception for creating and functioning of a national network of intelligent transport systems
Contacts: post@rosdornii.ru
Екатерина О. Брязгина, директор по развитию ИТС ФАУ «Росдорнии» Василий Б. Кургузов, начальник управления ИТС ФАУ «Росдорнии» Михаил Ю. Белов, заместитель начальника управления ИТС ФАУ «Росдорнии»
Одной из целей цифровой трансформации экономики Российской Федерации является повышение эффективности управления транспортным комплексом, его интеграция в мировую цифровую транспортную систему и обеспечение максимальной загрузки отечественной транспортной инфраструктуры в новых условиях глобального мирового транспортного рынка. Основной задачей является обеспечение интероперабельности оборудования и технологий, используемых при создании интеллектуальных транспортных систем и при организации информационного взаимодействия уровней V2V и V2I. Способ решения этой задачи — комплексирование и гармонизация национальной сети ИТС на основе унификации и стандартизации, функциональной совместимости и объединения технических компонентов и технологических решений, используемых при построении интеллектуальных транспортных систем, а также конвергенции технологий, приложений и организационных решений. В статье описаны подходы к созданию и функционированию национальной сети интеллектуальных транспортных систем на автомобильных дорогах общего пользования.
Ключевые слова:
интеллектуальные транспортные системы, БКАД, федеральная интеллектуальная транспортная система, национальная сеть интеллектуальных транспортных систем, цифровое развитие дорожно-транспортной отрасли, инфраструктура для беспилотников, концепция создания и функционирования национальной сети интеллектуальных транспортных систем
Контакты:
post@rosdornii.ru
Ekaterina O. Briazgina, Vasilii B. Kurguzov, Mikhail Iu. Belov, Main vectors for development of intelligent transport systems of the Russian Federation
One of the objectives of digital transformation of the Russian Federation economy is increasing efficiency of management of the transport system, its integration into the world digital transport system, and ensuring the highest possible utilisation of Russia’s transport infrastructure under the new conditions of world transport market. The main task is ensuring interoperability of equipment and technologies deployed in creating intelligent transport systems and in organisation of information interaction on the V2V and V2I levels. The problem can be solved by complexation and harmonisation of national intelligent transport system network on the basis of unification and standardisation, functional compatibility and unification of technical components and technological solutions used in building intelligent transport systems, as well as converging technologies, applications and organisational solutions. The paper describes approaches to creating and functioning of a national network of intelligent transport systems on public-access motorways.
Keywords: intelligent transport systems, safe and high-quality motorways, federal intelligent transport system, national network of intelligent transport systems, digital development of road and transport industry, pilotless vehicle infrastructure, conception for creating and functioning of a national network of intelligent transport systems
Contacts: post@rosdornii.ru
Жанказиев С. В., Воробьев А. И., Воробьева Т. В. Концептуальные подходы к созданию комплексногополигона ИТС
[english]
Sultan V. Zhankaziev, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the Traffic Organisation and Safety department, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) Andrei I. Vorob’ev, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Traffic Organisation and Safety department, MADI Tat’iana V. Vorob’eva, lead engineer of the Traffic Organisation and Safety department, MADI
The paper describes variants of building integrated testing ranges for intelligent transport systems, as well as approaches to determination of tasks solved by the tests undertaken. Fundamental principles of the concept for building integrated intelligent transport system testing range and perspectives of its implementation are outlined.
Keywords: intelligent transport systems, autonomous cars, testing range systems.
Contacts: sultanv@mail.ru, andrey552@yandex.ru, la.gatta.t@yandex.ru
Султан В. Жанказиев, д-р техн. наук, профессор, заведующий кафедрой «Организация и безопасность движения» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ) Андрей И. Воробьев, канд. техн. наук, доцент кафедры «Организация и безопасность движения» МАДИ Татьяна В. Воробьева, ведущий инженер кафедры «Организация и безопасность движения» МАДИ
В статье описаны варианты построения комплексных полигонов интеллектуальных транспортных систем (ИТС), а также подходы к определению задач, решаемых в рамках проводимых испытаний. Приведены основные положения концепции по созданию комплексного полигона ИТС и перспективы ее реализации.
Ключевые слова:
интеллектуальные транспортные системы, автономные автомобили, тестово-полигонные комплексы
Контакты:
sultanv@mail.ru, andrey552@yandex.ru, la.gatta.t@yandex.ru
Sultan V. Zhankaziev, Andrei I. Vorob’ev, Tat’iana V. Vorob’eva, Conceptual approaches to building an integrated testing range for intelligent transport systems
The paper describes variants of building integrated testing ranges for intelligent transport systems, as well as approaches to determination of tasks solved by the tests undertaken. Fundamental principles of the concept for building integrated intelligent transport system testing range and perspectives of its implementation are outlined.
Keywords: intelligent transport systems, autonomous cars, testing range systems.
Contacts: sultanv@mail.ru, andrey552@yandex.ru, la.gatta.t@yandex.ru
БЕЗОПАСНОСТЬ
Куклев Е.А., Коникова Е. В., Мельник Д. М. Риски функциональных отказов элементов в интегрированной системе управления безопасностью полетов для авиационного предприятия
[english]
Evgenii A. Kuklev, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the Mechanics department, St. Petersburg State Civil Aviation University (SPb GUGA) Elena V. Konikova, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Airports and Air Transport department, SPb GUGA Dmitrii M. Mel’nik, risk analysis and evaluation specialist of the flight safety inspection of the Sirius-Aero airline
The paper presents the results of a study to identify critical combinations of elements of an integrated system for ensuring flight quality and safety in the activities of an aviation enterprise accounting for acceptable risk levels according to ICAO recommendations. Indeterminacy of information on critical states of systems is researched with the use of fuzzy sets theory. Measures for prevention of occurrence of a number of negative events in the activities of an aviation enterprise are proposed.
Keywords: safety, risk, factor, dangers, aviation enterprise, equation, catastrophes
Contacts: mechanic_6@mail.ru, elenavictorovnak@mail.ru, melnik.cugan@gmail.com
Евгений А. Куклев, д-р техн. наук, профессор, заведующий кафедрой «Механика» Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации (СПб ГУГА) Елена В. Коникова, канд. техн. наук, доцент кафедры «Аэропорты и авиаперевозки» СПб ГУГА Дмитрий М. Мельник, специалист по анализу и оценке рисков инспекции по безопасности полетов ООО «Авиакомпания «Сириус-Аэро»«
В статье представлены результаты исследования по определению критических сочетаний элементов интегрированной системы обеспечения качества и безопасности полетов в деятельности авиационного предприятия с учетом уровня приемлемого риска, согласно рекомендациям ИКАО. Неопределенность информации о критических состояниях систем исследована с применением теории нечетких множеств. Предложены мероприятия превентивного предотвращения возникновения ряда негативных событий в деятельности авиационного предприятия.
Ключевые слова:
безопасность, риск, фактор, опасности, авиационное предприятие, уравнение, катастрофы
Контакты:
mechanic_6@mail.ru, elenavictorovnak@mail.ru, melnik.cugan@gmail.com
Evgenii A. Kuklev, Elena V. Konikova, Dmitrii M. Mel’nik, Risks of functional failure of elements in an integrated flight safety management system for an air transport enterprise
The paper presents the results of a study to identify critical combinations of elements of an integrated system for ensuring flight quality and safety in the activities of an aviation enterprise accounting for acceptable risk levels according to ICAO recommendations. Indeterminacy of information on critical states of systems is researched with the use of fuzzy sets theory. Measures for prevention of occurrence of a number of negative events in the activities of an aviation enterprise are proposed.
Keywords: safety, risk, factor, dangers, aviation enterprise, equation, catastrophes
Contacts: mechanic_6@mail.ru, elenavictorovnak@mail.ru, melnik.cugan@gmail.com
ЛОГИСТИКА
Айгумов Т. Г., Айгумов К. Г. Теоретические аспекты оптимизации транспортных потоков
[english]
Timur G. Aigumov, Cand. Sc. Econ., senior lecturer, chair of the computer software and automated systems department, Dagestan State Technical University (DGTU) Kamil’ G. Aigumov, researcher, DGTU
The paper considers theoretical aspects of optimisation of transport flows from the position of viewing transport as a system. Main problems of optimisation of transport flows that require additional research are pointed out. Integrated environment for support of transportation is analysed. The problem of organisation of a single information environment for transporters and clients remains relevant. According to contemporary views, transport flows should be considered through the prism of information systems, and their optimisation directly depends on their development and perfecting.
Keywords: optimisation, transport flows, single information system, transport network, digital integrated environment.
Contacts: 915533@mail.ru, AyKamil@mail.ru
Тимур Г. Айгумов, канд. экон. наук, доцент, заведующий кафедрой программного обеспечения вычислительной техники и автоматизированных систем ФГБОУ ВО «Дагестанский государственный технический университет» (ДГТУ) Камиль Г. Айгумов, научный сотрудник ДГТУ
В статье рассмотрены теоретические аспекты оптимизации транспортных потоков с позиции транспорта как системы. Указаны основные проблемы оптимизации транспортных потоков, на которые могут быть нацелены научные исследования. Проанализирована интегральная среда обеспечения перевозок. Актуальной остается проблема организации единого информационного пространства для перевозчиков и заказчиков. Подчеркивается, что согласно современным представлениям транспортные потоки должны рассматриваться через призму информационных систем, а их оптимизация напрямую зависит от развития и совершенствования данных систем.
Ключевые слова:
оптимизация, транспортные потоки, единая информационная система, транспортная сеть, цифровая интегральная среда
Контакты:
915533@mail.ru, AyKamil@mail.ru
Timur G. Aigumov, Kamil’ G. Aigumov, Theoretical aspects of optimisation of traffic flows
The paper considers theoretical aspects of optimisation of transport flows from the position of viewing transport as a system. Main problems of optimisation of transport flows that require additional research are pointed out. Integrated environment for support of transportation is analysed. The problem of organisation of a single information environment for transporters and clients remains relevant. According to contemporary views, transport flows should be considered through the prism of information systems, and their optimisation directly depends on their development and perfecting.
Keywords: optimisation, transport flows, single information system, transport network, digital integrated environment.
Contacts: 915533@mail.ru, AyKamil@mail.ru
Мячин В. Н., Кривцов Д. П., Максимов Е. А., Погонин С. Ю. Пути сокращения временны́х потерь общественного транспорта
[english]
Valerii N. Miachin, Dr. Sc. Eng., professor, director general of the Scientific Research and Design Institute of Territorial Development and Transport Infrastructure (NIPI TRTI) Dmitrii P. Krivtsov, section head, NIPI TRTI Evgenii A. Maksimov, chief specialist, NIPI TRTI Sergei Iu. Pogonin, 3rd category engineer, NIPI TRTI
The paper presents an analysis of changes in organisation of traffic depending on configurations of crossings in the street and road network. Micro-si mulation of each option is carried out. An analysis of changes in summarised delays of public transport movement is provided, and efficiency of each scenario is evaluated. Recommendations and conclusions are formulated on the basis of simulation results.
Keywords: public transport, street and road network, bus lane, floodgate, traffic-carrying capacity, traffic management
Contacts: vmyachin@ipr.ru, dkrivtsov@ipr.ru, emaksimov@ipr.ru, spogonin@ipr.ru
Валерий Н. Мячин, д-р техн. наук, профессор, генеральный директор Научно-исследовательского и проектного института территориального развития и транспортной инфраструктуры (ООО «НИПИ ТРТИ») Дмитрий П. Кривцов, руководитель направления ООО «НИПИ ТРТИ» Евгений А. Максимов, главный специалист ООО «НИПИ ТРТИ» Сергей Ю. Погонин, инженер 3-й категории ООО «НИПИ ТРТИ»
Авторами представлен анализ изменения организации дорожного движения в зависимости от конфигурации перекрестков улично-дорожной сети. Выполнено микромоделирование каждого варианта. Проведен анализ изменения суммарных задержек движения общественного транспорта и дана оценка эффективности каждого сценария. Сформулированы рекомендации и выводы исходя из результатов моделирования.
Ключевые слова:
общественный транспорт, улично-дорожная сеть, выделенная полоса, шлюз, провозная способность, регулирование транспортного потока
Контакты:
vmyachin@ipr.ru, dkrivtsov@ipr.ru, emaksimov@ipr.ru, spogonin@ipr.ru
Valerii N. Miachin, Dmitrii P. Krivtsov, Evgenii A. Maksimov, Sergei Iu. Pogonin, Methods for reduction of time losses of public transport
The paper presents an analysis of changes in organisation of traffic depending on configurations of crossings in the street and road network. Micro-si mulation of each option is carried out. An analysis of changes in summarised delays of public transport movement is provided, and efficiency of each scenario is evaluated. Recommendations and conclusions are formulated on the basis of simulation results.
Keywords: public transport, street and road network, bus lane, floodgate, traffic-carrying capacity, traffic management
Contacts: vmyachin@ipr.ru, dkrivtsov@ipr.ru, emaksimov@ipr.ru, spogonin@ipr.ru
Покусаев О. Н., Чекмарев А. Е., Овсянников М. Л., Шаклеин А. Г., Волкова А. Э. Разработка и реализация целевой схемы маршрутов Московских центральных диаметров
[english]
Oleg N. Pokusaev, Cand. Sc. Econ., director of the Digital High-Speed Transport Systems research and education centre, Russian University of Transport (MIIT) Aleksandr E. Chekmarev, deputy director of the Digital High-Speed Transport Systems research and education centre, MIIT Maksim L. Ovsiannikov, specialist of the Digital High-Speed Transport Systems research and education centre, MIIT Artem G. Shaklein, specialist of the Digital High-Speed Transport Systems research and education centre, MIIT Anastasiia E. Volkova, specialist of the Digital High-Speed Transport Systems research and education centre, MIIT
The paper presents an extended profile of the purpose-oriented scheme of Moscow central diameters’ routes and its application in the Moscow railway junction. A plan of actions regarding the infrastructure required for implementation of the second stage of launching the suburban and urban railway transportation in the Moscow railway junction area is proposed.
Keywords: urban commuter train, Moscow central diameters, suburban trains, Moscow railway junction, launching of the Moscow central diameters
Contacts: o.pokusaev@rut.digital, a.chekmarev@rut.digital, m.ovsiannikov@rut.digital, a.shaklein@rut.digital, a.volkova@rut.digital
Олег Н. Покусаев, канд. экон. наук, директор научно-образовательного центра «Цифровые высокоскоростные транспортные системы» Российского университета транспорта (РУТ (МИИТ)) Александр Е. Чекмарев, заместитель директора научно-образовательного центра «Цифровые высокоскоростные транспортные системы» РУТ (МИИТ) Максим Л. Овсянников, специалист научно-образовательного центра «Цифровые высокоскоростные транспортные системы» РУТ (МИИТ) Артем Г. Шаклеин, специалист научно-образовательного центра «Цифровые высокоскоростные транспортные системы» РУТ (МИИТ) Анастасия Э. Волкова, специалист научно-образовательного центра «Цифровые высокоскоростные транспортные системы» РУТ (МИИТ)
В статье представлена развернутая характеристика Целевой схемы маршрутов Московских центральных диаметров и ее применение в Московском железнодорожном узле. Предложен план инфраструктурных мероприятий, необходимых для реализации второго этапа запуска пригородно-городского железнодорожного движения в Московском железнодорожном узле.
Ключевые слова:
городская электричка, Московские центральные диаметры, пригородные поезда, Московский железнодорожный узел, запуск МЦД
Контакты:
o.pokusaev@rut.digital, a.chekmarev@rut.digital, m.ovsiannikov@rut.digital, a.shaklein@rut.digital, a.volkova@rut.digital
Oleg N. Pokusaev, Aleksandr E. Chekmarev, Maksim L. Ovsiannikov, Artem G. Shaklein, Anastasiia E. Volkova, Development and implementation of the purpose-oriented scheme of Moscow central diameters’ routes
The paper presents an extended profile of the purpose-oriented scheme of Moscow central diameters’ routes and its application in the Moscow railway junction. A plan of actions regarding the infrastructure required for implementation of the second stage of launching the suburban and urban railway transportation in the Moscow railway junction area is proposed.
Keywords: urban commuter train, Moscow central diameters, suburban trains, Moscow railway junction, launching of the Moscow central diameters
Contacts: o.pokusaev@rut.digital, a.chekmarev@rut.digital, m.ovsiannikov@rut.digital, a.shaklein@rut.digital, a.volkova@rut.digital
Балалаев А. С., Швецов А. В., Афанасьев Л. С., Дороничев А. В. Влияние мостового перехода через реку Лену на развитие автомобильных грузоперевозок в районе Якутска
[english]
Aleksandr S. Balalaev, Dr. Sc. Eng., senior lecturer, professor of the Technology of Transport Processes and Logistics department, Far Eastern State Transport University (DVGUPS) Aleksei V. Shvetsov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Motor Transport Operation and Service department, North-Eastern Federal University (SVFU), senior lecturer of the Transport Processes and Technologies department, Vladivostok State University of Economics and Service Leonid S. Afanas’ev, student, SVFU Aleksandr V. Doronichev, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, acting chair of the Technology of Transport Processes and Logistics department, DVGUPS
A new new bridge crossing across the Lena river near the city of Yakutsk will link Eastern Siberia with the Sea of Okhotsk ports via a transport corridor from Irkutsk to Magadan, which would allow organising Russian Federation’s northern economic belt, establish year-round connections between Sakha-Yakutia and other regions of the Russian Federation, and reduce transport and logistics expenses for delivery of cargoes to the north-eastern region of Russia. The paper presents recommendations for transport companies on reducing expenses on cargo transportation by motor transport under conditions of functioning of this bridge crossing.
Keywords: bridge crossing, river crossing site, transport and logistical expenses, cargo transportation
Contacts: bas51@mail.ru, transport-safety@mail.ru, afan.leonid@mail.ru, telcoms@mail.ru
Александр С. Балалаев, д-р техн. наук, доцент, профессор кафедры «Технология транспортных процессов и логистика» Дальневосточного государственного университета путей сообщения (ДВГУПС) Алексей В. Швецов, канд. техн. наук, доцент кафедры «Эксплуатация автомобильного транспорта и автосервис» Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова (СВФУ), доцент кафедры транспортных процессов и технологий Владивостокского государственного университета экономики и сервиса Леонид С. Афанасьев, студент СВФУ Александр В. Дороничев, канд. техн. наук, доцент, и. о. Зав. кафедрой «Технология транспортных процессов и логистика» ДВГУПС
Новый мостовой переход через реку Лену в районе г. Якутска свяжет Восточную Сибирь с портами Охотского моря через транспортный коридор от Иркутска до Магадана, что позволит организовать Северный экономический пояс РФ и наладить круглогодичную связь между Якутией и другими регионами страны, а также снизит транспортно-логистические издержки при доставке грузов в Северо-Восточный регион РФ. В статье представлены рекомендации транспортным компаниям по снижению затрат при грузоперевозках автомобильным транспортом в условиях функционирования данного мостового перехода.
Ключевые слова:
мостовой переход, переправа, транспортно-логистические издержки, грузоперевозки.
Контакты:
bas51@mail.ru, transport-safety@mail.ru, afan.leonid@mail.ru, telcoms@mail.ru
Aleksandr S. Balalaev, Aleksei V. Shvetsov, Leonid S. Afanas’ev, Aleksandr V. Doronichev, Impact of the bridge crossing across the Lena river on development of motor cargo transp ortation in the Yakutsk area
A new new bridge crossing across the Lena river near the city of Yakutsk will link Eastern Siberia with the Sea of Okhotsk ports via a transport corridor from Irkutsk to Magadan, which would allow organising Russian Federation’s northern economic belt, establish year-round connections between Sakha-Yakutia and other regions of the Russian Federation, and reduce transport and logistics expenses for delivery of cargoes to the north-eastern region of Russia. The paper presents recommendations for transport companies on reducing expenses on cargo transportation by motor transport under conditions of functioning of this bridge crossing.
Keywords: bridge crossing, river crossing site, transport and logistical expenses, cargo transportation
Contacts: bas51@mail.ru, transport-safety@mail.ru, afan.leonid@mail.ru, telcoms@mail.ru
ГОРОД И ТРАНСПОРТ
Горев А. Э. Основные задачи развития пассажирского транспорта общего пользования в Санкт-Петербурге
[english]
Andrei E. Gorev, Dr. Sc. Econ., professor of the transport systems department, St. Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering
Sustainable transport systems satisfy society’s need for mobility, combine high environmental standards and economic efficiency. The paper considers primary development objectives of an urban passenger transport system on the example of St. Petersburg. Analysis of each type of transport in the general system of public transport is presented. It is noted that the basic premise of efficient transport system development is variability of implementation of the objective which allows selecting an optimum option, as well as integration of various types of transport to implement seamless journeys with minimum time investment and maximum comfort.
Keywords: sustainable transport system, public transport, efficiency of public transport
Contacts: a-gorev@mail.ru
Андрей Э. Горев, д-р экон. наук, профессор кафедры транспортных систем Санкт-Петербургского государственного архитектурно-строительного университета
Устойчивые транспортные системы отвечают потребностям общества в удовлетворении мобильности, сочетают высокую экологичность и экономическую эффективность. В статье рассматрены основные задачи развития системы городского пассажирского транспорта на примере Санкт-Петербурга. Представлен анализ роли каждого вида транспорта в общей системе транспорта общего пользования. Подчеркивается, что залогом эффективного развития транспортной системы является вариантность реализации цели, позволяющая выбрать оптимальный вариант, и интеграция различных видов транспорта для реализации «бесшовных» поездок жителей с минимальными затратами времени и максимальным комфортом.
Ключевые слова:
устойчивая транспортная система, транспорт общего пользования, эффективность транспорта общего пользования
Контакты:
a-gorev@mail.ru
Andrei E. Gorev, Primary development objectives of St. Petersburg’s public passenger transport
Sustainable transport systems satisfy society’s need for mobility, combine high environmental standards and economic efficiency. The paper considers primary development objectives of an urban passenger transport system on the example of St. Petersburg. Analysis of each type of transport in the general system of public transport is presented. It is noted that the basic premise of efficient transport system development is variability of implementation of the objective which allows selecting an optimum option, as well as integration of various types of transport to implement seamless journeys with minimum time investment and maximum comfort.
Keywords: sustainable transport system, public transport, efficiency of public transport
Contacts: a-gorev@mail.ru
Дудкин Е. П., Султанов Н. Н., Китаев С. В., Востриков О. В. Отдельные аспекты взаимодействия пары «колесо–рельс» рельсового городского транспорта
[english]
Evgenii P. Dudkin, Dr. Sc. Eng., professor, head of the Industrial and Urban Transport research and education centre, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University (PGUPS) Nariman N. Sultanov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, PGUPS Sergei V. Kitaev, Cand. Sc. Eng., senior researcher, advisor to the director, head of the technical policies service, St. Petersburg state unitary enterprise Gorelectrotrans Oleg V. Vostrikov, head of line service, Gorelectrotrans
The paper presents an analysis of interaction of wheel–rail pair within the boundaries of a rail joint, and outlines necessary conditions for ensuring accuracy of measurement of width of tram gauge with R65 rails. A three-dimensional model was developed in CADD to study working efficiency of the joint under various operating conditions. The influence of gap width and weld metal gauge on quality of welded seam is considered. Stress rates occurring in the wheel and rail contact patch, as well as rail deflection under critical load are determined by the finite elements method. Accuracy of obtained results is demonstrated, and recommendations for gap width for tub welding and for width of weld filler metal for aluminothermy welding are provided. A method for measuring the width of track gauge on R65 rails by rail gauge template is analysed, shortcomings of the existing method are identified, and study into determining the spot of contact between wheel flange and R65 rail lateral edge is carried out. Recommendations for amending the template design are developed on the basis of obtained results.
Keywords: tram track, wheel–rail pair interaction, three-dimensional model, rail stress, welded rail joint, rail gauge, measurement accuracy, rail gauge template design
Contacts: ed@pgups-tempus.ru
Евгений П. Дудкин, д-р техн. наук, профессор, руководитель НОЦ «Промышленный и городской транспорт» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Нариман Н. Султанов, канд. техн. наук, доцент ПГУПС Сергей В. Китаев, канд. техн. наук, старший научный сотрудник, советник директора —начальник службы технической политики СПб ГУП «Горэлектротранс» Олег В. Востриков, начальник службы пути ГУП «Горэлектротранс»
В статье представлен анализ взаимодействия пары «колесо–рельс» в пределах рельсового стыка, а также раскрыты необходимые условия для обеспечения точности измерений ширины трамвайной колеи с рельсами Р65. Для проведения исследований по работоспособности стыка при различных условиях эксплуатации была разработана объемная модель в САПР. Рассмотрено влияние величины зазора и толщины наплавленного металла на качество сварного шва. Методом конечных элементов определены величины напряжений, возникающих в пятне контакта колеса и рельса, а также прогибы рельса под критической нагрузкой. Доказана достоверность полученных результатов и сформулированы рекомендации по ширине зазора под сварку ванным способом и рекомендации по толщине дополнительного металла шва при сварке алюминотермитным способом. Проанализирована методика замера ширины колеи трамвайного пути на железнодорожных рельсах Р65 путевым железнодорожным шаблоном, определены недостатки существующей методики, выполнены исследования по определению точки контакта гребня колеса и боковой грани рельса Р65. На основании полученных результатов разработаны рекомендации по изменению конструкции шаблона.
Ключевые слова:
трамвайный путь, взаимодействие пары «колесо–рельс», пространственная модель, напряжения в рельсе, сварной рельсовый стык, ширина колеи, точность измерения, конструкция путевого шаблона
Контакты:
ed@pgups-tempus.ru
Evgenii P. Dudkin, Nariman N. Sultanov, Sergei V. Kitaev, Oleg V. Vostrikov, Modalities of interaction in the wheel–track pair in urban rail transport
The paper presents an analysis of interaction of wheel–rail pair within the boundaries of a rail joint, and outlines necessary conditions for ensuring accuracy of measurement of width of tram gauge with R65 rails. A three-dimensional model was developed in CADD to study working efficiency of the joint under various operating conditions. The influence of gap width and weld metal gauge on quality of welded seam is considered. Stress rates occurring in the wheel and rail contact patch, as well as rail deflection under critical load are determined by the finite elements method. Accuracy of obtained results is demonstrated, and recommendations for gap width for tub welding and for width of weld filler metal for aluminothermy welding are provided. A method for measuring the width of track gauge on R65 rails by rail gauge template is analysed, shortcomings of the existing method are identified, and study into determining the spot of contact between wheel flange and R65 rail lateral edge is carried out. Recommendations for amending the template design are developed on the basis of obtained results.
Keywords: tram track, wheel–rail pair interaction, three-dimensional model, rail stress, welded rail joint, rail gauge, measurement accuracy, rail gauge template design
Contacts: ed@pgups-tempus.ru
ТРАНСПОРТНОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
Гаджиметов Г. И., Волохов Г. М., Чунин С. В. Стендовые испытания на сопротивление усталости рамы тележки для грузовых вагонов скоростных поездов
[english]
Gadzhimet I. Gadzhimetov, head of the testing centre, Scientific Research and Design Technology Institute of Rolling Stock (JSC VNIKTI) Grigorii M. Volokhov, Dr. Sc. Eng., head of the rolling stock and infrastructure dynamics and strength division, JSC VNIKTI Sergei V. Chunin, laboratory head, strength department, JSC VNIKTI
The paper outlines results of fatigue strength trials of a bogie frame for a cargo wagon with design speed of 140 km/h. Fatigue strength is evaluated according to an original method developed on the basis of approaches accepted in tests of railway traction rolling stock and its elements. Frame loading expected during operation is evaluated on the basis of data of analytical and computer simulations. Results of simulations are compared to results of running tests of rolling stock that has similar static deflection in bogie suspension. Metal structure’s zone which limits fatigue strength is identified.
Keywords: cargo wagon, test-bed trials, bogie frame, fatigue strength
Contacts: gajimetov-gi@vnikti.com, volokhov-gm@vnikti.com, chunin-sv@vnikti.com
Гаджимет И. Гаджиметов, руководитель испытательного центра акционерного общества «Научно-исследовательский и конструкторскотехнологический институт подвижного состава» (АО «ВНИКТИ») Григорий М. Волохов, д-р техн. наук, заведующий отделением динамики и прочности подвижного состава и инфраструктуры АО «ВНИКТИ» Сергей В. Чунин, заведующий лабораторией отдела прочности АО «ВНИКТИ»
Изложены результаты испытаний на сопротивление усталости рамы тележки для грузового вагона, имеющего конструкционную скорость 140 км/ч. Оценка сопротивления усталости проведена по оригинальной методике, разработанной на основе подходов, принятых при испытаниях тягового железнодорожного подвижного состава и его элементов. Ожидаемая в эксплуатации нагруженность рамы определена на основании данных аналитического и компьютерного моделирования. Проведено сравнение результатов моделирования с результатами ходовых испытаний подвижного состава, имеющего близкие статические прогибы рессорного подвешивания. Установлена зона металлоконструкции, лимитирующая сопротивление усталости.
Ключевые слова:
грузовой вагон, стендовые испытания, рама тележки, сопротивление усталости
Контакты:
gajimetov-gi@vnikti.com, volokhov-gm@vnikti.com, chunin-sv@vnikti.com
Gadzhimet I. Gadzhimetov, Grigorii M. Volokhov, Sergei V. Chunin, Test-bed trials of fatigue strength of bogie frame for high-speed trains’ cargo wagons
The paper outlines results of fatigue strength trials of a bogie frame for a cargo wagon with design speed of 140 km/h. Fatigue strength is evaluated according to an original method developed on the basis of approaches accepted in tests of railway traction rolling stock and its elements. Frame loading expected during operation is evaluated on the basis of data of analytical and computer simulations. Results of simulations are compared to results of running tests of rolling stock that has similar static deflection in bogie suspension. Metal structure’s zone which limits fatigue strength is identified.
Keywords: cargo wagon, test-bed trials, bogie frame, fatigue strength
Contacts: gajimetov-gi@vnikti.com, volokhov-gm@vnikti.com, chunin-sv@vnikti.com