ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Воронцова С. Д., Гордеенко Н. М. Основные направления развития экспорта транспортных услуг и повышения конкурентоспособности российского транспортного комплекса (часть I)
[english]
Svetlana D. Vorontsova, Cand. Sc. Econ., first vice president of the Transport Integration Group Nelli M. Gordeenko, Cand. Sc. Econ., Transport Integration Group department director
The first part of the paper shows the significance of the Russian Federation on the world transport services market, provides a comparative analysis of development indices of transport systems in the Russian Federation and other countries of the world, gives a statistical evaluation of the level of technological development of the Russian Federation’s transport system, and outlines the reasons for its insufficient competitiveness.
Keywords: world transport services market, competitiveness of a transport system, international haulage, export of transport services, international transport corridors, transport infrastructure, cargo and passenger flows, transport vehicles
Contacts: vorontsova@ti-g.ru
Светлана Д. Воронцова, канд. экон. наук, первый вице-президент ГК Транспортная интеграция» Нелли М. Гордеенко, канд. экон. наук, директор департамента ГК «Транспортная интеграция»
В первой части статьи показано значение Российской Федерации на мировом рынке транспортных услуг, проведен сравнительный анализ показателей развития транспортной системы РФ и других стран мира, дана статистическая оценка уровня технологического развития транспортного комплекса РФ и определены причины его недостаточной конкурентоспособности.
Ключевые слова:
мировой рынок транспортных услуг, конкурентоспособность транспортного комплекса, международные перевозки, экспорт транспортных услуг, международные транспортные коридоры, транспортная инфраструктура, грузопотоки и пассажиропотоки, транспортные средства
Контакты:
vorontsova@ti-g.ru
Svetlana D. Vorontsova, Nelli M. Gordeenko, Principal directions in development of transport services export and increasing competitiveness of the Russian transport system (part 1)
The first part of the paper shows the significance of the Russian Federation on the world transport services market, provides a comparative analysis of development indices of transport systems in the Russian Federation and other countries of the world, gives a statistical evaluation of the level of technological development of the Russian Federation’s transport system, and outlines the reasons for its insufficient competitiveness.
Keywords: world transport services market, competitiveness of a transport system, international haulage, export of transport services, international transport corridors, transport infrastructure, cargo and passenger flows, transport vehicles
Contacts: vorontsova@ti-g.ru
БЕЗОПАСНОСТЬ
Семенов С. А. Морская кибербезопасность: новые угрозы и зарубежный опыт
[english]
Sergei A. Semenov, Russian Maritime Security Service head
The paper provides a brief analysis of cyber threats from states, the role of Western countries in creating foundations of international policy management in maritime cyber security and the place of registrars and insurance companies in ensuring it.
Keywords: maritime cyber security, cyber threats
Contacts: semenov@msecurity.ru
Сергей А. Семенов, начальник ФБУ «Служба морской безопасности»
Дается краткий анализ киберугроз со стороны государств, роль стран Запада в создании основ международного нормативного регулирования морской кибербезопасности и места классификационных и страховых обществ в обеспечении последней.
Ключевые слова:
морская кибербезопасность, киберугрозы
Контакты:
semenov@msecurity.ru
Sergei A. Semenov, Maritime cyber security: new threats and international experience
The paper provides a brief analysis of cyber threats from states, the role of Western countries in creating foundations of international policy management in maritime cyber security and the place of registrars and insurance companies in ensuring it.
Keywords: maritime cyber security, cyber threats
Contacts: semenov@msecurity.ru
IT-ТЕХНОЛОГИИ
Ануфриев И. Е., Васильковский С. С., Пинский А. С. Оптоэлектронная система анализа навигационной обстановки для автономных судов
[english]
Igor’ E. Anufriev, Cand. Sc. Phys. and Math., senior lecturer, deputy director general for strategic development of the science and production enterprise Air and Marine Electronics JSC Sergei S. Vasil’kovskii, deputy director general of the Special Projects Research Institute JSC Aleksandr S. Pinskii, director general of the Industry Association MARINET autonomous non-profit organisation
The paper presents an extended analysis of maritime registrars’ requirements for optoelectronic systems of maritime autonomous ships. An optoelectronic navigation situation analysis system developed by the Air and Marine Electronics JSC and installed on three ships designated for participation in an experiment for operation of Russian-flagged unmanned ships is described. Comparative analysis of the system with Russian and international counterparts is provided.
Keywords: computer vision systems, navigation situation analysis, unmanned vessel, ship navigation safety
Contacts: anufriev@nppame.ru, vss@nii-sp.ru, al@marinet.org
Игорь Е. Ануфриев, канд. физ.-мат. наук, доцент, зам. генерального директора АО НПП «АМЭ» по стратегическому развитию Сергей С. Васильковский, зам. генерального директора АО «НИИ специальных проектов» Александр С. Пинский, генеральный директор АНО «Отраслевой центр МАРИНЕТ»
Представлен развернутый анализ требований морских классификационных обществ к оптоэлектронным системам морских автономных судов. Описана оптоэлектронная система анализа навигационной обстановки, разработанная АО НПП «АМЭ» и установленная на трех судах, предназначенных для участия в эксперименте по эксплуатации беспилотных судов под российским флагом. Проведен сравнительный анализ разработанной системы с российскими и зарубежными аналогами.
Ключевые слова:
системы технического зрения, анализ навигационной обстановки, безэкипажное судно, безопасность судовождения
Контакты:
anufriev@nppame.ru, vss@nii-sp.ru, al@marinet.org
Igor’ E. Anufriev, Sergei S. Vasil’kovskii, Aleksandr S. Pinskii, Optoelectronic navigation situation analysis system for autonomous ships
The paper presents an extended analysis of maritime registrars’ requirements for optoelectronic systems of maritime autonomous ships. An optoelectronic navigation situation analysis system developed by the Air and Marine Electronics JSC and installed on three ships designated for participation in an experiment for operation of Russian-flagged unmanned ships is described. Comparative analysis of the system with Russian and international counterparts is provided.
Keywords: computer vision systems, navigation situation analysis, unmanned vessel, ship navigation safety
Contacts: anufriev@nppame.ru, vss@nii-sp.ru, al@marinet.org
Ефанов Д. В., Осадчий Г. В., Плотников Д. Г., Шинкаренко А. В. Универсальные системы мониторинга как жизненно важные составляющие высокоиммунных транспортных систем
[english]
Dmitrii V. Efanov, Dr. Sc. Eng., senior lecturer, first deputy director general and chief engineer of VEGA Group LLC, professor of the Higher School of Transport under the Machine Engineering, Materials and Transport Institute of the Peter the Great St Petersburg Polytechnic University, professor of the Automatics, Telemechanics and Communications in railway Transport department of the Russian University of Transport (MIIT) German V. Osadchii, technical director of the Complex Monitoring Systems scientific and technical centre LLC, reader of the Railway Automatics and Telemechanics department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Dmitrii G. Plotnikov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Higher School of Transport under the Machine Engineering, Materials and Transport Institute of the Peter the Great St Petersburg Polytechnic University Aleksei V. Shinkarenko, lead engineer programmer, Robo-TeK LLC
The paper notes that monitoring system is a critical component for devices, systems and engineering installations of transport infrastructure that possess high degree of technical immunity. The monitoring systems themselves have to possess the quality of universalisation from development processes to designing and implementation. Architecture of a universal monitoring system and a roadmap for development of a universal hardware and software platform for a monitoring system are outlined. Primary components of monitoring systems are identified. Recommendations to be followed in development of monitoring systems are given.
Keywords: technical diagnosis and monitoring system, technical immunity, universality, system architecture, energy efficiency, minimum carbon footprint
Contacts: TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, dg-plotnikov@mail.ru, av@engenee.ru
Дмитрий В. Ефанов, д-р техн. наук, доцент, первый зам. генерального директора — главный инженер ООО «ВЕГА Групп», профессор Высшей школы транспорта Института машиностроения, материалов и транспорта Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого (СПбПУ), профессор кафедры «Автоматика, телемеханика и связь на железнодорожном транспорте» Российского университета транспорта (РУТ (МИИТ)) Герман В. Осадчий, технический директор ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», старший преподаватель кафедры «Автоматика и телемеханика на железных дорогах» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Дмитрий Г. Плотников, канд. техн. наук, доцент Высшей школы транспорта Института машиностроения, материалов и транспорта СПбПУ Алексей В. Шинкаренко, ведущий инженерпрограммист ООО «Робо-Тек»
В статье отмечается, что система мониторинга является важнейшим компонентом для устройств, систем и инженерных сооружений транспортной инфраструктуры с высоким техническим иммунитетом. Сами системы мониторинга должны обладать свойством универсализации: от процессов разработки, проектирования до их реализации. Приведены архитектура универсальной системы мониторинга, а также дорожная карта разработки универсальной аппаратно-программной платформы системы мониторинга. Выделены основные компоненты систем мониторинга. Даны рекомендации, которым необходимо следовать при разработке систем мониторинга.
Ключевые слова:
система технического диагностирования и мониторинга, технический иммунитет, универсальность, архитектура системы, энергоэффективность, минимальный углеродный след.
Контакты:
TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, dg-plotnikov@mail.ru, av@engenee.ru
Dmitrii V. Efanov, German V. Osadchii, Dmitrii G. Plotnikov, Aleksei V. Shinkarenko, Universal monitoring systems as critical components of highly immune transport systems
The paper notes that monitoring system is a critical component for devices, systems and engineering installations of transport infrastructure that possess high degree of technical immunity. The monitoring systems themselves have to possess the quality of universalisation from development processes to designing and implementation. Architecture of a universal monitoring system and a roadmap for development of a universal hardware and software platform for a monitoring system are outlined. Primary components of monitoring systems are identified. Recommendations to be followed in development of monitoring systems are given.
Keywords: technical diagnosis and monitoring system, technical immunity, universality, system architecture, energy efficiency, minimum carbon footprint
Contacts: TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, dg-plotnikov@mail.ru, av@engenee.ru
ТРАНСПОРТНАЯ ИНФРАСТРУКТУРА
Зайцев А. А., Морозова Е. И., Морозов И. А. Транспортные магистрали для Севера
[english]
Anatolii A. Zaitsev, Dr. Sc. Econ., professor, chairman of the board of the RosMaglev cluster, head of the Innovative Development of Passenger Railway Transportation research and educational centre, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Evgeniia I. Morozova, Cand. Sc. Econ., director general of the Innovative Transport Technologies science and production centre Igor’ A. Morozov, technical director of TD Metkakom LLC
The paper shows the importance of Russian North for Russia’s socioeconomic development. However, lack of reliable transport communications and difficulty of creating them under conditions of permafrost soils hinders development of these territories. The paper considers international and Russian experience in building railways under the permafrost soil conditions. It is shown that laying railways and motorways directly on the surface of permafrost soils leads to thawing and consequently malfunction. The authors propose that ground transport communications be laid above ground using screw-type base foundation technologies. It is shown that elevated area of bearing on the basis of screwed-down supports and metal beams between them allows applying magnetic-levitation transport in the Far North conditions, which permits preserving natural landscape and ensure security, including environmental one.
Keywords: magnetic-levitation transport systems, permafrost soils, screw-type base, thawing of permafrost, temperature stabilisation
Contacts: nozpgups@gmail.com
Анатолий А. Зайцев, д-р экон. наук, профессор, председатель совета кластера «РосМаглев», руководитель Научно-образовательного центра нновационного развития пассажирских железнодорожных перевозок Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I Евгения И. Морозова, канд. экон. наук, генеральный директор НАО «НПЦ «ТИТ» Игорь А. Морозов, технический директор ООО «ТД «МЕТКАТОМ»
В статье показана важность Русского Севера для социально-экономического развития России. Однако отсутствие надежных транспортных коммуникаций и сложность их создания в условиях вечномерзлых грунтов препятствует освоению этих территорий. В статье рассматривается зарубежный и отечественный опыт прокладки железных дорог в условиях вечномерзлых грунтов. Показано, что прокладка железных и автомобильных дорог непосредственно по поверхности вечномерзлых грунтов приводит к их растеплению и, соответственно, выходу из строя. Предложено наземные транспортные коммуникации проводить над поверхностью земли с применением технологии устройства оснований на винтовых опорах. Доказано, что надземная опорная поверхность на основе завинчивающихся опор и металлических балок между ними позволяет применять транспорт на магнитолевитационной технологии в условиях Крайнего Севера, что поможет сохранить природный ландшафт, обеспечить безопасность, в том числе экологическую.
Ключевые слова:
магнитолевитационные транспортные системы, вечномерзлые грунты, винтовая опора, растепление вечной мерзлоты, температурная стабилизация
Контакты:
nozpgups@gmail.com
Anatolii A. Zaitsev, Evgeniia I. Morozova, Igor’ A. Morozov, Transport mainlines for the North
The paper shows the importance of Russian North for Russia’s socioeconomic development. However, lack of reliable transport communications and difficulty of creating them under conditions of permafrost soils hinders development of these territories. The paper considers international and Russian experience in building railways under the permafrost soil conditions. It is shown that laying railways and motorways directly on the surface of permafrost soils leads to thawing and consequently malfunction. The authors propose that ground transport communications be laid above ground using screw-type base foundation technologies. It is shown that elevated area of bearing on the basis of screwed-down supports and metal beams between them allows applying magnetic-levitation transport in the Far North conditions, which permits preserving natural landscape and ensure security, including environmental one.
Keywords: magnetic-levitation transport systems, permafrost soils, screw-type base, thawing of permafrost, temperature stabilisation
Contacts: nozpgups@gmail.com
Гладков Г. Л., Моргунов К. П., Ивановский Ю. К. Лабораторные исследования характеристик речного потока в районе проектируемых опор мостового перехода
[english]
Gennadii L. Gladkov, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the waterways and water survey department, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping Konstantin P. Morgunov, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, chair of the hydraulics and hydraulic engineering structures and designs department, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping Iurii K. Ivanovskii, senior lecturer of the hydraulics and hydraulic engineering structures and designs department, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
The paper presents results of laboratory studies of influence made by the supports being built in the Neva stream bed in the course of construction of a bridge crossing as part of designing a high-speed latitudinal motorway on river flow characteristics. Simulation was carried out for two options of locating new bridge’s supports in relation to the existing bridge structures. Limits of variation of river flow characteristics are accounted for, including maximum, minimum and residual flow and water marks in the stream bed. The studies indicated that the installation of supports of a projected bridge in the stream bed does not cause significant changes in the flow structure, as redistribution of flow rate in the sections of the existing and projected bridges occurs. Average velocities in the navigable span of the existing bridge reduce somewhat during installation of new supports, velocity curve flattens by the width of central and side spans, and vortex trail gets formed more sharply in the area beyond the supports.
Keywords: river stream, laboratory simulation, flow rate, flow velocity, vortex trail
Contacts: gladkovgl@mail.ru, MorgunovKP@gumrf.ru, urkiriv@mail.ru
Геннадий Л. Гладков, д-р техн. наук, профессор, зав. кафедрой водных путей и водных изысканий Государственного университета морского и речного флота им. Адмирала С. О. Макарова (ГУМРФ им. Адмирала С. О. Макарова) Константин П. Моргунов, канд. техн. наук, доцент, зав. кафедрой гидротехнических сооружений, конструкций и гидравлики ГУМРФ им. адмирала С. О. Макарова Юрий К. Ивановский, доцент кафедры гидротехнических сооружений, конструкций и гидравлики ГУМРФ им. Адмирала С. О. Макарова
В статье представлены результаты лабораторных исследований влияния опор, возводимых в русле Невы при строительстве мостового перехода в рамках проектирования широтной магистрали скоростного движения, на характеристики речного потока. Моделирование проведено для двух вариантов расположения опор нового моста относительно конструкций существующего моста. Учтены границы изменения характеристик речного потока — максимальные, минимальные и бытовые расходы и отметки уровня воды в русле. Исследования показали, что устройство в русле опор проектируемого моста не вызывает существенных изменений в структуре потока, происходит перераспределение расхода в створах существующего и проектируемого мостов. Средние скорости в судоходном пролете существующего моста при устройстве новых опор несколько уменьшаются, эпюра скоростей выравнивается по ширине центрального и боковых пролетов, в области за опорами четче формируется вихревой след.
Ключевые слова:
речное русло, лабораторное моделирование, расход воды, скорости потока, вихревой след
Контакты:
gladkovgl@mail.ru, MorgunovKP@gumrf.ru, urkiriv@mail.ru
Gennadii L. Gladkov, Konstantin P. Morgunov, Iurii K. Ivanovskii, Laboratory studies of river flow characteristics in the area of projected bridge crossing supports
The paper presents results of laboratory studies of influence made by the supports being built in the Neva stream bed in the course of construction of a bridge crossing as part of designing a high-speed latitudinal motorway on river flow characteristics. Simulation was carried out for two options of locating new bridge’s supports in relation to the existing bridge structures. Limits of variation of river flow characteristics are accounted for, including maximum, minimum and residual flow and water marks in the stream bed. The studies indicated that the installation of supports of a projected bridge in the stream bed does not cause significant changes in the flow structure, as redistribution of flow rate in the sections of the existing and projected bridges occurs. Average velocities in the navigable span of the existing bridge reduce somewhat during installation of new supports, velocity curve flattens by the width of central and side spans, and vortex trail gets formed more sharply in the area beyond the supports.
Keywords: river stream, laboratory simulation, flow rate, flow velocity, vortex trail
Contacts: gladkovgl@mail.ru, MorgunovKP@gumrf.ru, urkiriv@mail.ru
ГОРОД И ТРАНСПОРТ
Николаев К. Ю. Выбор полигона и параметров применения технологии «трамвай-поезд» в России
[english]
Konstantin Iu. Nikolaev, category 1 engineer, Transport Economy and Development Institute JSC
The paper provides brief analysis of international studies dedicated to construction and development of tram-train systems in Europe. A method for selecting transport systems of Russian cities as a basis for introduction of the tram-train technology is presented on the basis of international experience. Pros and cons of such bimodal transport system are considered. Main functional requirements for infrastructure elements and rolling stock are formulated, and effect-producing factors from introduction and operation of the tram-train system are outlined.
Keywords: railway, tram, tram-train, public transport, light rail transport, functional requirements
Contacts: constantsurety@gmail.com
Константин Ю. Николаев, инженер I категории АО «Институт экономики и развития транспорта»
В статье проведен краткий анализ зарубежных работ, посвященных строительству и развитию систем «трамвай-поезд» в Европе. На основе иностранного опыта представлена методика отбора транспортных систем российских городов, как базы для внедрения технологии «трамвай-поезд». Рассмотрены преимущества и недостатки такой бимодальной транспортной системы. Сформулированы основные функциональные требования к элементам инфраструктуры и подвижному составу, приведены эффектообразующие факторы от внедрения и эксплуатации системы «трамвай-поезд».
Ключевые слова:
железная дорога, трамвай, трамвай-поезд, общественный транспорт, легкий рельсовый транспорт, функциональные требования
Контакты:
constantsurety@gmail.com
Konstantin Iu. Nikolaev, Selection of operating domain and parameters for application of the tram-train technology in Russia
The paper provides brief analysis of international studies dedicated to construction and development of tram-train systems in Europe. A method for selecting transport systems of Russian cities as a basis for introduction of the tram-train technology is presented on the basis of international experience. Pros and cons of such bimodal transport system are considered. Main functional requirements for infrastructure elements and rolling stock are formulated, and effect-producing factors from introduction and operation of the tram-train system are outlined.
Keywords: railway, tram, tram-train, public transport, light rail transport, functional requirements
Contacts: constantsurety@gmail.com
Дудкин Е. П., Черняева В. А., Хусам Аббас Мохсин Абужваид Перспективы развития городского общественного транспорта Ирака
[english]
Evgenii P. Dudkin, Dr. Sc. Eng., professor, head of the Industrial and Urban Transport research and educational centre, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Viktoriia A. Cherniaeva, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the railroad track department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Khusam Abbas Mokhsin Abuzhvaid, PhD student, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University
The paper makes the case for using methods developed by Russian researchers in evaluating prospects for development of public transport in Iraq’s cities. Application of the following methods to account for Iraqi cities’ characteristics is demonstrated to be possible: statistical processing of simulation results, probability theories, functional analysis, mathematical simulation, computational geometry. Recommendations for sharing traffic between types of public transport are offered.
Keywords: methods for defining nomenclature of urban public transport, rolling stock capacity, passenger traffic intensity, population density, Iraqi cities’ characteristics
Contacts: ed@pgups-tempus.ru
Евгений П. Дудкин, д-р техн. наук, профессор, руководитель НОЦ «Промышленный и городской транспорт» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Виктория А. Черняева, канд. техн. наук, доцент кафедры «Железнодорожный путь» ПГУПС Хусам Аббас Мохсин Абужваид, аспирант ПГУПС
Дается обоснование перспектив развития общественного транспорта в городах Ирака с использованием методик, разработанных учеными России. Показана возможность применения следующих методов: статистической обработки результатов моделирования, теории вероятности, функционального анализа, математического моделирования, вычислительной геометрии, — при учете характеристик городов Ирака. Предложены рекомендации по распределению объемов перевозок между видами общественного транспорта.
Ключевые слова:
методика определения номенклатуры городского общественного транспорта, вместимость подвижного состава, напряженность пассажиропотока, плотность населения, характеристики иракских городов
Контакты:
ed@pgups-tempus.ru
Evgenii P. Dudkin, Viktoriia A. Cherniaeva, Khusam Abbas Mokhsin Abuzhvaid, Development prospects for Iraq’s urban public transport
The paper makes the case for using methods developed by Russian researchers in evaluating prospects for development of public transport in Iraq’s cities. Application of the following methods to account for Iraqi cities’ characteristics is demonstrated to be possible: statistical processing of simulation results, probability theories, functional analysis, mathematical simulation, computational geometry. Recommendations for sharing traffic between types of public transport are offered.
Keywords: methods for defining nomenclature of urban public transport, rolling stock capacity, passenger traffic intensity, population density, Iraqi cities’ characteristics
Contacts: ed@pgups-tempus.ru
ТРАНСПОРТНОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
Федоров С. А., Шевченко Д. В., Тохчукова М. Р., Калугин А. В., Шнек В. А. Вагон-цистерна сочлененного типа для перевозки светлых нефтепродуктов
[english]
Sergei A. Fedorov, Cand. Sc. Eng., deputy executive director, director of the cargo wagon design directorate, All-Union Research and Development Centre for Transport Technology LLC Denis V. Shevchenko, Cand. Sc. Eng., deputy executive director for science, director of the scientific-research directorate, All-Union Research and Development Centre for Transport Technology LLC Malika R. Tokhchukova, Cand. Sc. Eng., Wagon Structural Strength section head of the scientific-research directorate, All-Union Research and Development Centre for Transport Technology LLC Aleksandr V. Kalugin, design team head, All-Union Research and Development Centre for Transport Technology LLC Vladimir A. Shnek, lead designer, All-Union Research and Development Centre for Transport Technology LLC
The paper presents results of designing an articulated-type tank wagon for petroleum products. Non-exceeding of safe allowable stresses in the design under standard loading conditions is confirmed. An analysis of economic efficiency of tank wagon in comparison with a pair of standard four-axle tank wagons is provided.
Keywords: articulated wagon, tank wagon, petroleum products, half-frame, articulation equipment, operation
Contacts: sfedorov@tt-center.ru, dshevchenko@tt-center.ru, mtokhchukova@tt-center.ru, akalugin@tt-center.ru, vshnek@tt-center.ru
Сергей А. Федоров, канд. техн. наук, зам. исполнительного директора, директор дирекции проектирования грузовых вагонов ООО «ВНИЦТТ» Денис В. Шевченко, канд. техн. наук, зам. исполнительного директора по науке, директор научно-исследовательской дирекции ООО «ВНИЦТТ» Малика Р. Тохчукова, канд. техн. наук, руководитель направления «Прочность конструкций вагонов» научно-исследовательской дирекции ООО «ВНИЦТТ» Александр В. Калугин, руководитель конструкторской группы ООО «ВНИЦТТ» Владимир А. Шнек, ведущий инженер-конструктор ООО «ВНИЦТТ»
В статье представлены результаты разработки вагона-цистерны сочлененного типа для нефтепродуктов. Подтверждено отсутствие превышений допускаемых напряжений в конструкции при нормируемых режимах нагружения. Сделан анализ экономической эффективности вагона-цистерны в сравнении с парой типовых четырехосных вагонов-цистерн.
Ключевые слова:
сочлененный вагон, вагон-цистерна, нефтепродукты, полурама, устройство сочленения, эксплуатация
Контакты:
sfedorov@tt-center.ru, dshevchenko@tt-center.ru, mtokhchukova@tt-center.ru, akalugin@tt-center.ru, vshnek@tt-center.ru
Sergei A. Fedorov, Denis V. Shevchenko, Malika R. Tokhchukova, Aleksandr V. Kalugin, Vladimir A. Shnek, Articulated-type tank wagon for transportation of light petroleum products
The paper presents results of designing an articulated-type tank wagon for petroleum products. Non-exceeding of safe allowable stresses in the design under standard loading conditions is confirmed. An analysis of economic efficiency of tank wagon in comparison with a pair of standard four-axle tank wagons is provided.
Keywords: articulated wagon, tank wagon, petroleum products, half-frame, articulation equipment, operation
Contacts: sfedorov@tt-center.ru, dshevchenko@tt-center.ru, mtokhchukova@tt-center.ru, akalugin@tt-center.ru, vshnek@tt-center.ru