ГОСУДАРСТВО И ТРАНСПОРТ
Мачерет Д. А., Транспорт и модернизация: теоретические аспекты взаимного влияния
[english]
Dmitrii A. Macheret, Dr. Sc. Econ., professor, first deputy chair of the United Academic Council of the Russian Railways JSC, professor, Russian University of Transport (MIIT)
The paper considers development of transport in the context of primary and secondary modernisation. Mutual influence of transport activities and most important aspects of every phase of modernisation is determined. Challenges to the transport system that appear in the course of deepening modernisation and the possible responses to these challenges are identified. Conclusion is reached regarding the need for conducting empirical studies into mutual connection of modernisation and development of transport, and basic outlines or such studies are defined.
Keywords: modernisation, transport, industrial economy, urbanisation, urban passenger transportation, development of globalisation, environmentalisation, decarbonisation, digitalisation
Contacts: macheret.dmitry@vniizht.ru
Дмитрий А. Мачерет, д-р экон. наук, профессор, первый заместитель председателя Объединенного ученого совета ОАО «РЖД», профессор Российского университета транспорта (РУТ (МИИТ))
В статье рассмотрено развитие транспорта в контексте первичной и вторичной модернизации. Выявлено взаимное влияние транспортной деятельности и важнейших аспектов каждой из фаз модернизации. Определены вызовы для транспортной системы, возникающие в ходе углубления модернизации и возможные варианты ответов на эти вызовы. Сделан вывод о необходимости проведения эмпирических исследований взаимосвязи модернизации и развития транспорта и определены общие контуры таких исследований.
Ключевые слова:
модернизация, транспорт, индустриальная экономика, урбанизация, городские пассажирские перевозки, развитие глобализации, экологизация, декарбонизация, цифровизация
Контакты:
macheret.dmitry@vniizht.ru
Dmitrii A. Macheret Transport and modernisation: theoretical aspects of mutual influence
The paper considers development of transport in the context of primary and secondary modernisation. Mutual influence of transport activities and most important aspects of every phase of modernisation is determined. Challenges to the transport system that appear in the course of deepening modernisation and the possible responses to these challenges are identified. Conclusion is reached regarding the need for conducting empirical studies into mutual connection of modernisation and development of transport, and basic outlines or such studies are defined.
Keywords: modernisation, transport, industrial economy, urbanisation, urban passenger transportation, development of globalisation, environmentalisation, decarbonisation, digitalisation
Contacts: macheret.dmitry@vniizht.ru
Панычев А. Ю., Черняева В. А. Конкурентоспособность транспортных университетов: перспективы вхождения в международные рейтинги
[english]
Aleksandr Iu. Panychev, Cand. Sc. Econ., senior lecturer, rector, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University Viktoriia A. Cherniaeva, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, head of the Quality, Licensing and Accreditation Directorate, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University
The paper presents an analysis of methodology of international university ratings. A definition, an evaluation of connection between the position of Russian universities in the ratings and such key indicators as the share of the organisation’s income from all sources per one student and average number of students per one educational and research employee, and modelling of positions of transport universities in international institutional ratings (in case entrance criteria are met) are provided. For data analysis, functions in the shape of a linear additive model and a non-linear multiplicative model were formulated. The results obtained allow for the conclusion that a high degree of interdependence exists between the aforementioned variables: the position in the rating is the higher the higher is the income per one student and the lower the student to educational and research employee ratio. Results of application of expert evaluations also make significant influence on the force of correlational relationship and the final place of a university in international ratings. With the current income base and the student to educational and research employee ratio have low chances of entering the lists of the world’s top 500 best educational organisations.
Keywords: higher education, transport university, world rating, international rating, rating methodology, university income, rating position, student to teacher ratio, modelling of rating positions
Contacts: rector@pgups.ru, chernyaeva@pgups.ru
Александр Ю. Панычев, канд. экон. наук, доцент, ректор Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) Виктория А. Черняева, канд. техн. наук, доцент, начальник Управления качества, лицензирования и аккредитации
В статье представлен анализ методологии международных рейтингов вузов. Дано определение и оценка связи между положением российских вузов в рейтингах и такими ключевыми показателями, как отношение дохода организации из всех источников в пересчете на одного студента и среднее соотношение количества студентов вуза на одного научно-педагогического работника (НПР), а также моделирование позиций транспортных вузов в институциональных международных рейтингах (в случае обеспечения входных критериев). Для анализа данных построены зависимости в виде линейной аддитивной модели и нелинейной мультипликативной модели. Полученные результаты позволяют сделать выводы о наличии высокой связи между вышеуказанными переменными: позиция в рейтинге тем выше, чем выше доход на одного студента и меньше соотношение «студент / НПР». Также велико влияние результатов применения экспертных оценок на силу корреляционной связи и итогового положения вуза в международных рейтингах. Транспортные вузы при сегодняшней доходной базе и соотношении «студент / НПР» имеют невысокие шансы попадания в топ‑500 лучших образовательных организаций мира.
Ключевые слова:
высшее образование, транспортный вуз, мировой рейтинг, международный рейтинг, методология рейтинга, доход вуза, положение в рейтинге, соотношение студент/преподаватель, моделирование позиций в рейтинге
Контакты:
rector@pgups.ru, chernyaeva@pgups.ru
Aleksandr Iu. Panychev, Viktoriia A. Cherniaeva, Competitiveness of transport universities: prospects of entering international ratings
The paper presents an analysis of methodology of international university ratings. A definition, an evaluation of connection between the position of Russian universities in the ratings and such key indicators as the share of the organisation’s income from all sources per one student and average number of students per one educational and research employee, and modelling of positions of transport universities in international institutional ratings (in case entrance criteria are met) are provided. For data analysis, functions in the shape of a linear additive model and a non-linear multiplicative model were formulated. The results obtained allow for the conclusion that a high degree of interdependence exists between the aforementioned variables: the position in the rating is the higher the higher is the income per one student and the lower the student to educational and research employee ratio. Results of application of expert evaluations also make significant influence on the force of correlational relationship and the final place of a university in international ratings. With the current income base and the student to educational and research employee ratio have low chances of entering the lists of the world’s top 500 best educational organisations.
Keywords: higher education, transport university, world rating, international rating, rating methodology, university income, rating position, student to teacher ratio, modelling of rating positions
Contacts: rector@pgups.ru, chernyaeva@pgups.ru
ЭКОНОМИКА И МЕНЕДЖМЕНТ
Мячин В. Н., Цибро С. В., Баскакова А. А. Особенности разработки системы транспортного обслуживания удаленных территорий
[english]
Valerii N. Miachin, Dr. Sc. Eng., professor, director general, Scientific Research and Design Institute of Territorial Development and Transport Infrastructure (NIPI TRTI) Stanislav V. Tsibro, first deputy director general, head of the socioeconomic research department, NIPI TRTI Alina A. Baskakova, Cand. Sc. Econ., head of the transport economy work stream, NIPI TRTI
The paper considers the problem of developing a transport service system for remote territories on the example of Chukotka Autonomous Okrug. The objective of the study is to determine a method for selecting an optimum option for delivery of cargoes from mine fields in the remote territories to an outside transport junction, considering spending in development of transport infrastructure and expenditure on cargo delivery. In the process of analysis of the region’s special features, several limiting factors impacting managerial decisions and increasing investment and operational costs were identified. Recommendations for managerial decisions in organisation of transport services in remote territories were provided, and a list of costs was provided for comparing the options for providing transport services to remote territories and selecting the optimal option proceeding from multi-criteria analysis.
Keywords: transport services, remote territory, investment costs, operational costs
Contacts: vmyachin@ipr.ru, stas@ipr.ru, abaskakova@ipr.ru
Валерий Н. Мячин, д-р техн. наук, профессор, генеральный директор Научно-исследовательского и проектного института территориального инфраструктуры (ООО «НИПИ ТРТИ») Станислав В. Цибро, первый заместитель генерального директора — руководитель департамента социально-экономических исследований ООО «НИПИ ТРТИ» Алина А. Баскакова, канд. экон. наук, руководитель проектного направления экономики транспорта ООО «НИПИ ТРТИ»
В статье рассматривается проблема разработки системы транспортного обслуживания удаленных территорий на примере Чукотского автономного округа. Цель исследования — определить метод выбора оптимального варианта доставки грузов от месторождений на удаленных территориях до внешнего транспортного узла с учетом расходов на развитие транспортной инфраструктуры и затрат на доставку грузов. При анализе специфики региона выявлен ряд ограничивающих факторов, которые влияют на управленческие решения и приводят к росту капитальных и эксплуатационных затрат. Даны рекомендации по управленческим решениям при организации транспортного обслуживания удаленных территорий, приведен перечень затрат для сравнения вариантов системы транспортного обслуживания удаленных территорий и выбора оптимального варианта, исходя из многокритериального анализа.
Ключевые слова:
транспортное обслуживание, удаленная территория, капитальные затраты, эксплуатационные затраты
Контакты:
vmyachin@ipr.ru, stas@ipr.ru, abaskakova@ipr.ru
Valerii N. Miachin, Stanislav V. Tsibro, Alina A. Baskakova, Special features of developing a transport service system for remote territories
The paper considers the problem of developing a transport service system for remote territories on the example of Chukotka Autonomous Okrug. The objective of the study is to determine a method for selecting an optimum option for delivery of cargoes from mine fields in the remote territories to an outside transport junction, considering spending in development of transport infrastructure and expenditure on cargo delivery. In the process of analysis of the region’s special features, several limiting factors impacting managerial decisions and increasing investment and operational costs were identified. Recommendations for managerial decisions in organisation of transport services in remote territories were provided, and a list of costs was provided for comparing the options for providing transport services to remote territories and selecting the optimal option proceeding from multi-criteria analysis.
Keywords: transport services, remote territory, investment costs, operational costs
Contacts: vmyachin@ipr.ru, stas@ipr.ru, abaskakova@ipr.ru
Буянов А. С. Методы оценки стоимости перевозки грузов морским транспортом в условиях ограниченного информационного обеспечения
[english]
Aleksandr S. Buianov, Cand. Sc. Econ., deputy director general for scientific work, development, economy and ecology of maritime transport, Central Scientific Research, Design and Engineering Institute for Maritime Fleet
The paper describes main approaches to evaluation of operation costs of maritime vessels and the cost of transportation of a unit of cargo. Budgetary structure of constant and variable costs is analysed. The considered methods of evaluation at different stages of development of a project are compared.
Keywords: maritime transport, vessel, operation, costs, budget costs, economy, value, cost price, time charter, investments.
Contacts: BuyanovAS@cniimf.ru
Александр С. Буянов, канд. экон. наук, заместитель генерального директора по научной работе, по развитию, экономике и экологии морского транспорта АО «Центральный научно-исследовательский и проектно-конструкторский институт морского флота»
Описаны основные подходы к оценке эксплуатационных расходов морских судов и стоимости перевозки единицы груза. Проанализирована структура бюджета постоянных и переменных расходов. Выполнено сравнение рассмотренных методов оценки на различных стадиях разработки проекта.
Ключевые слова:
морской транспорт, судно, эксплуатация, расходы, бюджет затрат, экономика, стоимость, себестоимость, тайм-чартер, инвестиции
Контакты:
BuyanovAS@cniimf.ru
Aleksandr S. Buianov, Methods of estimating the cost of transporting cargoes by maritime transport under conditions of limited information supply
The paper describes main approaches to evaluation of operation costs of maritime vessels and the cost of transportation of a unit of cargo. Budgetary structure of constant and variable costs is analysed. The considered methods of evaluation at different stages of development of a project are compared.
Keywords: maritime transport, vessel, operation, costs, budget costs, economy, value, cost price, time charter, investments.
Contacts: BuyanovAS@cniimf.ru
БЕЗОПАСНОСТЬ
Куклев Е. А. Моделирование опасных сценариев событий при эксплуатации транспортных систем в условиях неопределенности ситуаций
[english]
Evgenii A. Kuklev, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the department № 6 Mechanics, St Petersburg State Civil Aviation University
The paper presents an evaluation of safety levels of aircraft (and transport system) operation based on indices of risk of occurring dangerous situations conditioned by breaching operation standards and disturbances of various types. Safety management is formed for structures and system states defined in fuzzy sets based on the ‘catastrophe equation’ in the form of a combination of logical conditions for occurring of dangerous scenarios (events) as the system loses functionality qualities.
Keywords: risk event, indeterminacy, catastrophe equation
Contacts: ekuklev@mail.ru
Евгений А. Куклев, д-р. техн. наук, профессор, заведующий кафедрой № 6 «Механики» Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации
Проведена оценка уровней безопасности эксплуатации воздушных судов (и транспортных систем) на основе показателей риска возникновения опасных ситуаций, обусловленных нарушением стандартов эксплуатации и возмущениями разного рода. Управление безопасностью формируется для структур и состояний систем, определенных в нечетких множествах Fuzzy Sets на основе «уравнения катастрофы» в форме комбинаций логических условий возникновения опасных сценариев (событий) при потере системой свойств функциональности.
Ключевые слова:
рисковое событие, неопределенность, уравнение катастрофы
Контакты:
ekuklev@mail.ru
Evgenii A. Kuklev, Simulation of dangerous scenarios of events during operation of transport systems under conditions of uncertainty situations
The paper presents an evaluation of safety levels of aircraft (and transport system) operation based on indices of risk of occurring dangerous situations conditioned by breaching operation standards and disturbances of various types. Safety management is formed for structures and system states defined in fuzzy sets based on the ‘catastrophe equation’ in the form of a combination of logical conditions for occurring of dangerous scenarios (events) as the system loses functionality qualities.
Keywords: risk event, indeterminacy, catastrophe equation
Contacts: ekuklev@mail.ru
Кравченко П. А., Олещенко Е. М., Доценко С. Н. Алгоритмизация процессов функционирования автомобильных автоматизированных систем активной безопасности
[english]
Pavel A. Kravchenko, Dr. Sc. Eng., professor, head of research of the Traffic Safety Institute, St Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering (SPbGASU) Elena M. Oleshchenko, Cand. Sc. Eng., senior lecturer, director of the Centre of Continuing Education of the Motor Car and Road Faculty, SPbGASU Sergei N. Dotsenko, laboratory head of the Ground-type Transport and Technological Machines department, SPbGASU
The paper considers the problem of expanding the knowledge area regarding the factors impacting the level of traffic safety being ensured which are outside the field of vision of responsible officials. Such factors include levels of performance attributes of motor-cars’ preventive safety automated systems, considering their high social importance. The paper provides a definition of functionally obligatory key terms for the subject being studied, a justification for the necessity of an algorithmic form of presenting the processes of functioning of aforementioned systems and its implementation. An algorithmic (structural-functional) mathematical model of a system of organisational management of operation in control of technical state of systems being studied and the mechanisms of forming the indices of its performance attributes are provided.
Keywords: traffic safety, system, performance attribute, performance attribute indices, factors, key terms, pilotless vehicles
Contacts: obdd2008@mail.ru, dot_se_nko@mail.ru
Павел А. Кравченко, д-р техн. наук, профессор, научный руководитель Института безопасности дорожного движения Санкт-Петербургского государственного архитектурно-строительного университета (ИБДД СПбГАСУ) Елена М. Олещенко, канд. техн. наук, доцент, директор Центра повышения квалификации автомобильно-дорожного факультета СПбГАСУ Сергей Н. Доценко, заведующий лабораторией кафедры наземных транспортно-технологических машин СПбГАСУ
Рассмотрена проблема расширения области знаний о факторах, влияющих на уровень обеспечиваемой БДД и не находящихся в поле зрения ответственных должностных лиц. К таким факторам отнесены уровни показателей функциональных свойств автомобильных автоматизированных систем активной безопасности, учитывая их высокую социальную значимость. Дается толкование функционально обязательных для исследуемой темы ключевых терминов, обоснование необходимости алгоритмической формы представления процессов функционирования указанных систем и ее реализация. Приведена алгоритмическая (структурно-функциональная) математическая модель системы организационного управления деятельностью по контролю технического состояния исследуемых систем и механизмы формирования показателей ее функциональных свойств.
Ключевые слова:
безопасность дорожного движения (БДД), система, функциональное свойство (ФС), показатели ФС, факторы, ключевые термины, беспилотные транспортные средства (БТС)
Контакты:
obdd2008@mail.ru, dot_se_nko@mail.ru
Pavel A. Kravchenko, Elena M. Oleshchenko, Sergei N. Dotsenko, Algorithmicising of the processes of functioning of motor-car preventive safety automated systems
The paper considers the problem of expanding the knowledge area regarding the factors impacting the level of traffic safety being ensured which are outside the field of vision of responsible officials. Such factors include levels of performance attributes of motor-cars’ preventive safety automated systems, considering their high social importance. The paper provides a definition of functionally obligatory key terms for the subject being studied, a justification for the necessity of an algorithmic form of presenting the processes of functioning of aforementioned systems and its implementation. An algorithmic (structural-functional) mathematical model of a system of organisational management of operation in control of technical state of systems being studied and the mechanisms of forming the indices of its performance attributes are provided.
Keywords: traffic safety, system, performance attribute, performance attribute indices, factors, key terms, pilotless vehicles
Contacts: obdd2008@mail.ru, dot_se_nko@mail.ru
Жанказиев С. В., Воробьев А. И., Якутов А. В. Технологический конкурс как прототип полигонных испытаний функциональной безопасности ВАТС
[english]
Sultan V. Zhankaziev, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the Traffic Organisation and Safety department, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) Andrei I. Vorob’ev, Cand. Sc. Eng., senior lecturer of the Traffic Organisation and Safety department, MADI Aleksandr V. Iakutov, Cand. Sc. Eng., executive director of the Research and Innovations Directorate, SberBank
The paper considers the issues of testing highly automated vehicles in confined environment for minimum functionality, which ensures permitting the car to undertake expanded testing in public roads. Checking highly automated vehicles’ functional safety with the help of testing during conducting technological competitions is described.
Keywords: automated vehicles, autonomous movement, traffic safety, technological competitions
Contacts: sultanv@mail.ru, andrey552@yandex.ru, yakutoff@yandex.ru
Султан В. Жанказиев, д-р. техн. наук, профессор, заведующий кафедрой «Организация и безопасность движения» Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ) Андрей И. Воробьев, канд. техн. наук, доцент кафедры «Организация и безопасность движения» МАДИ Александр В. Якутов, канд. техн. наук, исполнительный директор Управления исследований и инноваций ПАО «Сбербанк России»
Рассмотрены вопросы испытаний высокоавтоматизированных транспортных средств (ВАТС) в ограниченной среде на минимальный функционал, обеспечивающий допуск автомобиля к расширенным тестированиям на дорогах общего пользования. Описана проверка функциональной безопасности ВАТС с помощью тестирования при проведении технологических конкурсов.
Ключевые слова:
автоматизированные транспортные средства, автономное движение, безопасность дорожного движения, технологические конкурсы
Контакты:
sultanv@mail.ru, andrey552@yandex.ru, yakutoff@yandex.ru
Sultan V. Zhankaziev, Andrei I. Vorob’ev, Aleksandr V. Iakutov, Technological competition as a prototype of ground test of highly automated vehicles’ functional safety
The paper considers the issues of testing highly automated vehicles in confined environment for minimum functionality, which ensures permitting the car to undertake expanded testing in public roads. Checking highly automated vehicles’ functional safety with the help of testing during conducting technological competitions is described.
Keywords: automated vehicles, autonomous movement, traffic safety, technological competitions
Contacts: sultanv@mail.ru, andrey552@yandex.ru, yakutoff@yandex.ru
ЛОГИСТИКА И ПЕРЕВОЗКИ
Батищев И. И., Можайская И. А. Актуальные проблемы развития грузоперевозящего автотранспортного парка в РФ
[english]
Ivan I. Batishchev, Cand. Sc. Econ., senior researcher, head of the scientific research sector for cargo transportation by motor transport, Scientific and Research Institute of Motor Transport (JSC NIIAT) Irina A. Mozhaiskaia, researcher, scientific research sector for cargo transportation by motor transport, JSC NIIAT
The authors consider some problems in registering the fleet of lorries and cargo-carrying motor vehicles, make proposals for perfecting these indices in cargo motor transport and for increasing the sphere of application of the Platon system in the road network of the Russian Federation.
Keywords: cargo transportation by motor transport, cargo transportation volume, cargo turnover, cargo-carrying motor vehicle, trailer and semi-trailer fleet, special motor vehicles, grey market in cargo transportation
Contacts: mir@niiat.ru
Иван И. Батищев, канд. экон. наук, старший научный сотрудник, заведующий научно-исследовательским сектором «Управление перевозками грузов автомобильным транспортом» ОАО «Научно-исследовательский институт автомобильного транспорта» (НИИАТ) Ирина А. Можайская, научный сотрудник научно-исследовательского сектора «Управление перевозками грузов автомобильным транспортом» НИИАТ
Рассмотрены некоторые проблемы учета парка грузовых и грузоперевозящих автомобилей, внесены предложения по совершенствованию этих показателей на грузовом автомобильном транспорте, а также по расширению сферы действия системы «Платон» на дорожной сети Российской Федерации.
Ключевые слова:
перевозки грузов автомобильным транспортом, объем перевозок грузов, грузооборот, парк грузоперевозящих автомобилей, прицепов и полуприцепов, специальные автомобили, «теневой» рынок грузоперевозок
Контакты:
mir@niiat.ru
Ivan I. Batishchev, Irina A. Mozhaiskaia, Current problems in the development of cargo-carrying motor vehicle fleet in the Russian Federation
The authors consider some problems in registering the fleet of lorries and cargo-carrying motor vehicles, make proposals for perfecting these indices in cargo motor transport and for increasing the sphere of application of the Platon system in the road network of the Russian Federation.
Keywords: cargo transportation by motor transport, cargo transportation volume, cargo turnover, cargo-carrying motor vehicle, trailer and semi-trailer fleet, special motor vehicles, grey market in cargo transportation
Contacts: mir@niiat.ru
Левин Д. Ю. Логистика перевозочного процесса железных дорог
[english]
Dmitrii Iu. Levin, Dr. Sc. Eng.
Logistics of railway field operation studies disruptions and risks occurring in the transportation process and develops mechanisms of fighting against them. The first part of the paper was published in the Transport of the Russian Federation issue 1-2 (92-93). The second part presents an extended analysis of infrastructural shortcomings, recommendations for managing train formation and budgeting transportation process.
Keywords: railway conveyor, logistical chains of a transportation process, irregularity, spontaneity, systemic approach, interaction, regularity, final financial results
Contacts: levindu@yandex.ru
Дмитрий Ю. Левин, д-р техн. наук
Логистика эксплуатационной работы железных дорог изучает помехи, риски, возникающие в перевозочном процессе, и вырабатывает механизмы борьбы с ними. Первая часть статьи опубликована в № 1–2 (92–93) журнала «Транспорт Российской Федерации». Во второй части статьи представлен развернутый анализ недостатков инфраструктуры, рекомендации по управлению поездообразованием и бюджетированию перевозочного процесса.
Ключевые слова:
железнодорожный конвейер, логистические цепи перевозочного процесса, неравномерность, стихийность, системность, взаимодействие, бесперебойность, конечные финансовые результаты
Контакты:
levindu@yandex.ru
Dmitrii Iu. Levin, Logistics of railway transportation process
Logistics of railway field operation studies disruptions and risks occurring in the transportation process and develops mechanisms of fighting against them. The first part of the paper was published in the Transport of the Russian Federation issue 1-2 (92-93). The second part presents an extended analysis of infrastructural shortcomings, recommendations for managing train formation and budgeting transportation process.
Keywords: railway conveyor, logistical chains of a transportation process, irregularity, spontaneity, systemic approach, interaction, regularity, final financial results
Contacts: levindu@yandex.ru
IT-ТЕХНОЛОГИИ
Ефанов Д. В., Осадчий Г. В., Аганов И. А. Барьерная функция систем мониторинга в увязке с системами управления движением поездов
[english]
Dmitrii V. Efanov, Dr. Sc. Eng., senior lecturer, deputy director general for research work, Complex Monitoring Systems Research and Technology Centre, Higher School of Transport professor at the Engineering, Materials and Transport Institute, Peter the Great St Petersburg Polytechnic University, professor of the Automatics, Telemechanics and Communications in Railway Transport department, Russian University of Transport (MIIT) German V. Osadchii, deputy director general, chief engineer, Complex Monitoring Systems Research and Technology Centre, chief instructor of the Automatics and Telemechanics on the Railways department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Igor’ A. Aganov, director general, Complex Monitoring Systems Research and Technology Centre
The paper describes conceptual principles of connection of technical testing and monitoring systems with train movement control systems as regards the implementation of the barrier function, which is aimed at perfecting approaches to ensuring safety of transportation process. It is shown that railway automatics and telemechanics systems cannot ensure safety upon reaching limit states of railway infrastructure objects with which they do not directly interact. It is proposed to carry out automatic connection of systems with the objective of transferring information regarding speed limits during the passage of a testing and monitoring object (through to full stop) to the train dispatcher and the engine driver, which would require perfecting the principles of building railway infrastructure objects technical testing and monitoring systems and modernisation of regulatory framework.
Keywords: railway automatics and telemechanics systems, technical testing and monitoring systems, railway infrastructure objects, unit under test’s survivability index, connection of monitoring system and management system, train movement safety, monitoring systems’ barrier functions
Contacts: TrES-4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, 7157000@bk.ru
Дмитрний В. Ефанов, д-р техн. наук, доцент, зам. генерального директора по научно-исследовательской работе ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», профессор Высшей школы транспорта Института машиностроения, материалов и транспорта Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого, профессор кафедры «Автоматика, телемеханика и связь на железнодорожном транспорте» Российского университета транспорта (МИИТ) Герман В. Осадчий, зам. генерального директора — главный инженер ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», старший преподаватель кафедры «Автоматика и телемеханика на железных дорогах» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I Игорь А. Аганов, генеральный директор ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга»
В статье описаны концептуальные принципы увязки систем технического диагностирования и мониторинга с системами управления движением поездов в части реализации барьерной функции, что направлено на совершенствование подходов к обеспечению безопасности перевозочного процесса. Показано, что системы железнодорожной автоматики и телемеханики не могут обеспечивать безопасность при достижении предельных состояний объектов железнодорожной инфраструктуры, с которыми они непосредственно не взаимодействуют. Предложено осуществлять автоматическую увязку систем с целью передачи информации о скоростных ограничениях при проследовании объекта диагностирования и мониторинга (вплоть до полной остановки) поездному диспетчеру и машинисту, что потребует совершенствования принципов построения систем технического диагностирования и мониторинга объектов железнодорожной инфраструктуры и модернизации нормативной базы.
Ключевые слова:
системы железнодорожной автоматики и телемеханики, системы технического диагностирования и мониторинга, объекты железнодорожной инфраструктуры, индекс «живучести» объекта диагностирования, увязка системы мониторинга и системы управления, безопасность движения поездов, барьерные функции систем мониторинга
Контакты:
TrES‑4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, 7157000@bk.ru
Dmitrii V. Efanov, German V. Osadchii, Igor’ A. Aganov, Barrier function of the monitoring systems in connection with train movement management systems
The paper describes conceptual principles of connection of technical testing and monitoring systems with train movement control systems as regards the implementation of the barrier function, which is aimed at perfecting approaches to ensuring safety of transportation process. It is shown that railway automatics and telemechanics systems cannot ensure safety upon reaching limit states of railway infrastructure objects with which they do not directly interact. It is proposed to carry out automatic connection of systems with the objective of transferring information regarding speed limits during the passage of a testing and monitoring object (through to full stop) to the train dispatcher and the engine driver, which would require perfecting the principles of building railway infrastructure objects technical testing and monitoring systems and modernisation of regulatory framework.
Keywords: railway automatics and telemechanics systems, technical testing and monitoring systems, railway infrastructure objects, unit under test’s survivability index, connection of monitoring system and management system, train movement safety, monitoring systems’ barrier functions
Contacts: TrES-4b@yandex.ru, osgerman@mail.ru, 7157000@bk.ru
Бороненко Ю. П., Поляков Б. О., Белгородцева Т. М. Определение аэродинамического сопротивления грузовых поездов с инновационными полувагонами на цифровых моделях
[english]
Iurii P. Boronenko, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the Wagons and Rolling Stock department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS), director general of the Wagons research and innovation company (AO NVTs Vagony) Boris O. Poliakov, PhD student, PGUPS, testing engineer, AO NVTs Vagony Tat’iana M. Belgorodtseva, head of the Wagon Dynamics research laboratory, PGUPS
In the process of development of a method for improved determination of aerodynamic resistance to movement of trains comprised of open-top wagons of various types, speed trajectories of air currents, values of pressure and force of aerodynamic resistance of the train, locomotive, loaded and empty open-top wagons were obtained in the ANSYS Workbench software suite (Fluent module). Comparative analysis of calculation and experimental data was conducted. Improved calculation of resistance to cargo train movement using digital simulation will permit for better forecasting of power and fuel consumption for train traction, as well as create new power-efficient designs.
Keywords: aerodynamics, cargo train, open-top wagons, digital simulation, resistance to movement
Contacts: Boron49@yandex.ru, tm-belg@yandex.ru
Юрий П. Бороненко, д-р техн. наук, профессор, заведующий кафедрой «Вагоны и вагонное хозяйство» Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС), генеральный директор АО «НВЦ «Вагоны» Борис О. Поляков, аспирант ПГУПС, инженер-испытатель АО «НВЦ «Вагоны» Татьяна М. Белгородцева, заведующий НИЛ «Динамика вагонов» ПГУПС
При разработке методики уточненного определения аэродинамического сопротивления движению поездов, составленных из полувагонов различных типов, при помощи математического моделирования движения грузового поезда в программном комплексе ANSYS Workbench (модуль Fluent) получены траектории скорости воздушных потоков, значения давлений и силы аэродинамического сопротивления поезда, локомотива, груженых и порожних полувагонов. Проведен сравнительный анализ результатов расчетных и экспериментальных данных. Уточненный расчет сопротивления движению грузовых вагонов при помощи цифровых моделей позволит лучше прогнозировать расходы электроэнергии и топлива на тягу поездов, создавать новые энергоэффективные конструкции.
Ключевые слова:
аэродинамика, грузовой поезд, полувагоны, цифровая модель, сопротивление движению
Контакты:
Boron49@yandex.ru, tm-belg@yandex.ru
Iurii P. Boronenko, Boris O. Poliakov, Tat’iana M. Belgorodtseva, Determination of aerodynamic resistance of cargo trains with open-top wagons in digital simulations
In the process of development of a method for improved determination of aerodynamic resistance to movement of trains comprised of open-top wagons of various types, speed trajectories of air currents, values of pressure and force of aerodynamic resistance of the train, locomotive, loaded and empty open-top wagons were obtained in the ANSYS Workbench software suite (Fluent module). Comparative analysis of calculation and experimental data was conducted. Improved calculation of resistance to cargo train movement using digital simulation will permit for better forecasting of power and fuel consumption for train traction, as well as create new power-efficient designs.
Keywords: aerodynamics, cargo train, open-top wagons, digital simulation, resistance to movement
Contacts: Boron49@yandex.ru, tm-belg@yandex.ru
ТРАНСПОРТНАЯ ИНФРАСТРУКТУРА
Краснов О. Г., Акашев М. Г., Никонова Н. М. Влияние величины непогашенного ускорения на интенсивность износа рельсов
[english]
Oleg G. Krasnov, Cand. Sc. Eng., head of the track and special rolling stock section, Scientific Research and Design Technology Institute of Rolling Stock (AO VNIKTI) Mikhail G. Akashev, lead engineer, AO VNIKTI Natal’ia M. Nikonova, lead programmer, AO VNIKTI
The paper presents results of simulation of lateral and side wear of rails depending of the curve radius and rail superelevation. Considering that rail wear depends on multiple factors, the term ‘basic intensity of wear’ is introduced, meaning the wear for a concrete category of rails from the impact of a cargo wagon at equilibrium velocity of movement. Nomograms of lateral and side wear of rails depending on the curve radius and rail superelevation are presented. Intensity levels of lateral and side wear of rails from undischarged acceleration are produced. It is shown that changes in the intensity of side wear of rails have polynomial dependency which monotonically increases with the growth of undischarged acceleration. Intensities of lateral wear of exterior and inner rails have mutually increasing and diminishing dependencies described by square polynomes. In case of increase in the values of undischarged acceleration, the wear of external rail increases whilst simultaneously inner rail wear decreases.
Keywords: rails, side and lateral wear, intensity, curve radius, equilibrium velocity, undischarged acceleration
Contacts: info@vnikti.com
Олег Г. Краснов, канд. техн. наук, заведующий отделом пути и специального подвижного состава АО «Научно-исследовательский и конструкторско-технологический институт подвижного состава» (АО «ВНИКТИ») Михаил Г. Акашев, ведущий инженер АО «ВНИКТИ» Наталья М. Никонова, ведущий программист АО «ВНИКТИ»
Представлены результаты моделирования бокового и вертикального износа рельсов в зависимости от радиуса кривых и возвышения рельса. Учитывая, что износ рельсов зависит от многих факторов, введено понятие «базовая интенсивность изнашивания» — износ для конкретной категории рельсов от воздействия грузового вагона при равновесной скорости движения. Представлены номограммы бокового и вертикального износа рельсов от радиуса кривой и возвышения рельса. Получены интенсивности бокового и вертикального износа рельсов от непогашенного ускорения. Установлено, что изменения интенсивности бокового износа рельсов имеют полиноминальную зависимость, которая монотонно возрастает по мере увеличения непогашенного ускорения. Интенсивности вертикального износа наружного и внутреннего рельсов имеют взаимно возрастающие и убывающие зависимости, описываемые полиномами второй степени. При росте величин непогашенного ускорения происходит повышение износа наружного рельса при одновременном снижении износа внутреннего рельса.
Ключевые слова:
рельсы, боковой и вертикальный износ, интенсивность, радиус кривой, равновесная скорость, непогашенное ускорение
Контакты:
info@vnikti.com
Oleg G. Krasnov, Mikhail G. Akashev, Natal’ia M. Nikonova, The impact of the volume of undischarged acceleration on the intensity of rail wear
The paper presents results of simulation of lateral and side wear of rails depending of the curve radius and rail superelevation. Considering that rail wear depends on multiple factors, the term ‘basic intensity of wear’ is introduced, meaning the wear for a concrete category of rails from the impact of a cargo wagon at equilibrium velocity of movement. Nomograms of lateral and side wear of rails depending on the curve radius and rail superelevation are presented. Intensity levels of lateral and side wear of rails from undischarged acceleration are produced. It is shown that changes in the intensity of side wear of rails have polynomial dependency which monotonically increases with the growth of undischarged acceleration. Intensities of lateral wear of exterior and inner rails have mutually increasing and diminishing dependencies described by square polynomes. In case of increase in the values of undischarged acceleration, the wear of external rail increases whilst simultaneously inner rail wear decreases.
Keywords: rails, side and lateral wear, intensity, curve radius, equilibrium velocity, undischarged acceleration
Contacts: info@vnikti.com