БЕЗОПАСНОСТЬ
Кравченко П. А., Жанказиев С. В., Олещенко Е. М. Пофакторное управление уровнем обеспечиваемой безопасности на дорогах России
[english]
Pavel A. Kravchenko, Dr. Sc. Eng., professor, scientific director of the Traffic Safety Institute, St Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering (SPbGASU) Sultan V. Zhankaziyev, Dr. Sc. Eng., professor, chair of the Traffic Organisation and Safety department, Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI) Elena M. Oleshchenko, Cand. Sc. Eng., associate professor, director of the advanced training centre of the automobile and road department, SPbGASU
The paper is dedicated to the trial application of cognitive approach to solving the task of expanding the volume of knowledge about factors that impact the level of provided traffic safety. The results of solving the task set are considered as the beginning of forming the full spectrum of causes and possible mechanisms of countering each type thereof.
The paper uses a non-legislative interpretation of the term ‘traffic safety’, as traffic without danger to people’s life or health in traffic accidents which is equivalent to ensuring zero mortality. This eliminates the factor of knowledge uncertainties that contribute an element of disorganisation into the practice of ensuring safety in Russia’s roads, ensures completeness of evaluation of the state and parameters of the system depending on internal and external impacts.
Forms of presenting models of technical systems of managements are presented on the example of automobile non-automated and automated car steering systems, which are particularly important for the unmanned types, as well as of systems for organisational management of the activities of responsible decision-making officials and of agents subordinated to them. Factors impacting the traffic safety in the aforementioned systems are performance levels of their main functional qualities quantitatively evaluated by using mechanisms of their formation obtained by structural changes of models of the aforementioned systems.
The paper studies a source of new factors unused in the practice of ensuring traffic safety in the segment of taking managerial decisions of all types implemented in the system of ensuring traffic safety. Aspect method of evaluation of their quality was used as an instrument of research, depending on the views, points of view, angles and qualifications of decision makers, as well as on indicators of functional qualities and other specific features of sides and facets of objects under study.
Keywords: concept, warning, traffic safety, cause, zero mortality, operability, system, systemic approach, digitalisation, traffic accident
Contacts: obdd2008@mail.ru
Павел А. Кравченко, д-р. техн. наук, профессор, научный руководитель Института безопасности дорожного движения Санкт-Петербургского Государственного Архитектурно-строительного Университета (ИБДД СПбГАСУ) Султан В. Жанказиев, д-р. техн. наук, профессор, заведующий кафедрой «Организация и безопасность движения» Московского автомобильнодорожного государственного технического университета Елена М. Олещенко, канд. техн. наук, доцент, директор Центра повышения квалификации Автомобильно-дорожного факультета СПбГАСУ
Статья посвящена апробации применения когнитивного подхода к решению задачи увеличения объема знаний о факторах, влияющих на уровень обеспечиваемой безопасности дорожного движения (БДД). Результат решения поставленной задачи рассматривается как начало формирования полного спектра причин и возможных механизмов парирования каждой из их видов.
В статье используется ненормативное толкование термина «безопасность дорожного движения» — как дорожного движения «без опасности» для жизни и здоровья людей в дорожно-транспортных происшествиях, что равнозначно обеспечению в них «нулевой смертности». Оно устраняет фактор «неопределенности знаний», искажающий толкование ключевых суждений и терминов, вносящих элемент дезорганизации практики обеспечения безопасности на дорогах России, обеспечивает полноту оценки состояния и параметров системы в зависимости от внутренних и внешних воздействий.
Приведены формы представления моделей технических систем управления — на примере автомобильных неавтоматизированных и автоматизированных систем рулевого управления движением автомобиля (особо значимых для их беспилотных типов), а также систем организационного управления деятельностью ответственных должностных лиц, принимающих решения (ЛПР), подчиненных им исполнителей. Факторами влияния на БДД в указанных системах являются уровни показателей их основных функциональных свойств, количественно оцениваемых с помощью механизмов их формирования, получаемых структурными преобразованиями моделей указанных систем.
В статье исследован неиспользуемый в практике обеспечения БДД источник новых факторов в сегменте деятельности по принятию управленческих решений всех видов, реализуемых в системе ОБДД. Инструментом исследования использован аспектный метод оценки их качества в зависимости от взглядов, точек зрения, ракурсов и квалификации ЛПР, а также от показателей функциональных свойств и других особенностей сторон и граней исследуемых объектов.
В статье используется ненормативное толкование термина «безопасность дорожного движения» — как дорожного движения «без опасности» для жизни и здоровья людей в дорожно-транспортных происшествиях, что равнозначно обеспечению в них «нулевой смертности». Оно устраняет фактор «неопределенности знаний», искажающий толкование ключевых суждений и терминов, вносящих элемент дезорганизации практики обеспечения безопасности на дорогах России, обеспечивает полноту оценки состояния и параметров системы в зависимости от внутренних и внешних воздействий.
Приведены формы представления моделей технических систем управления — на примере автомобильных неавтоматизированных и автоматизированных систем рулевого управления движением автомобиля (особо значимых для их беспилотных типов), а также систем организационного управления деятельностью ответственных должностных лиц, принимающих решения (ЛПР), подчиненных им исполнителей. Факторами влияния на БДД в указанных системах являются уровни показателей их основных функциональных свойств, количественно оцениваемых с помощью механизмов их формирования, получаемых структурными преобразованиями моделей указанных систем.
В статье исследован неиспользуемый в практике обеспечения БДД источник новых факторов в сегменте деятельности по принятию управленческих решений всех видов, реализуемых в системе ОБДД. Инструментом исследования использован аспектный метод оценки их качества в зависимости от взглядов, точек зрения, ракурсов и квалификации ЛПР, а также от показателей функциональных свойств и других особенностей сторон и граней исследуемых объектов.
Ключевые слова:
концепция, предупреждение, безопасность дорожного движения, причина, нулевая смертность, работоспособность, система, системный подход, цифровизация, дорожно-транспортное происшествие
Контакты:
obdd2008@mail.ru
Pavel A. Kravchenko, Sultan V. Zhankaziyev, Elena M. Oleshchenko, Factor-based management of the level of safety provided on Russia’s roads
The paper is dedicated to the trial application of cognitive approach to solving the task of expanding the volume of knowledge about factors that impact the level of provided traffic safety. The results of solving the task set are considered as the beginning of forming the full spectrum of causes and possible mechanisms of countering each type thereof.
The paper uses a non-legislative interpretation of the term ‘traffic safety’, as traffic without danger to people’s life or health in traffic accidents which is equivalent to ensuring zero mortality. This eliminates the factor of knowledge uncertainties that contribute an element of disorganisation into the practice of ensuring safety in Russia’s roads, ensures completeness of evaluation of the state and parameters of the system depending on internal and external impacts.
Forms of presenting models of technical systems of managements are presented on the example of automobile non-automated and automated car steering systems, which are particularly important for the unmanned types, as well as of systems for organisational management of the activities of responsible decision-making officials and of agents subordinated to them. Factors impacting the traffic safety in the aforementioned systems are performance levels of their main functional qualities quantitatively evaluated by using mechanisms of their formation obtained by structural changes of models of the aforementioned systems.
The paper studies a source of new factors unused in the practice of ensuring traffic safety in the segment of taking managerial decisions of all types implemented in the system of ensuring traffic safety. Aspect method of evaluation of their quality was used as an instrument of research, depending on the views, points of view, angles and qualifications of decision makers, as well as on indicators of functional qualities and other specific features of sides and facets of objects under study.
Keywords: concept, warning, traffic safety, cause, zero mortality, operability, system, systemic approach, digitalisation, traffic accident
Contacts: obdd2008@mail.ru
Ложкин В. Н. Метод парирования рисков сверхнормативного загрязнения атмосферного воздуха транспортом
[english]
Vladimir N. Lozhkin, Dr. Sc. Eng., professor, professor of the firefighting and rescue equipment and motor vehicle industry department, St Petersburg University of State Fire Service of Emercom of Russia
The paper presents results of a desk study of expected pollution of air with NO2, PM10 and PM2,5 by motor transport and heat and power sector enterprises during peak traffic by motor traffic under normally unfavourable weather conditions (on the example of St Petersburg). It is shown that pollution of air with NO2 and PM10 has territorial anomalies. Local excessive concentrations of PM2,5 on road network can exceed the maximum permissible single concentration by a factor of 2 to 4.
Keywords: city, air environment, vehicles, thermal power plants, pollutants, emergency situation
Contacts: vnlojkin@yandex.ru
Владимир Н. Ложкин, д-р. техн. наук, профессор кафедры пожарной, аварийно-спасательной техники и автомобильного хозяйства ФГБОУ ВПО «Санкт-Петербургский университет ГПС МЧС России»
Приводятся результаты расчетного исследования ожидаемого загрязнения воздуха NO2, PM10 и PM2.5 автомобильным транспортом и предприятиями теплоэнергетического комплекса в часы пик автомобильного движения при нормально неблагоприятных метеорологических условиях (на примере Санкт-Петербурга). Показано, что загрязнение воздуха NO2 и PM10 имеет территориальные аномалии. Локальные превышения концентрации PM2.5 на улично-дорожной сети могут достигать значений 2–4 ПДКМР.
Ключевые слова:
город, воздушная среда, транспортные средства, тепловые станции, поллютанты, чрезвычайная ситуация
Контакты:
vnlojkin@yandex.ru
Vladimir N. Lozhkin, Method of countering risks of excessive pollution of atmospheric air by transport
The paper presents results of a desk study of expected pollution of air with NO2, PM10 and PM2,5 by motor transport and heat and power sector enterprises during peak traffic by motor traffic under normally unfavourable weather conditions (on the example of St Petersburg). It is shown that pollution of air with NO2 and PM10 has territorial anomalies. Local excessive concentrations of PM2,5 on road network can exceed the maximum permissible single concentration by a factor of 2 to 4.
Keywords: city, air environment, vehicles, thermal power plants, pollutants, emergency situation
Contacts: vnlojkin@yandex.ru
ЭКОНОМИКА И МЕНЕДЖМЕНТ
Мячин В. Н., Цибро С. В., Баскакова А. А. Методика экономических изысканий на автомобильных дорогах общего пользования
[english]
Valerii N. Miachin, Dr. Sc. Eng., professor, director general, Research and Design Institute for Territorial Development and Transport Infrastructure (NIPI TRTI) Stanislav V. Tsibro, first deputy director general, head of socioeconomic research department, NIPI TRTI Alina A. Baskakova, Cand. Sc. Econ., transport economy project area head, NIPI TRTI
The paper considers issues of developing an up-to-date system of requirements for economic studies that takes into account provisions of technical regulations used in conducting road activities as well as approaches to studies actually used by design organisations. With a view to improve the processes of carrying out economic studies in designing contruction, reconstruction and major renovations of public motorways, the existing regulatory framework was analysed, recommendations on basic steps in conducting economic studies, and requirements for the volume and structure of data collected are listed.
Keywords: motorway design, economic studies
Contacts: vmyachin@ipr.ru, stas@ipr.ru, abaskakova@ipr.ru
Валерий Н. Мячин, д-р. техн. наук, профессор, генеральный директор Научно-исследовательского и проектного института территориального развития и транспортной инфраструктуры (ООО «НИПИ ТРТИ») Станислав В. Цибро, первый заместитель генерального директора — руководитель департамента социально-экономических исследований ООО «НИПИ ТРТИ» Алина А. Баскакова, канд. экон. наук, руководитель проектного направления экономики транспорта ООО «НИПИ ТРТИ»
Рассмотены вопросы разработки актуальной системы требований, предъявляемых к экономическим изысканиям, с учетом положений, закрепленных нормативно-техническими документами, используемыми при осуществлении дорожной деятельности, а также с учетом фактически применяемых подходов к изысканиям в деятельности проектных организаций. В целях совершенствования процессов выполнения экономических изысканий при проектировании строительства, реконструкции и капитального ремонта автомобильных дорог общего пользования и искусственных сооружений на них проанализирована существующая нормативная база, даны рекомендации по основным этапам проведения экономических изысканий, приведены требования к объему и структуре собираемых данных.
Ключевые слова:
проектирование автомобильных дорог, экономические изыскания
Контакты:
vmyachin@ipr.ru, stas@ipr.ru, abaskakova@ipr.ru
Valerii N. Miachin, Stanislav V. Tsibro, Alina A. Baskakova, Methods of economic studies on public motorways
The paper considers issues of developing an up-to-date system of requirements for economic studies that takes into account provisions of technical regulations used in conducting road activities as well as approaches to studies actually used by design organisations. With a view to improve the processes of carrying out economic studies in designing contruction, reconstruction and major renovations of public motorways, the existing regulatory framework was analysed, recommendations on basic steps in conducting economic studies, and requirements for the volume and structure of data collected are listed.
Keywords: motorway design, economic studies
Contacts: vmyachin@ipr.ru, stas@ipr.ru, abaskakova@ipr.ru
Разуваев А. Д., Ледней А. Ю., Титов Р. А., Белозерова Е. И. Экономический аспект использования и развития транспортной инфраструктуры в городских агломерациях
[english]
Aleksei D. Razuvaev, Cand. Sc. Econ., associate professor of the transport infrastructure economy and construction business management department, Russian University of Transport (RUT MIIT) Anastasiia Iu. Lednei, Cand. Sc. Econ., senior lecturer of the transport infrastructure economy and construction business management department, RUT MIIT Ruslan A. Titov, PhD student of the transport infrastructure economy and construction business management department, RUT MIIT Ekaterina I. Belozerova, research assistant of the transport infrastructure economy and construction business management department, RUT MIIT
The paper provides economic evaluation of development and territorial planning of transport infrastructure in urban agglomerations. Main trends in development of urban public and personal transport are noted on the example of the Moscow agglomeration. The role of rail transport in the structure of urban planning is determined on the basis of agglomeration land use patterns. Process of modelling transport infrastructure is analysed taking into account the stages of planning, collection and distribution of journeys, passengers’ subjective preferences, as well as using the gravity model for determination of number of rides. Indicators of intermodal transport mobility of the population are proposed for various types of transport, defined both from the number of journeys and the passenger turnover. Feasibility of applying the cost-benefit analysis method is noted for evaluation of economic efficiency of infrastructural transport projects due to their high social significance and the need to account for a wide spectrum of effects formed. It is concluded that the public rail transport is the most promising both for agglomerations which tend towards super-urbanisation and for the deurbanised territories. The study allowed expanding the existing methodological instruments of evaluating economic efficiency of implementation of infrastructural transport projects by improved approaches to justification of investment, construction and transport activities.
Keywords: agglomeration economy, transport, transport construction, transport infrastructure, gravity model, intermodal transport mobility of the population, economic efficiency
Contacts: razuvaevalex@yandex.ru, trinitinoks@mail.ru, r4777777@yandex.ru, ekaterina@belozerova-rut.ru
Алексей Д. Разуваев, канд. экон. наук, доцент кафедры «Экономика транспортной инфраструктуры и управление строительным бизнесом» ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта» (РУТ (МИИТ)) Анастасия Ю. Ледней, канд. экон. наук, старший преподаватель кафедры «Экономика транспортной инфраструктуры и управление строительным бизнесом» РУТ (МИИТ) Руслан А. Титов, аспирант кафедры «Экономика транспортной инфраструктуры и управление строительным бизнесом» РУТ (МИИТ) Екатерина И. Белозерова, ассистент кафедры «Экономика транспортной инфраструктуры и управление строительным бизнесом» РУТ (МИИТ)
В статье выполнена экономическая оценка развития и территориального планирования транспортной инфраструктуры в городских агломерациях. Отмечены основные тенденции развития городского общественного и личного транспорта на примере Московской агломерации. Определена роль рельсового транспорта в структуре городского планирования на основании агломерационных моделей землепользования. Проанализирован процесс моделирования транспортной инфраструктуры с учетом этапов планирования, сбора и распределения поездок, субъективных предпочтений пассажиров, а также с использованием гравитационной модели определения числа поездок. Предложены показатели интермодальной транспортной подвижности населения для различных видов транспорта, определяемые как от количества поездок, так и от пассажирооборота. Отмечена целесообразность применения метода АЗВ (анализ затрат и выгод) в рамках оценки экономической эффективности инфраструктурных транспортных проектов ввиду их высокой социальной значимости и необходимости учета широкого спектра формируемых эффектов. Сделан вывод о наибольшей перспективности общественного рельсового транспорта как для агломераций с тенденциями к сверхурбанизации, так и для деурбанизированных территорий. Проведенное исследование позволило дополнить существующий методический инструментарий оценки экономической эффективности реализации инфраструктурных транспортных проектов усовершенствованными подходами в части обоснования инвестиционно-строительной и транспортной деятельности.
Ключевые слова:
экономика агломераций, транспорт, транспортное строительство, транспортная инфраструктура, гравитационная модель, интермодальная транспортная подвижность населения, экономическая эффективность
Контакты:
razuvaevalex@yandex.ru, trinitinoks@mail.ru, r4777777@yandex.ru, ekaterina@belozerova-rut.ru
Aleksei D. Razuvaev, Anastasiia Iu. Lednei, Ruslan A. Titov, Ekaterina I. Belozerova, Economic aspect of use and development of transport infrastructure in urban agglomerations
The paper provides economic evaluation of development and territorial planning of transport infrastructure in urban agglomerations. Main trends in development of urban public and personal transport are noted on the example of the Moscow agglomeration. The role of rail transport in the structure of urban planning is determined on the basis of agglomeration land use patterns. Process of modelling transport infrastructure is analysed taking into account the stages of planning, collection and distribution of journeys, passengers’ subjective preferences, as well as using the gravity model for determination of number of rides. Indicators of intermodal transport mobility of the population are proposed for various types of transport, defined both from the number of journeys and the passenger turnover. Feasibility of applying the cost-benefit analysis method is noted for evaluation of economic efficiency of infrastructural transport projects due to their high social significance and the need to account for a wide spectrum of effects formed. It is concluded that the public rail transport is the most promising both for agglomerations which tend towards super-urbanisation and for the deurbanised territories. The study allowed expanding the existing methodological instruments of evaluating economic efficiency of implementation of infrastructural transport projects by improved approaches to justification of investment, construction and transport activities.
Keywords: agglomeration economy, transport, transport construction, transport infrastructure, gravity model, intermodal transport mobility of the population, economic efficiency
Contacts: razuvaevalex@yandex.ru, trinitinoks@mail.ru, r4777777@yandex.ru, ekaterina@belozerova-rut.ru
Гулый И. М. Анализ гибридных моделей цифровизации в сфере железнодорожных перевозок
[english]
Il’ia M. Gulyi, Cand. Sc. Econ., associate professor, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS)
Hybrid business models of digitalisation are relevant at the stage of switching to digital business when in addition to traditional technologies for organisation of operational processes, earlier methods of providing a value proposition to the clients new digital platforms, CRM-systems of client interaction, software instruments for managing autonomous and connected transport on the basis of technical vision and machine learning, etc. appear. The paper proposes a definition of a hybrid model of digitalisation, and justifies economic advantages, as well as risks and threats of additional losses in introducing hybrid digitalisation models. A combined matrix scheme of effects of digital transformation projects of the Russian Railways group of companies and the project hybridisation stage is proposed. Using the hierarchy analysis method on a separate project sample basis, the technology of ranking them on multi-criterion principle, accounting for the degree of hybridisation, is shown. Methods of descriptive diagnostics, content analysis, hierarchy analysis and a few others were used. The results would be useful for understanding by company managers of the essence of transitional hybrid models in the framework of implementation of projects and programmes of corporate digitalisation.
Keywords: digital transformation, cost structure, digital investment, intangible assets, digital technologies, hierarchy analysis method
Contacts: ilya.guliy@mail.ru
Илья М. Гулый, канд. экон наук, доцент, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I
Гибридные бизнес-модели цифровизации актуальны на этапе перехода к цифровому бизнесу, когда наряду с традиционными технологиями, организацией операционных процессов, прежними способами предоставления потребителям ценностного предложения возникают новые цифровые платформы, CRM-системы взаимоотношений с клиентами, программные средства для управления автономным и подключенным транспортом на основе технического зрения и машинного обучения и др. В статье предлагается определение гибридной модели цифровизации, дается обоснование экономических преимуществ, а также рисков и угроз дополнительных потерь при внедрении моделей гибридной цифровизации. Предлагается совмещенная матрица-схема эффектов проектов цифровой трансформации холдинга «РЖД» и степени проектной гибридизации. На основе метода анализа иерархий по отдельной выборке проектов показана технология их ранжирования по многокритериальному принципу с учетом степени гибридизации. Использованы методы дескриптивной диагностики, контент-анализа, анализа иерархий и ряда других. Результаты будут полезны для осмысления менеджментом компаний сущности переходных — гибридных моделей в рамках реализации проектов и программ корпоративной цифровизации.
Ключевые слова:
гибридные модели, гибридная цифровизация, цифровые технологии, метод анализа иерархий
Контакты:
ilya.guliy@mail.ru
Il’ia M. Gulyi, Analysis of hybrid models of digitalisation in the sphere of railway transportation
Hybrid business models of digitalisation are relevant at the stage of switching to digital business when in addition to traditional technologies for organisation of operational processes, earlier methods of providing a value proposition to the clients new digital platforms, CRM-systems of client interaction, software instruments for managing autonomous and connected transport on the basis of technical vision and machine learning, etc. appear. The paper proposes a definition of a hybrid model of digitalisation, and justifies economic advantages, as well as risks and threats of additional losses in introducing hybrid digitalisation models. A combined matrix scheme of effects of digital transformation projects of the Russian Railways group of companies and the project hybridisation stage is proposed. Using the hierarchy analysis method on a separate project sample basis, the technology of ranking them on multi-criterion principle, accounting for the degree of hybridisation, is shown. Methods of descriptive diagnostics, content analysis, hierarchy analysis and a few others were used. The results would be useful for understanding by company managers of the essence of transitional hybrid models in the framework of implementation of projects and programmes of corporate digitalisation.
Keywords: digital transformation, cost structure, digital investment, intangible assets, digital technologies, hierarchy analysis method
Contacts: ilya.guliy@mail.ru
IT-ТЕХНОЛОГИИ
Тимофеева Е. Ю. Информационное развитие таможенной инфраструктуры Евразийского экономического союза
[english]
Elena Iu. Timofeeva, Cand. Sc. Econ., associate professor of the customs affairs department, St Petersburg State University of Economics
The paper is dedicated to the introduction of information and telecommunications systems into processes of improving customs operations and carrying out customs control. Special attention is paid to improving the functioning of customs infrastructure objects in the crossing points on the outer border of the Eurasian Economic Union on the basis of application of artificial intelligence elements in information systems of customs bodies. Setting up intelligent crossing points and organisation of interaction between state control organs within a single digital platform contributes to significant increase of their throughput capacity that should also result in increasing efficiency of operation of transport organisations that carry out international transportation services. The paper considers the main factors related to the process of carrying out customs operations that impact on the speed of vehicles movement across a customs border, and the issues of modelling the throughput capacity of crossing points.
Keywords: customs infrastructure, intelligent crossing point, customs bodies’ information system, Eurasian Economic Union, customs border, cargo turnover, modelling
Contacts: eytimofeeva@yandex.ru
Елена Ю. Тимофеева, канд. экон. наук, доцент кафедры таможенного дела ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный экономический университет»
Статья посвящена внедрению информационных и телекоммуникационных систем в процессы совершения таможенных операций и проведению таможенного контроля. Особое внимание уделено совершенствованию функционирования объектов таможенной инфраструктуры в пунктах пропуска на внешней границе Евразийского экономического союза на основе применения элементов искусственного интеллекта в информационных системах таможенных органов. Создание интеллектуальных пунктов пропуска и организация взаимодействия государственных контрольных органов в рамках единой цифровой платформы является существенным увеличением их пропускной способности, следствием которого должно стать и повышение эффективности работы транспортных организаций, осуществляющих международные перевозки. В статье рассматриваются основные факторы, связанные с процессом проведения таможенных операций, влияющих на скорость перемещения транспортных средств через таможенную границу, и вопросы моделирования пропускной способности пунктов пропуска.
Ключевые слова:
таможенная инфраструктура, интеллектуальный пункт пропуска, информационная система таможенных органов, Евразийский экономический союз, таможенная граница, грузооборот, моделирование
Контакты:
eytimofeeva@yandex.ru
Elena Iu. Timofeeva, Information development of the customs infrastructure of the Eurasian Economic Union
The paper is dedicated to the introduction of information and telecommunications systems into processes of improving customs operations and carrying out customs control. Special attention is paid to improving the functioning of customs infrastructure objects in the crossing points on the outer border of the Eurasian Economic Union on the basis of application of artificial intelligence elements in information systems of customs bodies. Setting up intelligent crossing points and organisation of interaction between state control organs within a single digital platform contributes to significant increase of their throughput capacity that should also result in increasing efficiency of operation of transport organisations that carry out international transportation services. The paper considers the main factors related to the process of carrying out customs operations that impact on the speed of vehicles movement across a customs border, and the issues of modelling the throughput capacity of crossing points.
Keywords: customs infrastructure, intelligent crossing point, customs bodies’ information system, Eurasian Economic Union, customs border, cargo turnover, modelling
Contacts: eytimofeeva@yandex.ru
Евстигнеев И. А., Шмытинский В. В. Инфокоммуникационные сервисы на автомобильных дорогах
[english]
Igor’ A. Evstigneev, head of directorate for introducing digital technologies, federal autonomous institution Russian Road Research Institute Viktor V. Shmytinskii, Cand. Sc. Eng., professor of the Electrical Connection department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS)
The paper presents data of the integrated analysis of capacities for creating and subsequent operation of digital infrastructure on motorways to provide a wide range of services for various categories of users on a fee-paying and free-of-charge basis.
Keywords: infocommunication services, digital service platform, motorways, transport management, expressways, electronic payments
Contacts: ievstigneev@mail.ru, victor.v.s@mail.ru
Игорь А. Евстигнеев, начальник управления внедрения цифровых технологий ФАУ «Российский дорожный научно-исследовательский институт» Виктор В. Шмытинский, канд. техн. наук, профессор кафедры «Электрическая связь» ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I»
В статье приведены данные комплексного анализа возможностей создания и последующей эксплуатации на автомобильных дорогах цифровой инфраструктуры, обеспечивающей широкий перечень сервисов для различных категорий пользователей на платной и бесплатной основе.
Ключевые слова:
инфокоммуникационные сервисы, цифровая сервисная платформа, автомобильные дороги, управление транспортом, скоростные транспортные магистрали, электронные платежи
Контакты:
ievstigneev@mail.ru, victor.v.s@mail.ru
Igor’ A. Evstigneev, Viktor V. Shmytinskii, Infocommunication services on motorways
The paper presents data of the integrated analysis of capacities for creating and subsequent operation of digital infrastructure on motorways to provide a wide range of services for various categories of users on a fee-paying and free-of-charge basis.
Keywords: infocommunication services, digital service platform, motorways, transport management, expressways, electronic payments
Contacts: ievstigneev@mail.ru, victor.v.s@mail.ru
Горбачев А. М., Василенко П. А. Автоматизация планирования движения городского скоростного легкорельсового транспорта
[english]
Aleksei M. Gorbachev, Cand. Sc. Eng., associate professor of the automation and telematics in railway transport department, head of the functional diagnostics research laboratory, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Petr A. Vasilenko, director general, Imsat LLC
The paper considers problems and approaches to automation of traffic planning for urban high-speed light-rail transport (taking into account the specific features of high-speed tram functioning). The structure of the Transport Timetable automated system is discussed. It is designed for automating traffic planning, including tasks in building timetables, drafting release orders, drawing up itineraries, group alerting for drivers of events on the line, as well as for maintaining incident database and timekeeping. Introduction of software for high-speed tram traffic planning in St Petersburg for organisation of new high-speed tram operation allowed to increase the automation level and to improve the dispatchers’ working culture by reducing the number of monotonous operations.
Keywords: urban transport, light-rail transport, traffic management, route timetable, release order, itinerary, timekeeping
Contacts: ag@agpage.ru, vasilenko.p.a@gmail.com
Алексей М. Горбачев, канд. техн. наук, доцент кафедры «Автоматика и телемаханика на железнодорожном транспорте», заведующий научно-исследовательской лабораторией «Функциональная диагностика» ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I» Петр А. Василенко, генеральный директор ООО «Имсат»
В статье рассмотрены проблемы и подходы к автоматизации планирования движения городского скоростного легкорельсового транспорта (с учетом особенностей функционирования скоростного трамвая). Рассмотрена структура автоматизированной системы «Расписание Транспорта», предназначенной для автоматизации планирования движения, в том числе для задач построения расписаний, составления нарядов выпуска, формирования путевых листов, группового оповещения водителя о событиях на линии, а также для ведения базы инцидентов и табельного учета. Внедрение программного обеспечения при планировании движения скоростного трамвая в Санкт-Петербурге для организации работы нового скоростного трамвая позволило повысить уровень автоматизации и сократить затраты, а также повысить культуру труда диспетчеров за счет сокращения числа однообразных операций.
Ключевые слова:
городской транспорт, легкорельсовый транспорт, организация движения, маршрутное расписание, наряд выпуска, путевой лист, табельный учет
Контакты:
ag@agpage.ru, vasilenko.p.a@gmail.com
Aleksei M. Gorbachev, Petr A. Vasilenko, Automation of traffic planning for urban high-speed light-rail transport
The paper considers problems and approaches to automation of traffic planning for urban high-speed light-rail transport (taking into account the specific features of high-speed tram functioning). The structure of the Transport Timetable automated system is discussed. It is designed for automating traffic planning, including tasks in building timetables, drafting release orders, drawing up itineraries, group alerting for drivers of events on the line, as well as for maintaining incident database and timekeeping. Introduction of software for high-speed tram traffic planning in St Petersburg for organisation of new high-speed tram operation allowed to increase the automation level and to improve the dispatchers’ working culture by reducing the number of monotonous operations.
Keywords: urban transport, light-rail transport, traffic management, route timetable, release order, itinerary, timekeeping
Contacts: ag@agpage.ru, vasilenko.p.a@gmail.com
Аганов И. А., Осадчий Г. В., Ефанов Д. В., Мирошниченко О. В., Кубрак В. Ю. Система мониторинга инженерных конструкций на Пуровском мосту
[english]
Igor’ A. Aganov, director general, research and technology centre Complex Monitoring Systems LLC German V. Osadchii, deputy director general - chief engineer, Complex Monitoring Systems, senior lecturer of the automation and telematics in railway transport department, Emperor Alexander I St Petersburg State Transport University (PGUPS) Dmitrii V. Efanov, Dr. Sc. Eng., deputy director general for research work, Complex Monitoring Systems, professor of the Higher School of Transport of the Institute for Mechanical Engineering, Materials and Transport, Peter the Great St Petersburg Polytechnic University, professor of the automation and telematics in railway transport department, Russian University of Transport (RUT MIIT) Oleg V. Miroshnichenko, head of installation and maintenance projects, Complex Monitoring Systems Viktor Iu. Kubrak, department head, Complex Monitoring Systems
The paper outlines the composition of a monitoring system for engineering structures on the first bridge across the river Pur in the Yamalo-Nenets Autonomous Okrug (Purovskii Bridge) which connects the oil and gas fields to the region’s transport corridors. The monitoring system allows registering not only non-normative impacts on bridge structures from vehicles, but also climate impacts. Using the monitoring system allow controlling the technical condition of the Purovskii Bridge, as well as promptly react to registered events of reaching limit values of monitored parameters.
Keywords: transport bridge, road transport, engineering structures monitoring system, collection and analysis of diagnostic information, monitoring system operation
Contacts: aganov@ntc-ksm.ru, osadchiy@ntc-ksm.ru, efanov@ntc-ksm.ru, miroshnichenko@ntc-ksm.ru, kubrak@ntc-ksm.ru
Игорь А. Аганов, генеральный директор ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга» Герман В. Осадчий, зам. генерального директора — главный инженер ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», старший преподаватель кафедры «Автоматика и телемеханика на железных дорогах» ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I» Дмитрий В. Ефанов, д-р техн. наук, зам. генерального директора по научно-исследовательской работе ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга», профессор Высшей школы транспорта Института машиностроения, материалов и транспорта ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого», профессор кафедры «Автоматика, телемеханика и связь на железнодорожном транспорте» ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта» Олег В. Мирошниченко, руководитель проектов монтажа и обслуживания ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга» Виктор Ю. Кубрак, начальник отдела ООО НТЦ «Комплексные системы мониторинга»
Описан состав системы мониторинга инженерных конструкций на первом мосту через реку Пур в Ямало-Ненецком автономном округе (Пуровском мосту), соединяющем районы нефтяных и газовых месторождений с транспортными коридорами региона. Система мониторинга позволяет фиксировать не только ненормативные воздействия на мостовые конструкции со стороны транспортных средств, но и климатические воздействия. Использование системы мониторинга позволяет контролировать техническое состояние Пуровского моста, а также оперативно реагировать на фиксируемые события достижения граничных значений контролируемых параметров.
Ключевые слова:
транспортный мостовой переход, автодорожный транспорт, система мониторинга инженерных конструкций, сбор и анализ диагностической информации, эксплуатация системы мониторинга
Контакты:
aganov@ntc-ksm.ru, osadchiy@ntc-ksm.ru, efanov@ntc-ksm.ru, miroshnichenko@ntc-ksm.ru, kubrak@ntc-ksm.ru
Igor’ A. Aganov, German V. Osadchii, Dmitrii V. Efanov, Oleg V. Miroshnichenko, Viktor Iu. Kubrak, Purovskii Bridge engineering structures monitoring system
The paper outlines the composition of a monitoring system for engineering structures on the first bridge across the river Pur in the Yamalo-Nenets Autonomous Okrug (Purovskii Bridge) which connects the oil and gas fields to the region’s transport corridors. The monitoring system allows registering not only non-normative impacts on bridge structures from vehicles, but also climate impacts. Using the monitoring system allow controlling the technical condition of the Purovskii Bridge, as well as promptly react to registered events of reaching limit values of monitored parameters.
Keywords: transport bridge, road transport, engineering structures monitoring system, collection and analysis of diagnostic information, monitoring system operation
Contacts: aganov@ntc-ksm.ru, osadchiy@ntc-ksm.ru, efanov@ntc-ksm.ru, miroshnichenko@ntc-ksm.ru, kubrak@ntc-ksm.ru
ТРАНСПОРТНАЯ ИНФРАСТРУКТУРА
Ефанов Д. В., Плотников Д. Г., Грачев А. А., Семенов А. А., Баните А. В., Лесковец И. В. Влияние изменения профиля рельса на его напряженно-деформированное состояние
[english]
Dmitrii V. Efanov, Dr. Sc. Eng., associate professor, professor of the Higher School of Transport of the Institute for Mechanical Engineering, Materials and Transport, Peter the Great St Petersburg Polytechnic University Dmitrii G. Plotnikov, Cand. Sc. Eng., associate professor of the Higher School of Transport, Peter the Great St Petersburg Polytechnic University Aleksei A. Grachev, Cand. Sc. Eng., acting director of the Higher School of Transport, Peter the Great St Petersburg Polytechnic University Aleksei A. Semenov, design engineer, central maritime design bureau Almaz Aushra V. Banite, assistant researcher of the Higher School of Transport, Peter the Great St Petersburg Polytechnic University Igor’ V. Leskovets, Cand. Sc. Eng., department chair, Belarusian-Russian University
The authors propose to use a unique technology for positioning of rolling stock on the railway track connected to close integration of running rails and fibre optic cable. The technology involves insignificant change to the rail profile. The paper studies the influence of the location and depth of the hole at the rail’s stress-strain state caused by train movement. An overview of technologies for positioning rolling stock on the railway track is provided, their pros and cons noted. An experiment with changing rail profile to use as a convenient means for attaching the fibre optic cable is described in detail. The use of proposed solutions would permit for practical implementation of a new system of interval control of train movement which the authors designated optical auto-locking with movable block sections. Compared to the traditional ones, the proposed auto-locking allows desisting from using rail circuits, and is self-diagnosing through the length of the track. In addition, every rail fracture (both full and partial) is controlled, which the traditional rail circuit does not permit.
Keywords: train movement control system, interval control of train movement, optical rail circuit, optical auto-locking with movable block sections, stress-strain state control, modification of control system, self-diagnosing of rail track
Contacts: tres-4b@yandex.ru, plotnikov_dg@spbstu.ru, grachev_aa@spbstu.ru, alek3ey.semenov@yandex.ru, banite_av@spbstu.ru, leskovets1966@mail.ru
Дмитрий В. Ефанов, д-р техн. наук, доцент, профессор Высшей школы транспорта Института машиностроения, материалов и транспорта ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого» (ФГАОУ ВО «СПбПУ Петра Великого») Дмитрий Г. Плотников, канд. техн. наук, доцент Высшей школы транспорта (ВШТ) ФГАОУ ВО «СПбПУ Петра Великого» Алексей А. Грачев, канд. техн. наук, и. о. директора ВШТ ФГАОУ ВО «СПбПУ Петра Великого» Алексей А. Семенов, инженер-конструктор АО «ЦМКБ «Алмаз» Аушра В. Баните, ассистент ВШТ ФГАОУ ВО «СПбПУ Петра Великого» Игорь В. Лесковец, канд. техн. наук., заведующий кафедрой МОУ ВО «Белорусско-Российский университет»
Авторами статьи предложено использовать уникальную технологию позиционирования подвижных единиц на железнодорожном пути, связанную с тесной интеграцией ходовых рельсов и оптоволоконного кабеля. Технология подразумевает незначительное изменение профиля рельса. В статье исследовано влияние места расположения и глубины отверстия на напряженно-деформированное состояние рельса, возникающее при движении поезда. Представлен обзор технологий позиционирования подвижных единиц на железнодорожном пути, отмечены их достоинства и недостатки. Подробно описан эксперимент с изменением профиля рельса для использования его в качестве удобного средства для закрепления оптоволоконного кабеля. Использование предлагаемых решений позволит на практике реализовать новую систему интервального регулирования движения поездов, названную авторами оптической автоблокировкой с подвижными блок-участками. Предложенная автоблокировка по сравнению с традиционными позволяет отказаться от рельсовых цепей и является самодиагностируемой на всей протяженности пути, также контролируется любой излом рельса (и полный, и частичный), чего не позволяет сделать традиционная рельсовая цепь.
Ключевые слова:
система управления движением поездов, интервальное регулирование движения поездов, оптическая рельсовая цепь, оптическая автоблокировка с подвижными блок-участками, контроль напряженно-деформированного состояния, модификация системы управления, самодиагностирование рельсового пути
Контакты:
tres‑4b@yandex.ru, plotnikov_dg@spbstu.ru, grachev_aa@spbstu.ru, alek3ey.semenov@yandex.ru, banite_av@spbstu.ru, leskovets1966@mail.ru
Dmitrii V. Efanov, Dmitrii G. Plotnikov, Aleksei A. Grachev, Aleksei A. Semenov, Aushra V. Banite, Igor’ V. Leskovets, Impact of changing rail profile on its stress-strain state
The authors propose to use a unique technology for positioning of rolling stock on the railway track connected to close integration of running rails and fibre optic cable. The technology involves insignificant change to the rail profile. The paper studies the influence of the location and depth of the hole at the rail’s stress-strain state caused by train movement. An overview of technologies for positioning rolling stock on the railway track is provided, their pros and cons noted. An experiment with changing rail profile to use as a convenient means for attaching the fibre optic cable is described in detail. The use of proposed solutions would permit for practical implementation of a new system of interval control of train movement which the authors designated optical auto-locking with movable block sections. Compared to the traditional ones, the proposed auto-locking allows desisting from using rail circuits, and is self-diagnosing through the length of the track. In addition, every rail fracture (both full and partial) is controlled, which the traditional rail circuit does not permit.
Keywords: train movement control system, interval control of train movement, optical rail circuit, optical auto-locking with movable block sections, stress-strain state control, modification of control system, self-diagnosing of rail track
Contacts: tres-4b@yandex.ru, plotnikov_dg@spbstu.ru, grachev_aa@spbstu.ru, alek3ey.semenov@yandex.ru, banite_av@spbstu.ru, leskovets1966@mail.ru
ЛОГИСТИКА И ПЕРЕВОЗКИ
Комаров В. В. Методические подходы для оценки эффективности эксплуатации ВАТС в пассажирских перевозках
[english]
Vitalii V. Komarov, Cand. Sc. Eng., associate professor, first deputy director for research, Research Institute for Automobile Transport (NIIAT JSC)
The paper considers approaches to forming methodological support for ensuring efficiency of operation of highly automated vehicles. Criteria for route selection for organisation of regular passenger services using highly automated vehicles are formulated. Functional dependencies that characterise the efficiency and safety of highly automated vehicles functioning processes and the quality of transportation services for the population are developed. Methodological approaches proposed in the paper can be used in evaluation of efficiency of investment into projects for introduction of highly automated vehicles and of operational results of transport organisations.
Keywords: highly automated vehicles, regular transportation routes, safety, throughput capacity, environmental safety, socioeconomic effect
Contacts: komarov@niiat.ru
Виталий В. Комаров, канд. техн. наук, доцент, первый заместитель генерального директора по научной работе ОАО «Научно-исследовательский институт автомобильного транспорта»
Рассмотрены подходы к формированию методического обеспечения эффективности эксплуатации высокоавтоматизированных транспортных средств (ВАТС). Сформулированы критерии выбора маршрутов для организации регулярных перевозок пассажиров с использованием ВАТС. Разработаны функциональные зависимости, характеризующие эффективность и безопасность процессов функционирования ВАТС и качество транспортного обслуживания населения. Предложенные в работе методические подходы могут быть использованы при оценке эффективности инвестиций в проекты по внедрению ВАТС и производственных результатов транспортных организаций.
Ключевые слова:
высокоавтоматизированные транспортные средства, маршруты регулярных перевозок, безопасность, пропускная способность, экологическая безопасность, социально-экономический эффект
Контакты:
komarov@niiat.ru
Vitalii V. Komarov, Methodological approaches to evaluation of efficiency of operating highly automated vehicles in passenger transportation
The paper considers approaches to forming methodological support for ensuring efficiency of operation of highly automated vehicles. Criteria for route selection for organisation of regular passenger services using highly automated vehicles are formulated. Functional dependencies that characterise the efficiency and safety of highly automated vehicles functioning processes and the quality of transportation services for the population are developed. Methodological approaches proposed in the paper can be used in evaluation of efficiency of investment into projects for introduction of highly automated vehicles and of operational results of transport organisations.
Keywords: highly automated vehicles, regular transportation routes, safety, throughput capacity, environmental safety, socioeconomic effect
Contacts: komarov@niiat.ru
Шумский А. Н., Хакимова Д. Р. Эффективная организация приоритетного проезда общественного транспорта
[english]
Aleksandr N. Shumskii, director, autonomous non-commercial organisation Centre for Fighting against Traffic Jams (Probok.net expert centre) Diana R. Khakimova, head of special projects, Centre for Fighting against Traffic Jams (Probok.net expert centre)
The paper considers methods of providing priority passage to public transport traffic on the basis of contemporary solutions in Moscow. Schemes of organisation of dedicated lanes at crossing points are described, depending on travel speeds and flow intensity, as well as application of various types of horizontal markings increasing the efficiency of a dedicated lane. An example of a software analysis chart of journey time on a public transport route based on the data collected with assistance of the Glonass satnav system.
Keywords: public transport, public transport priority, dedicated lanes, organisation of public transport priority, priority organisation efficiency evaluation
Contacts: a@probok.net, dr@probok.net
Александр Н. Шумский, директор АНО «Центр борьбы с пробками» (ЭЦ «Пробок.нет») Диана Р. Хакимова, руководитель специальных проектов АНО «Центр борьбы с пробками» (ЭЦ «Пробок.нет»)
Рассмотрены способы предоставления приоритета движению общественного транспорта на основе современных решений в Москве. Описаны схемы организации выделенных полос в местах пересечения в зависимости от скорости движения и интенсивности потока, а также применение различных видов горизонтальной разметки, повышающей эффективность выделенной полосы. Представлен пример графика программного анализа времени проезда по маршруту общественного транспорта, основанный на данных, собранных с помощью ГЛОНАСС.
Ключевые слова:
общественный транспорт, приоритет для общественного транспорта, выделенные полосы, организация приоритета общественному транспорту, оценка эффективности организации приоритета
Контакты:
a@probok.net, dr@probok.net
Aleksandr N. Shumskii, Diana R. Khakimova, Efficient organisation of priority passage of public transport
The paper considers methods of providing priority passage to public transport traffic on the basis of contemporary solutions in Moscow. Schemes of organisation of dedicated lanes at crossing points are described, depending on travel speeds and flow intensity, as well as application of various types of horizontal markings increasing the efficiency of a dedicated lane. An example of a software analysis chart of journey time on a public transport route based on the data collected with assistance of the Glonass satnav system.
Keywords: public transport, public transport priority, dedicated lanes, organisation of public transport priority, priority organisation efficiency evaluation
Contacts: a@probok.net, dr@probok.net
КАДРЫ
Овчинников А. Ю., Царькова Е. А., Головина О. В., Семенова Т. А. Система транспортного образования в России: анализ ситуации и ключевые аспекты
[english]
Aleksei Iu. Ovchinnikov, Cand. Sc. Med., vice-chancellor, Russian University of Transport (RUT MIIT) Elena A. Tsar’kova, Cand. Sc. Ped., head of the directorate for development of vocational education, RUT MIIT Ol’ga V. Golovina, Cand. Sc. Ped., deputy head of the directorate for development of vocational education, RUT MIIT Tat’iana A. Semenova, chief expert of the directorate for development of vocational education, RUT MIIT
For implementation of the Concept for Staff Training for Russia’s Transport System, approved by a Russian government decree dated February 6, 2021, № 255-r, analytical data produced on an example of selected samples of programmes for ground, maritime, aviation and railway transportation are presented. Russian Federation’s higher and secondary vocational education institutions providing education in the transport sphere are evaluated, including selectively, on the example of educational institutions under the jurisdiction of Russia’s Transport Ministry and the Federal Transport Agency. Data presented permits to evaluate the equity distribution of bachelor, master and specialist programmes, as well as programmes for training workers and mid-level professionals in the overall structure of training of transport workers. A rating of the most in-demand areas and professions is presented. The paper is based on the results of studies conducted by the directorate for development of vocational training of the Russian University of Transport, and is intended for the administrative and managerial staff responsible for regulating education in higher and secondary vocational institutions, enterprises’ personnel services and HR companies, as well as entrepreneurs, researchers, students and PhD students.
Keywords: transport system, development concept, transport education structure, network of transport educational organisations, universities, higher education, secondary vocational education, specialist training, demand for training, programmes in demand, enrolment, contingent, dynamics
Contacts: ovalov@gmail.com, tsarkova_7@mail.ru, ov_golovina@bk.ru, semenova-ta@bk.ru
Алексей Ю. Овчинников, канд. мед. наук, проректор ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта» (РУТ (МИИТ)) Елена А. Царькова, канд. пед. наук, начальник управления развития профессионального образования РУТ (МИИТ) Ольга В. Головина, канд. пед. наук, заместитель начальника управления развития профессионального образования РУТ (МИИТ) Татьяна А. Семенова, главный эксперт управления развития профессионального образования РУТ (МИИТ)
Для реализации концепции подготовки кадров для транспортного комплекса России, утвержденной распоряжением Правительства РФ от 6 февраля 2021 г. № 255-р, представлены аналитические сведения, полученные на примере отдельной выборки программ в области наземных, морских, авиационных и железнодорожных перевозок. Проведена как оценка образовательных организаций Российской Федерации высшего и среднего профессионального образования вообще, осуществляющих обучение по программам в области транспорта, так и выборочно, на примере образовательных организаций, подведомственных Минтрансу России и федеральными агентствами на транспорте. Представленные сведения позволяют оценить долевое распределение программ бакалавриата, магистратуры, специалитета, а также программ подготовки рабочих и специалистов среднего звена в общей структуре подготовки транспортников. Представлен рейтинг наиболее востребованных направлений и специальностей. Статья опирается на результаты исследований, проводимых управлением развития профессионального образования Российского университета транспорта, и предназначена для административно-управленческих кадров, отвечающих за регулирование вопросов обучения в образовательных организациях высшего и среднего профессионального образования, кадровых служб предприятий и HR-компаний, а также представителей бизнеса, исследователей, студентов и аспирантов.
Ключевые слова:
транспортный комплекс, концепция развития, структура транспортного образования, сеть транспортных образовательных организаций, университеты, высшее образование, среднее профессиональное образование, подготовка специалистов, спрос на подготовку, востребованные программы, прием, контингент, динамика
Контакты:
ovalov@gmail.com, tsarkova_7@mail.ru, ov_golovina@bk.ru, semenova-ta@bk.ru
Aleksei Iu. Ovchinnikov, Ol’ga V. Golovina, Tat’iana A. Semenova, Russia’s transport education system: analysis of situation and key aspects
For implementation of the Concept for Staff Training for Russia’s Transport System, approved by a Russian government decree dated February 6, 2021, № 255-r, analytical data produced on an example of selected samples of programmes for ground, maritime, aviation and railway transportation are presented. Russian Federation’s higher and secondary vocational education institutions providing education in the transport sphere are evaluated, including selectively, on the example of educational institutions under the jurisdiction of Russia’s Transport Ministry and the Federal Transport Agency. Data presented permits to evaluate the equity distribution of bachelor, master and specialist programmes, as well as programmes for training workers and mid-level professionals in the overall structure of training of transport workers. A rating of the most in-demand areas and professions is presented. The paper is based on the results of studies conducted by the directorate for development of vocational training of the Russian University of Transport, and is intended for the administrative and managerial staff responsible for regulating education in higher and secondary vocational institutions, enterprises’ personnel services and HR companies, as well as entrepreneurs, researchers, students and PhD students.
Keywords: transport system, development concept, transport education structure, network of transport educational organisations, universities, higher education, secondary vocational education, specialist training, demand for training, programmes in demand, enrolment, contingent, dynamics
Contacts: ovalov@gmail.com, tsarkova_7@mail.ru, ov_golovina@bk.ru, semenova-ta@bk.ru
ТРАНСПОРТНОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
Гаджиметов Г. И., Оганьян Э. С., Фомина И. В., Быков В. А. Совершенствование расчетных режимов нагружения рамы тележки грузового вагона
[english]
Gadzhimet I. Gadzhimetov, head of engineering centre, Research, Design and Engineering Institute for Rolling Stock JSC (AO VNIKTI) Eduard S. Ogan’ian, Dr. Sc. Eng., chief researcher, AO VNIKTI Irina V. Fomina, head of framed and hull structures of the strength department, AO VNIKTI Vladimir A. Bykov, lead researcher, AO VNIKTI
In order to increase the cargo train movement speed, cargo wagons with single welded bogies designed for design speed of 140 km/h. In the process of design, the task was set to create a wagon and a bogie technically compatible with cargo wagons being operated and adapted to the existing technology of driving and formation of cargo trains. One of the important parts of the vehicle is the bogie, on which the wagon’s dynamic properties depend. During designing it is important to ensure strength of the structure, including against rare extreme loads that occur during operation. Proceeding from this task, calculation of frame strength by permissible stresses was conducted by regimes adopted in regulatory documents for cargo wagons. Requirements set out in state standard GOST 33211-2014 were used for ensuring and evaluating strength of a bogie’s structural elements. The paper presents an analysis of provisions of the current regulatory documents related to the Customs Union technical regulation TR TS 001/2011 which contain the methods for carrying out strength calculations by permitted frame loading of rolling stock bogies. Design modes are compared to requirements of European standards. Results of the study justify an additional calculation regime that is relevant in operation of cargo wagons with welded-construction from of wagon bogie. Design, calculation and evaluation of the construction accounting for the additional regime would permit increasing frame construction reliability in case of a wagon derailing. As part of the work, loading values produced by calculation model were compared to strain measurement results.
Keywords: bogie, wagon, welded frame, bench tests, design modes
Contacts: info@vnikti.com
Гаджимет И. Гаджиметов, руководитель ИЦ АО «ВНИКТИ» Эдуард С. Оганьян, д- р техн. наук, главный научный сотрудник АО «ВНИКТИ» Ирина В. Фомина, заведующий лабораторией рамных и корпусных конструкций отдела прочности АО «ВНИКТИ» Владимир А. Быков, канд. техн. наук, ведущий научный сотрудник АО «ВНИКТИ»
Для повышения скорости движения грузовых поездов ведется разработка грузовых вагонов, имеющих в своем составе ходовые тележки с единой сварной рамой, рассчитанные на конструкционную скорость 140 км/ч. При разработке ставилась задача создать вагон и тележку, технически совместимые с эксплуатируемыми грузовыми вагонами и адаптированные к существующей технологии вождения и формирования грузовых поездов. Одной из важных частей экипажа является ходовая тележка, от конструкции которой зависят динамические качества вагона. При этом в ходе проектирования важно обеспечивать прочность конструкции, в том числе от редких экстремальных нагрузок, встречающихся в эксплуатации. Исходя из поставленной задачи, расчет прочности рамы по допускаемым напряжениям проводился по режимам, принятым в нормативных документах для грузовых вагонов. Для обеспечения и оценки прочности несущих конструкций тележки применялись требования, установленные в ГОСТ 33211–2014. В статье проведен анализ положений актуальных нормативных документов, связанных с техническим регламентом Таможенного союза ТР ТС 001/2011 и содержащих методики выполнения расчетов на прочность по допускаемым напряжениям рам тележек подвижного состава. Проведено сравнение расчетных режимов с требованиями европейских стандартов. По результатам исследований обоснован дополнительный расчетный режим, актуальный при эксплуатации грузовых вагонов со сварной конструкцией рамы тележки. Разработка, расчет и оценка конструкции с учетом дополнительного режима позволят повысить надежность конструкции рамы при сходе вагона с рельсов. В ходе работы выполнено сравнение нагруженности расчетной модели с результатами тензометрирования.
Ключевые слова:
скоростная тележка, вагон, сварная рама, стендовые испытания, расчетные режимы
Контакты:
info@vnikti.com
Gadzhimet I. Gadzhimetov, Eduard S. Ogan’ian, Irina V. Fomina, Vladimir A. Bykov, Improvement of the design modes of loading the frame of a freight car bogie
In order to increase the cargo train movement speed, cargo wagons with single welded bogies designed for design speed of 140 km/h. In the process of design, the task was set to create a wagon and a bogie technically compatible with cargo wagons being operated and adapted to the existing technology of driving and formation of cargo trains. One of the important parts of the vehicle is the bogie, on which the wagon’s dynamic properties depend. During designing it is important to ensure strength of the structure, including against rare extreme loads that occur during operation. Proceeding from this task, calculation of frame strength by permissible stresses was conducted by regimes adopted in regulatory documents for cargo wagons. Requirements set out in state standard GOST 33211-2014 were used for ensuring and evaluating strength of a bogie’s structural elements. The paper presents an analysis of provisions of the current regulatory documents related to the Customs Union technical regulation TR TS 001/2011 which contain the methods for carrying out strength calculations by permitted frame loading of rolling stock bogies. Design modes are compared to requirements of European standards. Results of the study justify an additional calculation regime that is relevant in operation of cargo wagons with welded-construction from of wagon bogie. Design, calculation and evaluation of the construction accounting for the additional regime would permit increasing frame construction reliability in case of a wagon derailing. As part of the work, loading values produced by calculation model were compared to strain measurement results.
Keywords: bogie, wagon, welded frame, bench tests, design modes
Contacts: info@vnikti.com
Федоров С. А., Агинских М. В., Калугин А. В. Новая арматура для нефтебензиновых вагонов-цистерн
[english]
Sergei A. Fedorov, Cand. Sc. Eng., deputy executive director, director of the directorate for designing cargo wagons, All-Union Research and Development Centre for Transportation Technology (VNITsTT) Maksim V. Aginskikh, head of the cargo tanks department, VNITsTT Aleksandr V. Kalugin, head of the design group, VNITsTT
The paper presents results of development of cargo tank wagon fittings for petroleum products - bottom drainage system and safety inlet valve.
Keywords: bottom drainage system, safety inlet valve, cargo tank wagon, petroleum products, design, requirements, operation
Contacts: sfedorov@tt-center.ru, maginskikh@tt-center.ru, akalugin@tt-center.ru
Сергей А. Федоров, канд. техн. наук, заместитель исполнительного директора, директор дирекции проектирования грузовых вагонов ООО «Всесоюзный научно-исследовательский центр транспортных технологий» (ВНИЦТТ) Максим В. Агинских, начальник отдела «Цистерны» ВНИЦТТ Александр В. Калугин, руководитель конструкторской группы ВНИЦТТ
В статье представлены результаты разработки арматуры вагонов-цистерн для нефтепродуктов: устройства нижнего слива и клапана предохранительно-впускного.
Ключевые слова:
устройство нижнего слива, клапан предохранительно-впускной, вагон-цистерна, нефтепродукты, конструкция, требования, эксплуатация
Контакты:
sfedorov@tt-center.ru, maginskikh@tt-center.ru, akalugin@tt-center.ru
Sergei A. Fedorov, Maksim V. Aginskikh, Aleksandr V. Kalugin, New fittings for oil and petrol cargo tank wagons
The paper presents results of development of cargo tank wagon fittings for petroleum products - bottom drainage system and safety inlet valve.
Keywords: bottom drainage system, safety inlet valve, cargo tank wagon, petroleum products, design, requirements, operation
Contacts: sfedorov@tt-center.ru, maginskikh@tt-center.ru, akalugin@tt-center.ru